problem efter uppgradering. [löst]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
korpdotter
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

problem efter uppgradering. [löst]

Inlägg av korpdotter »

hej

har precis uppgraderat mig till ubuntu 10.04, men varje gång jag startar (eller startar om) datorn kommer detta upp:

"ett fel insträffade vid montering av proc/bus/usb
tryck S för att hoppa över montering eller M för manuella åtgärder"

och om jag tycker M så kommer detta

"Filesystem check or mount failed. a maintenance shell will now be started. CONTROL-D will terminate this shell and continue booting after re-trying filesystems. Any further errors will be ignored"

är alldeles för mycket nybörjare för att fatta ett enda uns av vad det betyder. så skulle vara tacksam för hjälp.

(alltså det känns som att det står att det ska hända nånting, men det händer absolut ingenting om jag inte trycker på control-d och då kommer jag tillbaka och kan trycka s istället och hoppa över monteringen)

hmm. ja. som sagt. jag fattar verkligen inte alls.
Senast redigerad av 1 korpdotter, redigerad totalt 8 gånger.
Bowmore

Re: problem efter uppgradering.

Inlägg av Bowmore »

I versioner före Lucid (10.04) så behövde man montera /proc/bus/usb för att få access till usb-enheter i Virtualbox. Det krävde då att användaren fick lägga in den monteringen manuellt i filen /etc/fstab. I Lucid försvann /proc/bus/usb och och det hela fungerar nu automatiskt med Virtualboxs gästtillägg (guest additions). Så det du behöver göra nu är att ta bort monteringen av /proc/bus/usb i filen /etc/fstab.

Alltså för att editera i filen /etc/fstab så kör du terminalkommandot

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/fstab
och där tar du sen bort motsvarande rad som ser ut nåt i stil med
none /proc/bus/usb usbfs defaults,devmode=666 0 0
korpdotter
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: problem efter uppgradering. [löst]

Inlägg av korpdotter »

;D tack snälla för hjälpen
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"