Installera i Ubuntu - hur f-n gör man?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Installera i Ubuntu - hur f-n gör man?
Hej! Jag är helt ny här och det är mitt första inlägg och jag har säkert skrivit det i fel avdelning och/eller inte använt sökfunktionen tillräckligt. Men det är som det är med den saken.
Läget är följande: Jag sitter med en Ubuntu-maskin och skall installera en drivrutin för ett Nvidia Ion-grafikkort. Det är en ASRock mini-PC med Nvidia Ion-grafik. Jag har tänkt använda den som mediaspelare till min TV.
Jag har installerat senaste versionen av Ubuntu utan större problem fick en felaktig känsla av att det här skulle gå bra. Sedan skulle jag installera XBMC och en nyare drivrutin till grafiken...
Hur f-n gör man? Har drivaren som run-fil. Försöker jag köra den från desktop får jag veta att jag måste köra den som root. I Ubuntu kan man inte logga in som root eftersom det saknar det efterfrågade lösenordet. Det finns nämligen inget root-lösenord i Ubuntu läste jag någonstans. Det är ju ologiskt att Ubuntu i så fall hänvisar till detta. Skit samma, jag googlade och hittade en lösning där jag skapade ett Unix-lösenord, så nu kommer jag in som root. Jag kände mig nästan lite stolt. Fattade sedan att man kan köra sudo-grejen istället.
Nästa problem är att jag inte får installera drivaren eftersom "X" körs. Efter lite googlande insåg jag att det mystiska X är någon slags fönsterhanterare. Efter ännu mera googlande läste jag att man kunde skriva lite magiska tecken i terminalfönstret för att stoppa X. Nog f-n stannade den - det blev kolsvart. Efter omstart och nya magiska kommandon och ramsor i terminalfönstret blev det svart igen men strax efteråt kom jag in i något någon form av terminal, förmodligen helt livsfarligt, där man kunde skriva trolldomsord som förmodligen kunde få datamaskinen att göra de mest häpnadsväckande saker, till exempel installera en enkel drivrutin, om man bara kunde de rätta formlerna. Där kände jag mig som en alzeimers-patient, stängde av och kollade på TV istället. Nu, några dagar senare, är det på det igen...
Jag har googlat som en idiot utan att hitta något vettigt som förklarar EXAKT hur jag skall göra för att installera en sketen drivare som ligger på min desktop. Jag hittade någon guide som visade att man man skulle skriva en massa gucka i terminalfönstret för att hämta en massa grejer och det var fullständigt obegripligt.
Jag fick ett tips om att använda något som heter "Synoptik" eller något i den stilen. Det är en pakethantera. Wow... det låter fränt och avancerat. Där skall man kunna installera och avinstaller paket. Well, well... nu har jag suttit i en timme och försökt få den där synoptik-pakethanteraren att över huvud j-vla taget hitta de två paket jag laddat ned. Den struntar i dom. Jag tog mig friheten att packa upp XBMC som var packad i någon gmtz-bla-bla-bla-fil. Hör och häpna... det fanns inte ens någon installationsfil där inne, bara en helt otrolig mängd mappar och lite skitfiler.
Jag måste erkänna att jag är otroligt negativt inställd till Linux just nu.
För övrigt så har jag hajat grejen med Linux och varför det anses som säkert och stabilt - det är totalt obegripligt, ologiskt och användarovänligt så folk struntar i att använda skiten och hoppar över till Windows igen. Tyvärr har jag gett mig fanken på att ändå köra Linux/Ubuntu på den här datorn, om inte annat än för att lära mig någon om det. Jag kan nämna att jag jobbar och har jobbat med drift och support av både klinter, servrar och närverk, fast då i Windows. Nu jobbar jag mest med kundsupport och intern IT-administration, men jag är inte helt grön inom "data".
Läget är följande: Jag sitter med en Ubuntu-maskin och skall installera en drivrutin för ett Nvidia Ion-grafikkort. Det är en ASRock mini-PC med Nvidia Ion-grafik. Jag har tänkt använda den som mediaspelare till min TV.
Jag har installerat senaste versionen av Ubuntu utan större problem fick en felaktig känsla av att det här skulle gå bra. Sedan skulle jag installera XBMC och en nyare drivrutin till grafiken...
Hur f-n gör man? Har drivaren som run-fil. Försöker jag köra den från desktop får jag veta att jag måste köra den som root. I Ubuntu kan man inte logga in som root eftersom det saknar det efterfrågade lösenordet. Det finns nämligen inget root-lösenord i Ubuntu läste jag någonstans. Det är ju ologiskt att Ubuntu i så fall hänvisar till detta. Skit samma, jag googlade och hittade en lösning där jag skapade ett Unix-lösenord, så nu kommer jag in som root. Jag kände mig nästan lite stolt. Fattade sedan att man kan köra sudo-grejen istället.
Nästa problem är att jag inte får installera drivaren eftersom "X" körs. Efter lite googlande insåg jag att det mystiska X är någon slags fönsterhanterare. Efter ännu mera googlande läste jag att man kunde skriva lite magiska tecken i terminalfönstret för att stoppa X. Nog f-n stannade den - det blev kolsvart. Efter omstart och nya magiska kommandon och ramsor i terminalfönstret blev det svart igen men strax efteråt kom jag in i något någon form av terminal, förmodligen helt livsfarligt, där man kunde skriva trolldomsord som förmodligen kunde få datamaskinen att göra de mest häpnadsväckande saker, till exempel installera en enkel drivrutin, om man bara kunde de rätta formlerna. Där kände jag mig som en alzeimers-patient, stängde av och kollade på TV istället. Nu, några dagar senare, är det på det igen...
Jag har googlat som en idiot utan att hitta något vettigt som förklarar EXAKT hur jag skall göra för att installera en sketen drivare som ligger på min desktop. Jag hittade någon guide som visade att man man skulle skriva en massa gucka i terminalfönstret för att hämta en massa grejer och det var fullständigt obegripligt.
Jag fick ett tips om att använda något som heter "Synoptik" eller något i den stilen. Det är en pakethantera. Wow... det låter fränt och avancerat. Där skall man kunna installera och avinstaller paket. Well, well... nu har jag suttit i en timme och försökt få den där synoptik-pakethanteraren att över huvud j-vla taget hitta de två paket jag laddat ned. Den struntar i dom. Jag tog mig friheten att packa upp XBMC som var packad i någon gmtz-bla-bla-bla-fil. Hör och häpna... det fanns inte ens någon installationsfil där inne, bara en helt otrolig mängd mappar och lite skitfiler.
Jag måste erkänna att jag är otroligt negativt inställd till Linux just nu.
För övrigt så har jag hajat grejen med Linux och varför det anses som säkert och stabilt - det är totalt obegripligt, ologiskt och användarovänligt så folk struntar i att använda skiten och hoppar över till Windows igen. Tyvärr har jag gett mig fanken på att ändå köra Linux/Ubuntu på den här datorn, om inte annat än för att lära mig någon om det. Jag kan nämna att jag jobbar och har jobbat med drift och support av både klinter, servrar och närverk, fast då i Windows. Nu jobbar jag mest med kundsupport och intern IT-administration, men jag är inte helt grön inom "data".
- ZX Spectrum
Re: Installera i Ubuntu - hur f-n gör man?
Det första du kan kolla är om det finns någon lämplig drivrutin att installera under System/Administration/Hårdvarudrivrutiner.
Ofta finns det någon drivrutin som man kan aktivera där.
Ofta finns det någon drivrutin som man kan aktivera där.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sen efter ZX Spectrums tips så lägger du på XBMC
EDIT 2 Se till att datorn är omstartad innan du lägger på XBMC, inte direkt när du aktiverat drivaren. Tror XBMC känner av vilken drivare som körs.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HO ... Step_Guide
EDIT Man kopierar/klistrar in nedanstående kommandon i terminalen, INTE skriver dom !
Och har man ett nvidia-kort så kör man även det här (så får man VDPAU)
Sen väljer man om man vill köra XBMC som en front-end eller egen session.
Behövs sedan lite finputs för VDPAU som man sedan ställer in i XBMCs inställningar.
EDIT 2 Se till att datorn är omstartad innan du lägger på XBMC, inte direkt när du aktiverat drivaren. Tror XBMC känner av vilken drivare som körs.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HO ... Step_Guide
EDIT Man kopierar/klistrar in nedanstående kommandon i terminalen, INTE skriver dom !
Kod: Markera allt
sudo apt-get install python-software-properties pkg-config
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc xbmc-standalone
sudo apt-get update
sudo apt-get install libvdpau1 nvidia-185-libvdpau
Behövs sedan lite finputs för VDPAU som man sedan ställer in i XBMCs inställningar.
Hej och välkommen hit. Jag hoppas att du löser ditt problem.
Här är lite hjälp på vägen. http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Mycket gäller det att ställa om sitt sätt att tänka då varken "data" eller linux är Windows.
Lycka till!
Här är lite hjälp på vägen. http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Mycket gäller det att ställa om sitt sätt att tänka då varken "data" eller linux är Windows.
Lycka till!
- mcNisse
Hej och välkommen hit!
Tack för ett underhållande inlägg.
Såg att du fått hjälp av dugligare nvidia användare än jag, så jag raderade det största delen av mitt inlagg.
Tack för ett underhållande inlägg.
Såg att du fått hjälp av dugligare nvidia användare än jag, så jag raderade det största delen av mitt inlagg.
- Konservburk

Du är min nya hjälte! Jag har nog aldrig läst en så målande beskrivning av de första stapplande stegen.
Hur som helst så verkar grundproblemet vara att du sitter fast i windows-tänket där man laddar ner installationsprogram till skrivbordet och dubbelklickar på dem för att installera.
I ubuntu är det meningen att du i första hand ska installera program via programcentralen eller pakethanteraren. Där räcker det att markera och klicka så installeras installeras de program du vill ha och framtida uppdateringar av dem hanteras automatiskt.
Det går att också att installera sådant som du laddat ner själv, men det gör du bara i undantagsfall om det enkla sättet av en eller annan anledning inte duger. De filer du tagit ner och packat upp till en helt otrolig mängd mappar och lite skitfiler är förmodligen källkod, vilket du inte vill ge dig in på annat än i yttersta nödfall.
Jo men vill man ha XBMC så får man lida lite pin med terminalen....enklast så..
Mycket förtjust själv i XBMC....rent lysande..

- Konservburk
Jo, du har ju redan skrivit hur man gör. Mitt svar var inte inriktat just mot xbmc, utan mer allmänt att det inte är tänkt att man ska ladda ner och installera program på samma sätt som i windows.pun skrev:Jo men vill man ha XBMC så får man lida lite pin med terminalen....enklast så..![]()
Ok det är sant.......Konservburk skrev:Jo, du har ju redan skrivit hur man gör. Mitt svar var inte inriktat just mot xbmc, utan mer allmänt att det inte är tänkt att man ska ladda ner och installera program på samma sätt som i windows.pun skrev:Jo men vill man ha XBMC så får man lida lite pin med terminalen....enklast så..![]()
För de kluriga så finns Meny System > Hjälp & Support så är man snabbt igång...
-
Tack för era svar. Jo, det är helt sant, jag sitter kvar i widowstänktet. Helt plötsligt har jag fått lite perspektiv på tillvaron när det gäller "vi och dom". Man är fast i ett tänk och kan helt enkelt inte begripa hur någon annan kan se saker och ting på ett annat sätt, inte minst intressant i dessa dagar då talibaner vill att hela världen skall leva som på stenåldern och man sitter här i sin bekväma soffa med en kall Pepsi i ena handen och en pizzabit i den andra och undrar "vaffö de..?". Nu skall vi inte snacka utrikespolitik och det var inte heller tänkt som en jämförelse mellan Linux och talibanism. Jag skall testa era tips senare ikväll.
Det stämmer att systemet hittar en drivare för grafiken, en Nvidia-drivare. Den finns med i System/Administration/Hårdvarudrivrutiner och den heter något med 185. Men den drivaren jag vill installera heter något annat och jag har laddat ned den från Nvidia. Den har version 256.53. Men den kanske inte behövs?
Jag vill ju kunna spela upp film i 1080p och jag testade lite snabbt med Ubuntus egna mediaspelare och det gick... öh... dåligt. Det kanske är så att det fungerar med den befintliga drivaren och XBMC?
Räkna med att det kommer fler frågor, jag skall ju ha igång fjärrkontrollen också. Och den trådlösa musen. Det precis lika trådlösa tangentbordet från samma paket (Ace och Sweden) fungerar hur bra som helst. Ljudet via S/PDIF och bild via HDMI gick hur bra som helst att få igång.
Det stämmer att systemet hittar en drivare för grafiken, en Nvidia-drivare. Den finns med i System/Administration/Hårdvarudrivrutiner och den heter något med 185. Men den drivaren jag vill installera heter något annat och jag har laddat ned den från Nvidia. Den har version 256.53. Men den kanske inte behövs?
Jag vill ju kunna spela upp film i 1080p och jag testade lite snabbt med Ubuntus egna mediaspelare och det gick... öh... dåligt. Det kanske är så att det fungerar med den befintliga drivaren och XBMC?
Räkna med att det kommer fler frågor, jag skall ju ha igång fjärrkontrollen också. Och den trådlösa musen. Det precis lika trådlösa tangentbordet från samma paket (Ace och Sweden) fungerar hur bra som helst. Ljudet via S/PDIF och bild via HDMI gick hur bra som helst att få igång.

haha! helt sjukt skönt inlägg, hoppas du lyckades med all fin hjälp du fick.
Har sällan känt igen mig så i ett inlägg som detta när jag själv installerade en Linux dist första gången
Har sällan känt igen mig så i ett inlägg som detta när jag själv installerade en Linux dist första gången

- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Välkommen till forumet. Precis som flera andra före mig har påpekat är nästan det viktigaste för att lyckas följande:
Linux är inte Windows!
Tack för ett underhållande inlägg, jag hoppas du får ordning på din grafik!
SK
Linux är inte Windows!
Tack för ett underhållande inlägg, jag hoppas du får ordning på din grafik!
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
= inte alls, eller bara hackigt?Jag vill ju kunna spela upp film i 1080p och jag testade lite snabbt med Ubuntus egna mediaspelare och det gick... öh... dåligt
Går CPU:n på 100 % eller?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ang. Windows vs Linux så är det just att lägga ner tänket med att man installerar program man laddat ner, man installerar till 99% ur förråd. Sen, allmänt i Linuxsfären, kallar folk det oftast 'paket' oavsett om man refererar till program eller drivrutiner - kan vara bra att veta. 
Vad gäller ditt specifika problem är det en sak ingen tagit upp och det är hårdvaruspecen. Kör du ett Nvidia 8600-kort eller senare så kan du köra det som kallas 'vdpau' vilket är hårdvaruacceleration av film på högre upplösning. Under 8600 så får datorns processor göra jobbet med avkodningen. Sitter på ett 7800 själv och 720p är max för mig.
I Lucid vet jag inte exakt vilken version som är aktuell. Att den heter 185 är bara att det är en annan beteckning än 256, 160 o.s.v. så låt dig inte luras av det - det är Nvidia (Eller Ubuntu?) som märker drivaren skumt bara. Om man kollar på paketet i Synaptic visar den korrekt version.
Sen finns det en annan lösning.
Drivrutinen nvidia-current - vilken du kan installerar från ett separat förråd. Just vad gäller att lägga till ett förråd tycker t.o.m. jag som annars är GUI-kille att det är 100ggr enklare att göra det i ett terminalfönster. Med detta sagt. Öppna ett terminalfönster och klistra in:
Notera: Just i terminalen använder man [ctrl]+[shift]+[v] för att klistra in - alt. högerklicka -> 'klistra in'
Du får en fråga om ditt lösenord. Notera att terminalen inte visar att du skriver in något när du slår in ditt lösen, inga ***, ingenting. Det må vara dumt, men det är iaf 'normalt'.
Sitter du i 10.10 Beta så har du redan senaste nvidia-current - vilket alltså är 160.19.6 i dagsläget...
När du väl har drivaren igång - och om du då har ett kort som stöder det - så är det dags att lösa 1080p... Eftersom Totem, standardspelaren, inte klarar det så får du installera en spelare som gör det. Jag personligen gillar VLC men 'mplayer' är en annan populär spelare i Linux. Och installerar gör du enklast från Programcentralen under huvudmenyn såklart. Efter installationen får du hoppa in i inställningarna i valt program och se till att vdpau aktiveras.

Vad gäller ditt specifika problem är det en sak ingen tagit upp och det är hårdvaruspecen. Kör du ett Nvidia 8600-kort eller senare så kan du köra det som kallas 'vdpau' vilket är hårdvaruacceleration av film på högre upplösning. Under 8600 så får datorns processor göra jobbet med avkodningen. Sitter på ett 7800 själv och 720p är max för mig.
I Lucid vet jag inte exakt vilken version som är aktuell. Att den heter 185 är bara att det är en annan beteckning än 256, 160 o.s.v. så låt dig inte luras av det - det är Nvidia (Eller Ubuntu?) som märker drivaren skumt bara. Om man kollar på paketet i Synaptic visar den korrekt version.
Sen finns det en annan lösning.
Drivrutinen nvidia-current - vilken du kan installerar från ett separat förråd. Just vad gäller att lägga till ett förråd tycker t.o.m. jag som annars är GUI-kille att det är 100ggr enklare att göra det i ett terminalfönster. Med detta sagt. Öppna ett terminalfönster och klistra in:
sudo apt-add-repository ppa:philip5/extra && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Du får en fråga om ditt lösenord. Notera att terminalen inte visar att du skriver in något när du slår in ditt lösen, inga ***, ingenting. Det må vara dumt, men det är iaf 'normalt'.

Sitter du i 10.10 Beta så har du redan senaste nvidia-current - vilket alltså är 160.19.6 i dagsläget...
När du väl har drivaren igång - och om du då har ett kort som stöder det - så är det dags att lösa 1080p... Eftersom Totem, standardspelaren, inte klarar det så får du installera en spelare som gör det. Jag personligen gillar VLC men 'mplayer' är en annan populär spelare i Linux. Och installerar gör du enklast från Programcentralen under huvudmenyn såklart. Efter installationen får du hoppa in i inställningarna i valt program och se till att vdpau aktiveras.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- mcNisse
@farmfield
Till att börja med har pun redan visat hur man installerar vdpau. även om förklaringen om vad det gör saknas.
När man ändå markerar texten med musen är det helt onödigt att kopiera texten en gång till, när det bara är att klistra in det som ligger i x-selection med den tredjeknappen (oftast skrollhjulet), imho.
Till att börja med har pun redan visat hur man installerar vdpau. även om förklaringen om vad det gör saknas.
När man ändå markerar texten med musen är det helt onödigt att kopiera texten en gång till, när det bara är att klistra in det som ligger i x-selection med den tredjeknappen (oftast skrollhjulet), imho.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Mjo, fast trådskaparen verkar vilja ha senaste drivaren vilken då ligger i Philip5's förråd. Annars inkluderar ju standarddrivaren (185) vdpau, det är jag medveten om.mcNisse skrev:@farmfield
LOLNär man ändå markerar texten med musen är det helt onödigt att kopiera texten en gång till, när det bara är att klistra in det som ligger i x-selection med den tredjeknappen (oftast skrollhjulet), imho.
Visste inte att det fungerade i terminalen... Här har man suttit med [ctrl]+[shift]+[v] i närmare 4 år då...

Har aldrig lyckats få in det där med mittklick för att klistra in - men skall träna för det är ju rätt mkt enklare än att hålla på med tgtbordet... Tnx.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
shift+insert ger samma resultat som mittenklick, för oss med laptops.
Utanför ämnet:
Tror inte detta funkar pa alla terminaler. I alla fall inte pa min urxvt hemma.
Awesome! Har lange letat efter detta. Tack.
Utanför ämnet:farmfield skrev:Utanför ämnet: Notera: Just i terminalen använder man [ctrl]+[shift]+[v] för att klistra in - alt. högerklicka -> 'klistra in'
Tror inte detta funkar pa alla terminaler. I alla fall inte pa min urxvt hemma.
Utanför ämnet:barzam skrev:Utanför ämnet: shift+insert ger samma resultat som mittenklick, för oss med laptops.
Awesome! Har lange letat efter detta. Tack.

Höger + Vänster samtidigt funkar i brist på tredje knappen.
-
En liten uppdateing. Nu har det hänt grejor. Jag har gjort framsteg tack vare er. Jag har nu lyckats installera XBMC. Problemet är bara drivaren till grafikkortet. 1080p hackar, om än något mindre än det gjorde i den där löskeaktiga mediaspelaren som jag testade med från början. Men det går inte att kolla en film.
Som någon var inne på så duger inte standarddrivare, den där 185:an, till att spela upp 1080p så det är därför jag vill ha in den andra drivaren. Jag har en som heter NVIDIA-Linux-x86-256.53.run och måste på något vis dunka in den.
Jag får inte heller fjärrkontrollen, den som följde med datorn, att fungera. Jag vill minnas att jag läst någonstans att det finns en ubuntu-drivare till för datorns inbyggda IR-öga.
Som någon var inne på så duger inte standarddrivare, den där 185:an, till att spela upp 1080p så det är därför jag vill ha in den andra drivaren. Jag har en som heter NVIDIA-Linux-x86-256.53.run och måste på något vis dunka in den.
Jag får inte heller fjärrkontrollen, den som följde med datorn, att fungera. Jag vill minnas att jag läst någonstans att det finns en ubuntu-drivare till för datorns inbyggda IR-öga.