Utökad logisk partition NTFS..

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Sold for Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Utökad logisk partition NTFS..

Inlägg av Sold for Ubuntu »

Finns det något grafiskt program för Ubuntu som kan skapa en utökad partition i en befintlig primär NTFS-partition?

Jag har för många primära NTFS-partitioner och vill ändra dessa. jag har provat "KDE Partition Manager" och "KVPM" men lyckas inte fixa det med dessa..

Jag kan ju fixa det i Windowsläge, men vill inte gärna sänka mig till den nivån ;)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Utökad logisk partition NTFS..

Inlägg av mcNisse »

Jag rekomenderar windows för att trixa med windows filsystem.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan inte "göra" en utökat partition i ett NTFS-filsystem. En utökad partition är en "behållare" där du kan lägga sk. logiska partitioner. Den tar samma plats i partitionstabellen som en primär partition, dvs. vill du ha en utökad partition kan du maximalt ha tre andra primära partitioner.
Jag rekommenderar lite läsning på Wikipedia först:
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record
http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_boot_record
Sold for Ubuntu

Jag har läst wikipedia som du rekommenderade, men jag blev tyvärr inte mycket klokare och jag tyckte ditt svar var lite otydligt för du säger att jag "kan inte göra en utökat partition i ett NTFS-filsystem" och i nästa mening att "vill du ha en utökad partition kan du maximalt ha tre andra primära partitioner"..

Kan jag ha en utökad partition eller inte?

Enligt Wikipedia finns det ingen begränsning för hur många logiska enheter man kan ha i en utökad partition.
Jag har säkert uttryckt min fråga otydligt, men jag vill ha fler antal enheter för lagring utan att begränsa antalet partitioner eftersom jag har flera OS på samma hårddisk och kan ju max ha 4 partitioner.

Så frågan är om jag kan fixa det i Ubuntu och isåfall hur?
Om inte NTFS funkar så kanske FAT32 gör det..? ..eller..?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Du får beskriva på ett mer detaljerat sätt vad du har för partitioner idag, samt vad du har för OS på de olika partitionerna.
Sold for Ubuntu

Jag har fn installerat Ubuntu 10.04 och har formaterat NTFS partitionen där jag ämnar installera Vista.

Jag har löst problemet med partitionsutrymmet genom att rensa hela HD:n, men problemet från början var att jag hade för många primära partitioner när jag skulle installera Ubuntu så installationsprogrammet meddelade att det inte gick att installera.
De partitioner jag hade före installation av Ubuntu var:

1. NTFS (primär) Windows Vista (bootdisk)
2. NTFS (primär) Arkiv (lagring av filer)
3. Dold NTFS (primär) Återställningsfiler för Win Vista
4. Linux växlingsutrymme (användes inte)

Nu har jag:

1. Utökad partition med Ubuntu ext4 och växlingsutrymme (100GB)
2. NTFS Win Vista (100GB)

Vad jag vill veta nu är om det går att "fälla in" en partition (logisk partition) i NTFS-partitionen för att skapa "lagringsutrymme" på denna för att inte få samma problem i framtiden om jag vill skapa fler partitioner, eller om jag måste skapa en primär/utökad partition för detta och i så fall om jag kan göra detta genom att använda Ubuntu 10.04 eftersom det fn är det enda installerade systemet på datorn.

Anledningen till att jag vill ha en "windows-partition" är att jag ska kunna komma åt filerna från båda OS:en vilket ju inte går om jag har en "linux-partition".
m!rage

Inlägg av m!rage »

NTFS-partitionen är primär och inte logisk. Logiska ligger i utökade partitioner. Du kan bara ha en utökad partition per hårddisk. Det du skulle kunna göra är att med hjälp av Gparted kopiera Vista-partitionen till den utökade partitionen så att det blir som följande:

Kod: Markera allt

1. Utökad partition med Ubuntu ext4 och växlingsutrymme (100GB), NTFS Win Vista (100GB)
2. (inget)
3. (inget)
4. (inget)
Du kan sedan skapa upp till tre nya primära partitioner. Men jag förstår inte syftet med detta, kan du inte bara skapa en ny primär partition med NTFS som filsystem för att använda som "arkiv"?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"