Hej
Har kikat runt i forumet men inte hittat tråd eller svar på följande:
Jag har dual boot, linux ubuntu/windows 7 på min dator. Min externa hårddisk/mediaspelare går alldeles utmärkt att köra med ubuntu eftersom spelaren använder ext3-filformatet.
Tyvärr fixar ju stackars skitwindows inte ext3. Den hittar inte ens disken. Jag vet att det finns några program (har hittat 4-5 st) som ska hjälpa windows att läsa detta filformat, men de verkar lite "sådär"...speciellt för windows 7.
Måste tyvärr använda windows ibland. Har en airport express (för trådlös mediaström) som bara funkar med Mac och Windows.
Nån som har erfarenhet eller förslag?
Ext3 för windows 7
Re: Ext3 för windows 7
Har själv använt FS-Driver och ext2fsd till Windows XP och de är som sagt sådär. En annan lösning är att använda Virtualbox som en brygga mellan Windows och en virtuell Ubuntu-server. Jag har bloggat om det här: http://antoneliasson.wordpress.com/2010 ... irtualbox/
Kräver en del av datorn men fördelen är att man kan använda alla filsystem som Ubuntu stödjer. Har egentligen fler nackdelar än fördelar men du får bilda dig en uppfattning själv
Kräver en del av datorn men fördelen är att man kan använda alla filsystem som Ubuntu stödjer. Har egentligen fler nackdelar än fördelar men du får bilda dig en uppfattning själv

Ok. Ja jag kanske får testa med virtual box. Är dock inte speciellt haj på datorer och vet inte om jag vågar mig på det där.
Det konstiga är att förut när jag hade min mediabox (NMT network media tank) kopplad till min bredbandsrauter så kom dators mediaplayer åt att spela upp låtar från den.
E så kass på nätverkstermer men kanske nåt av närverksprogramvaran i mediaboxen (Myihome, Samba, NFS, UPnP mm) bidrog till att översätta för windows vad vet jag.
Det konstiga är att förut när jag hade min mediabox (NMT network media tank) kopplad till min bredbandsrauter så kom dators mediaplayer åt att spela upp låtar från den.
E så kass på nätverkstermer men kanske nåt av närverksprogramvaran i mediaboxen (Myihome, Samba, NFS, UPnP mm) bidrog till att översätta för windows vad vet jag.
Ha, det löste sig att köra mina mediafiler till slut. Jag aktiverade Myihome och körde med nätverkskabel istället för usb. Det var tydligen det som behövdes.