- AllTele
Bahnhof
Bitcom
Blixtvik
Bredband2
ePhone
Riksnet
Net at Once
Tele2
IP Sweden (IPTV)
Viasat (IPTV)
Vilken internetleverantör rekommenderas?
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Vilken internetleverantör rekommenderas?
Jag är tvungen att byta tjänsteleverantör för internet inom kort och då kan jag välja mellan följande:
Re: Vilken internetleverantör rekommenderas?
Jag har kört med Bahnhof sedan i våras (fiber via hyresvärden i Stockholm). Inga problem alls, det har funkat precis hela tiden och med stabil hastighet.
Använder inte digitaltv eller telefon så det kan jag inte uttala mig om.
Använder inte digitaltv eller telefon så det kan jag inte uttala mig om.
Jag har också nytt bytt internetleverantör och tog då Bahnhof eftersom dom hade bra priser och dom värnar om den personliga integriteten (I den mån dom kan/får som ISP).
Att tänka på är ju att det är ju en tredje part som har hant om nätet, här är det Zitius som har hant om det. Så oavsett vilken ISP jag valt så är det ju samma nät. Skillnaden är ju vem jag betalar till och vem som svarar i andra änden när jag ringer kundtjänst.
Att tänka på är ju att det är ju en tredje part som har hant om nätet, här är det Zitius som har hant om det. Så oavsett vilken ISP jag valt så är det ju samma nät. Skillnaden är ju vem jag betalar till och vem som svarar i andra änden när jag ringer kundtjänst.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- amelia
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Som tidigare personer sagt hänger mycket på stadsnätet du sitter i. Även jag har Zitius vilka har strulat en del från och till, men stadsnätsleverantör kan man ju inte välja. Jag kör Bahnhof som ISP, de är alltid trevliga och hjälpsamma när det är problem. Kan varmt rekommendera Bahnhof.
- mghg
Tack för de inlägg som redan gjorts.
Ett förtydligande: Det är inte aktuellt för mig att byta den fysiska infrastrukturen, min fråga handlar alltså enbart om rekommendation av tjänsteleverantör (ISP).
Det verkar som Bahnhof har gått renommé. Hur bra klarar de att leverera 100 Mbps upp och ner?
Ett förtydligande: Det är inte aktuellt för mig att byta den fysiska infrastrukturen, min fråga handlar alltså enbart om rekommendation av tjänsteleverantör (ISP).
Det verkar som Bahnhof har gått renommé. Hur bra klarar de att leverera 100 Mbps upp och ner?
Grannen får ut ca 200 Mbit enligt bredbandskollen. Jag ligger på 100 Mbit då WAN interfacet är just 100 Mbit på min router.mghg skrev:Tack för de inlägg som redan gjorts.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
AllTele är också bra. Fast IP, har inga problem med att man kör eget modem, egen router osv.
Trevlig och bra support.
Vet inte hur de andra är, men Telia ska man iallafall verkligen passa sig för.
Trevlig och bra support.
Vet inte hur de andra är, men Telia ska man iallafall verkligen passa sig för.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- mghg
Utanför ämnet:
Apropå ordet stadsnät: i den kommun där jag bor är infrastrukturen på landsbygden vida överlägsen näten i de tätbebyggda områdena där man i huvudsak är hänvisade till DSL-tekniker.
Utanför ämnet:amelia skrev:Utanför ämnet: Som tidigare personer sagt hänger mycket på stadsnätet du sitter i. [...]
Apropå ordet stadsnät: i den kommun där jag bor är infrastrukturen på landsbygden vida överlägsen näten i de tätbebyggda områdena där man i huvudsak är hänvisade till DSL-tekniker.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Låt mig gissa att du som mina föräldrar kör fiber på eget nät mot Kungälv Energi? Dom har också behövt göra val av ny operatör precis.
Jag rekommenderade Bahnhof till pappa, har bara hört gott om dom. Annars kör jag Tele2 själv och är rätt nöjd med dom.
Jag rekommenderade Bahnhof till pappa, har bara hört gott om dom. Annars kör jag Tele2 själv och är rätt nöjd med dom.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- amelia
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Möjligheten att få fast IP om det gäller stadsnät kan i en del fall begränsas av stadsnätets infrastruktur. I viss mån kan även hastigheterna som internetleverantörerna får tillhandahålla regleras av stadsnätet vilket betyder att en ISP i ett nät kan tillhandahålla 100/100 medan i ett annat nät tillåts bara 100/10.Emil.s skrev:AllTele är också bra. Fast IP, har inga problem med att man kör eget modem, egen router osv.
Samma sak gäller mediakonverterare (modem används inte när det är fiber), det är ganska bra att köra på den mediakonverterare som tillhandahålls av stadsnätet och inte försöka köra med en egen om man inte har väldigt god känndedom om hur de fungerar.
Alltele är säkert inte så dumt de heller, de har ju avtal med norra europas främsta filmtjänst Headweb.