Var ska man börja egentligen? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
mickenorlen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Var ska man börja egentligen? [LÖST]

Inlägg av mickenorlen »

Programmering och webbdesign. Jag ryser nästan bara av att höra dessa två mäktiga rubriker. Jag har alltid haft intresse men aldrig kommit igång.
Finns det någon bra introkurs i Stockholm jag kan börja med till våren?
Eller är det helt ok att bara kötta igenom guider osv? finns det någon pedagogisk och skön som man faktiskt kan slita med i ett år för att bli pro.
Jag vill lära mig praktiskt taget allt och med linux som bas, inte nödvändigtvis bara linux, men jag diggar linux helt enkelt. men jag känner bara att det är för mycket för att bara söka på ett programmering/webdesign-språk på random och lära mig det. för det är i alla fall min uppfattning att språken används tillsammans med varandra och att allt går ihop hela tiden. Då känns det fruktansvärt jobbigt att bara börja på ett språk utan någon högre pedagogisk plan. Hur ska man egentligen börja?
Jag söker liksom en guide för i vilken ordning man ska ta alla guider. Eller en bra introkurs VT 2011 i Stockholm.
Tusen tack.
Senast redigerad av 1 mickenorlen, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Var ska man börja egentligen?

Inlägg av dmz »

Bash => Perl => C. Sedan är du mäktig.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

För det första:
Programmering och webbdesign är två helt skilda saker. Menar du med programmering att du vill lära dig att skapa webbsidor?

För det andra:
Att lära sig programmering handlar om mycket mer än att lära sig ett programspråk och dess syntax.

Stockholms universitet har en del kurser http://sisu.it.su.se/search/show_subject/17?area=5
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Är du intresserad av just programmering av webbapplikationer så kan du titta på följande distanskurs på BTH: http://edu.bth.se/utbildning/utb_kursti ... rmin=20111

BTH har flertalet distanskurser inom detta område, samt även Java, C och C++. Tänk på att sista ansökningsdagen är i mitten på oktober någon gång.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Python? :)
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Om du är intresserad av web-teknologi så tycker jag du ska ta en titt på Python eller Ruby. För Python => http://learnpythonthehardway.org/index
För Ruby => http://pine.fm/LearnToProgram/

Relationsdatabaser och java är bara för oss old-timers. Ta en titt på NoSQL db's som tex MongoDB och CouchDB, eller varför inte Cassandra.

/enjoy
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag är inte så inne på programmering i allmänhet men vill du lära dig grunderna i webdesign med CSS, PHP & MySQL så är ett tips att modda ett Wordpress-tema eller liknande.

Då får man en bra utgångspunkt i hur CSS bygger upp sidan och hur PHP anropar databasen o.s.v... Just vad gäller Wordpress så har dom en CODEX där allting är dokumenterat rakt igenom och så sätter man utmaningar man vill lösa - t.ex. lägga in en knapp för att sortera inlägg i en viss ordning o.s.v...

Det låter lite halvlöjligt kanske men det är imo ett bra sätt att få koll på grunderna i hur webben fungerar iaf. :)
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

Tack för alla tips. Jag är väl medveten om att det är brådis med antagningen =) satte min mor hemma i Svealand på att maila PIN-koden från studera ASAP.

HakanS, jag såg din länk om SU-utbildningar. Är dom till våren? jag förstår inte riktigt hur det där fungerar/hur man anmäler sig, för inga av dom där finns när man söker på studera.nu.

Ok dessa kurser fångade mitt öga efter det ni skrivit om webdesign:
- Multimediaprogrammering (följt av) Webbprogrammering med Python"
och amelias länk:
- DATABASER, HTML, CSS OCH SKRIPTBASERAD PHP-PROGRAMMERING

Men sen tänkte jag också på det farmfield skrev om att modda ett wordpress-tema. Om jag nu skulle börja köra hårt med det. Vilken kurs är bäst som kompliment så att säga? Så jag inte gör dubbelt arbete, men ändå kanske känner igen mig lite, vad vet jag.

Min preliminära plan har iaf blivit såhär:
- modda ett eget wordpress-tema.
- signa upp mig på multimediaprogrammering med python.
- jobba på nåt ställe där jag antingen kan hacka på jobbet, eller där jag återhämtar från all hjärnverksamhet.
- börja gräva i bash och hela den mäktiga programmeringsdelen om/när jag känner att jag orkar. Verkar kanske lite väl overkill å köra båda samtidigt, jag är bara 20 och har aldrig pluggat heller.. men jag gjorde lumpen på Amf1 så jävlar anamma finns det en del av i min unga kropp! :D

Låter det grymt eller missar jag någonting fundamentalt, viktigt eller bara övrigt intressant?

Tack för all hjälp!
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

farmfield efter mycket om och men har jag nu lyckats få igång wordpress. som du säger, man lär sig en hel del även om jag höll på å slå sönder tangentbordet innan jag fattade att mysql-settings inte resettas när man aptitude purge:ar programmet. jaja, min fråga nu är bara: vilken codex är det du menar? hur hittar jag den?
Tack igen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mickenorlen skrev:farmfield efter mycket om och men har jag nu lyckats få igång wordpress. som du säger, man lär sig en hel del även om jag höll på å slå sönder tangentbordet innan jag fattade att mysql-settings inte resettas när man aptitude purge:ar programmet. jaja, min fråga nu är bara: vilken codex är det du menar? hur hittar jag den?
Tack igen.
http://codex.wordpress.org/Main_Page

Och vad du har nu är en avancerad webbsida. Nu är det bara dissekera den i delar och lista ut hur allt fungerar.

Mitt tips är som sagt att du ger dig själv uppgifter och löser dom en efter en. Den kolumnen skall breddas. Bredvid den texten vill jag sätta en ikon. Jag vill kunna välja att sortera blogginläggen per författare. O.s.v...

Och ett ytterligare tips är att installera tillägget FireBug i Firefox. Med tillägget kan du hovra över objekt på en sida och direkt granska såväl koden som CSS. Väldigt behjälpligt i sammanhanget. ;D

Lycka till!
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

Grymt nu är jag igång med worpress! =D
Kollade lite mer på den där pythonkursen och "det finns inga tillfällen" att studera kring de närmaste året och där rök min plan... -.-

Har sökt på detta på distans på studera.nu:
-C++

Strukturerad programmering med C++ - Linnéuniversitetet 7,5p.

-C# finns en del, men jag fattar inte riktigt vad det är ens! är det värt att satsa på?

-Perl finns ingenting,
-Bash, python OCH linux ger

Linux Serveradministration - Umeå universitet 15p.

...men jag kan inte läsa vad det är för Umeås hemsida är nere till på torsdag.

-linux ger även hela den här raddan:

Linux som utvecklingsmiljö
Datateknik, GR, (A), Drift av tjänster i Linux
Datateknik, GR, (A), Praktisk Linux
Linuxadministration I
GIS: Öppen källkod inom GIS
Databaser, HTML, CSS och skriptbaserad PHP-programmering
Databaser och objektorienterad programmering i PHP

-programmering ger utöver C++ introkursen en drös av allmänna introkurser. men jag vill undvika det så mycket som möjligt och hoppa rakt på kakan dels för att jag är bra på matte och har varit gamer hela livet, och dels för att jag inte vill slösa tid på föråldrade eller windowsbaserade program som jag hellre googlar runt lite på själv sen när jag mognat i allt det andra. kanske är det naivt men så får det bli.

Så, vilka av dessa kurser skulle ni mästare tipsa om?

Återigen tusen tack för era visa råd, jag kan redan skönja min väg genom den förut så tjocka dimman.
mickenorlen

Inlägg av mickenorlen »

tänkte bara säga att det blir "civilingenjör i system i teknik och samhälle" - uppsala till hösten :)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"