En annorlunda fråga.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

En annorlunda fråga.

Inlägg av pompado »

Kan man köra en egen enkel server från en egen laptop som fungerar som ett forum och låta datorn vara uppkopplad via mobilt bredband - hur fungerar det - förslag på lösning, samt måste jag skaffa någon slags adress via internet som hittar min dator med forumet.

Tack
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: En annorlunda fråga.

Inlägg av farmfield »

Jupp, det är inga problem.

Först är det ju din IP adress då. På ett mobilt bredband har du dynamiskt IP så det förnyas ju varje gång du startar upp. Så den biten måste du lösa med nån DynDNS-tjänst och länka det till webservern så varje gång du byter IP så uppdateras adressen på DynDNS-servern.

Sen bör man väl regga en domän och länka den mot din DynDNS-tjänst. Visst kan man köra endast med IP som adress men det är ju lite krångligt.

Ang webbserver så finns LAMP i förråden, en Apache/MySQL/PHP-server, så den får du installera & konfa upp.

När du väl har uppe webservern så får du då slänga upp forummjukvaran, typ phpBB eller dylikt, och konfa upp det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Japp, som farmfield skriver så skaffa en dyndns-tjänst, finns både gratis och för en liten slant. Se http://www.dyndns.com

Sen erbjuder de ett antal fria domännamn som du kan börja med och testa till dess du kanske senare bestämmer dig för att skaffa en egen domän.

LAMP kör jag själv och det paketet installerar du via Synaptic från menyn
Redigera > Markera paket efter uppgift > LAMP server.

Sen behöver du säkert även paketet phpmyadmin för att kunna administrera MySQL.

Det är en bra start tycker jag ;)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Beror på vilken leverantör av mobilt bredband du har. Vissa blockerar alla inkommande anslutningar = man kan inte köra webbserver. Verkar dock bara gälla vissa, för mig med Telenor går det inte men det fungerar för en kompis med Tele2.
Börja först med att installera en webbserver, exempelvis Apache som ingår i LAMP. Prova sedan att gå in på din externa IP-adress från en annan uppkoppling, t.ex. mobiltelefonens webbläsare. Kommer du åt testsidan "It works!" kan vi börja snacka forumprogram och domännamn.
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pompado »

m!rage skrev:Beror på vilken leverantör av mobilt bredband du har. Vissa blockerar alla inkommande anslutningar = man kan inte köra webbserver. Verkar dock bara gälla vissa, för mig med Telenor går det inte men det fungerar för en kompis med Tele2.
Börja först med att installera en webbserver, exempelvis Apache som ingår i LAMP. Prova sedan att gå in på din externa IP-adress från en annan uppkoppling, t.ex. mobiltelefonens webbläsare. Kommer du åt testsidan "It works!" kan vi börja snacka forumprogram och domännamn.
Här är sanningen och vad ska man säga - hoppsan jag har Telenor - hua ...

Jag är yrkes-spelare och har material av Thorp som inte finns, samt har kontakt med två av dom främsta legenderna i världen ang "andvantage play" och "bias" ...

Min tanke var att skapa ett enkelt forum som endast tillåter text och bilder utan andra funktioner.
Tanken var att skapa ett tids-fönster för inloggning då forumet kommer vara upp-kopplat en kort period en gång per dygn, samt ge nycklar till lösen-ord som är genererade av random.org - True Ranom Number Generated.

På så sätt skulle ingen obehörig få till-gång till detta forum - men vad vet jag kanske det finns bättre lösningar.

Kort sagt så vill jag ha ett Fort Knox där endast ett få utvalda har tillgång till forumet - där det inte finns någon möjlighet för intrång eller obehöriga ...

Så ett gammalt enkelt forum som har få brister, samt alternativ med en minimal server för att köra det med skulle vara det bästa.
Eftersom jag förmodar att stora kända har större brister gällande säkerhet.

Tänkte kanske LFS men har inte kunskapen att bygga från grunden.

Tack.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det är nog bäst om du börjar med att sätta upp en enkel webbserver och testar om du kommer åt den utifrån. Jag kör Telenor med en Dovado-router emellan, kanske går det bättre om man stoppar bredbandet direkt i datorn.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"