Konservburk skrev:mghg skrev:Hund skrev:Suddigt och jobbigt för ögat att läsa.

Skämtar du? Alla reaktioner jag har sett är enbart positiva
Jag håller med Hund.
Men jag tänker inte fördömma typsnittet ännu. Det känns mest som ett kontrastproblem med just det där bild-exemplet, iaf i kombination med den bildskärm jag sitter vid för tillfället. Jag misstänker att lämpligare för- och bakgrundsfärger skulle göra en stor skillnad.
Reaktionerna från Hund och Konservburk förvånar mig.
För det första kan man inte bedöma ett helt typsnitt utifrån en illustrativ bild i ett foruminlägg eller blogg. Jag har själv märkt att bilden är knivskarp i min dator men suddig i min mobiltelefon, olika www-läsare på olika tekniska plattformar ger olika resultat och det trodde jag var uppenbart.
För det andra så finns det mängder med öppen information om Ubuntu-typsnittet om man vill göra en bedömning, eller så installerar man Maverick.
För det tredje så hade jag inte för avsikt att återge hela blogginlägget från Mark Shuttleworth, men jag tycker att det ändå borde framgå att det är mycket arbete som har lagts ner och att professionella typsnittsdesigners har varit inblandade. Om jag har förstått saken rätt så skedde den första större presentationen av det nya typsnittet i samband med Maverick-UDS i maj och då berättade Bruno Maag att typsnittet skulle bli "fully hinted" vilket innebär att det skall visas perfekt på vilken skärm som helst.
http://ubuntudevelopers.blip.tv/file/3618693/ Men då krävs det alltså att man installerar typsnittet.