Föreningen Ubuntu Sverige
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Föreningen Ubuntu Sverige
Enligt "Upptäck Ubuntu Linux 8.04", som blivit lite av min bibel i samband med övergången till Ubuntu, finns angivet lite information om Föreningen Ubuntu Sverige (www.ubuntuforeningen.se) Den här domänen ligger nere sedan lång tid tillbaka, och jag undrar varför. Här fanns ju massor av bra idéer för att sprida information om Linux. Varför dog detta projekt, undrar...
Spannis2010
Spannis2010
Re: Föreningen Ubuntu Sverige
Man kan säga "inre stridigheter", men det är ett ganska känsligt ämne på detta forum. Sök lite så hittar du alla relevanta trådar.
Främst bristande intresse. Det kräver en hel del resurser och tid för att driva en föreningen i den utsträckningen om det var tänkt, vilket det inte fanns.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Tack för svaren! Då förstår jag lite bättre detta med "inre stridigheter" och varför det finns två likartade domäner (http://ubuntu-se.org och www.ubuntu.se)
Har klickat runt på massor av Ubuntusidor på nätet och konstaterat att det finns en hel del "skitsnack" runt om, och dessutom flera sajter som är både hel-och halvdöda. Detta är ju knappast något som gynnar utvecklingen av Ubuntu som sådant respektive att få fler intresserade av detsamma. Pajkastning trodde jag enbart hörde hemma hos våra politiker!
/Spannis2010
Har klickat runt på massor av Ubuntusidor på nätet och konstaterat att det finns en hel del "skitsnack" runt om, och dessutom flera sajter som är både hel-och halvdöda. Detta är ju knappast något som gynnar utvecklingen av Ubuntu som sådant respektive att få fler intresserade av detsamma. Pajkastning trodde jag enbart hörde hemma hos våra politiker!

/Spannis2010
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
'Inre stridigheter' är väl lite överdrivet. Vissa i styrelsen blev irriterade på att det var så svårt att få folk att engagera sig.
Men det är synd att föreningen försvann. Som det ser ut idag har vi ingen möjlighet att göra saker som på något sätt är kopplade till pengar - typ sponsring såväl från någon som av något.
Men det är synd att föreningen försvann. Som det ser ut idag har vi ingen möjlighet att göra saker som på något sätt är kopplade till pengar - typ sponsring såväl från någon som av något.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Jag har kanske lite svårt att fatta (små händer möjligtvis), men "vissa i styrelsen blev irriterade..." förstår jag inget av. Engagemang finns ju från båda Ubuntusajterna, vilka jobbar exakt lika. Varför finns det TVÅ? Minst sagt förvirrande för nya ubuntuanvändare tycker jag. Men det är kanske bara jag som tycker...Nåväl, jag har inget med eventuellt trätande eller pajkastning att göra, utan anser att vi alla skall sträva åt samma håll: Att på ett bra sätt informera om förträffligheten med Ubuntu och att marknadsföra detsamma med de möjligheter som bjuds.
Nu ser vi med spänning fram mot versio 10.10!
/spannis2010
Nu ser vi med spänning fram mot versio 10.10!
/spannis2010
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
nu är det helt fel att det var inre stridigheter. föreningens aktiva medlemmar var helt överens om det mesta in i slutet. det som dödade föreningen var alla angrepp utifrån. alla vet vilka de var som anförde lynchmobben.. jag nämner inga namn för husfridens skull.
som tur är krävs det bara lite entusiasm och ett gött gäng för att hitta på andra aktivieter som t ex releasepartyt i Gnutiken den 10 10 10 kl 17.00 på övre husargatan i Göteborg!
som tur är krävs det bara lite entusiasm och ett gött gäng för att hitta på andra aktivieter som t ex releasepartyt i Gnutiken den 10 10 10 kl 17.00 på övre husargatan i Göteborg!
-
Jisses anamma vá rörigt! Den ene säger "inre stridigheter" den andre säger: "nää, inte alls". Vilken soppa! Två Ubuntusajter som krigar mot varandra! För min egen del skiter jag tunt i ert bråk, utan fortsätter att klicka runt på BÅDA sajterna vilket ger mig som "ubuntufärsking" allt jag behöver.
/spannis2010
/spannis2010
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Som f.d. ordförande av föreningen kan jag bekräfta att det inte varit "inre stridigheter" på något sätt och det det inte råder någon "kamp" mellan dom två webbplatserna. Rent allmänt kan jag väl säga idag att tiden inte var mogen för föreningen. Men entusiaster fanns och mycket arbete lades ner. Jag själv och kassören har fortfarande arbete kvar gällande föreningen, dvs, skattedeklaration, bokföringen med mera.
Om man bara kunde komma överens och starta på nytt...Inte mig emot, fast utan mig, som ni säkert förstår. Jag fick redan en förfrågan om att ta över och starta igen från en f.d. medlem i styrelsen. Och detta menade han på allvar.
Ingen vore mer glad än jag om inte allt tid och arbete varit förgäves....
LJ
Om man bara kunde komma överens och starta på nytt...Inte mig emot, fast utan mig, som ni säkert förstår. Jag fick redan en förfrågan om att ta över och starta igen från en f.d. medlem i styrelsen. Och detta menade han på allvar.
Ingen vore mer glad än jag om inte allt tid och arbete varit förgäves....
LJ
-
Hej Lille John. Tack för din förklaring till Ubuntuföreningen och dess avknoppning. Personligen tror jag det vore en fullträff om föreningen kunde starta upp igen. Tror det skulle vara mycket bra för marknadsföringen av Ubuntu. Tänker här då närmast på initiativen med informationsblad, projekt och evenemang osv, osv. Varför inte en förfrågan på sajten om det finns intresse att starta upp föreningen igen, och om man vill hjälpa till på något sätt? Själv skulle jag gärna vilja hjälpa till i den mån jag kan som en glad amatör!
Ha en bra dag!
/spannis2010
Ha en bra dag!
/spannis2010
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Som när det kommer till allt som ska göras ideelt och de flesta av dagens ungdomar så ställer mycket få upp! Folk flyr hellre då det kommer till ideelt arbete vilket är oerhört synd.
Visst skulle jag vilja se Ubuntuföreningen startas upp igen, men för att allt ska fungera perfekt så krävs det ordentlig planering
//Pontus
Visst skulle jag vilja se Ubuntuföreningen startas upp igen, men för att allt ska fungera perfekt så krävs det ordentlig planering

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Visst, Pontus. Ordentligt planering hade vi en gång i tiden. Utan den hade det inte varit möjligt att starta allt.
Jag personligen var fel person att fixa allt till slut. Jag blev bara arg när utomstående icke-medlemmar kritiserade allting vad vi försökte göra. Så det krävs mycket tolerans och tålamod för att börja om.
Mer än gärna skulle jag som firmatecknare lämnar över allting till nya krafter. Föreningen upphör officiellt den 31.december 2010 då skatteperioden går ut.
För att starta på nytt krävs det återigen ett konstituerande möte med låt oss säga 5 personer som ställer upp och ta över.
Ifall ni lyckas med att hitta några kommer jag att göra allt för att hjälpa till med en nystart. Det lovar jag.
Nu Pontus, KÖR IGÅNG !!
LJ
Jag personligen var fel person att fixa allt till slut. Jag blev bara arg när utomstående icke-medlemmar kritiserade allting vad vi försökte göra. Så det krävs mycket tolerans och tålamod för att börja om.
Mer än gärna skulle jag som firmatecknare lämnar över allting till nya krafter. Föreningen upphör officiellt den 31.december 2010 då skatteperioden går ut.
För att starta på nytt krävs det återigen ett konstituerande möte med låt oss säga 5 personer som ställer upp och ta över.
Ifall ni lyckas med att hitta några kommer jag att göra allt för att hjälpa till med en nystart. Det lovar jag.
Nu Pontus, KÖR IGÅNG !!

LJ
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tror LJ har rätt i att tiden inte var mogen. Jag är tveksam till om den är det nu heller (om jag har fel blir jag glad). Jag tror ett av problemen med en förening är att alla intresserade är så spridda över landet. Om vi får igång lokala grupper som träffas AFK så tror jag det blir enklare att få upp intresset för en förening.
Förutom LJ är det ytterligare en handfull personer som jobbade hårt för att få det att funka med föreingen, men det går inte att bara några få ställer upp och hjälper till, det behövs en aktiv bas. (Jag ska inget säga, jag har inte dragit några som helst strån till stacken när det gäller föreningen.) Jag tror det måste finnas ett stort intresse bland väldigt många personer innan tiden är mogen.
Förutom LJ är det ytterligare en handfull personer som jobbade hårt för att få det att funka med föreingen, men det går inte att bara några få ställer upp och hjälper till, det behövs en aktiv bas. (Jag ska inget säga, jag har inte dragit några som helst strån till stacken när det gäller föreningen.) Jag tror det måste finnas ett stort intresse bland väldigt många personer innan tiden är mogen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Intressanta synpunkter och åsikter har kommit fram efter min lilla frågeställning. Det är väl bara att hålla tummarna och hoppas att det finns intresserade som vill ta upp Föreningen igen. Jag är övertygad om att den behövs!
/spannis2010
/spannis2010
-
- Översättare
Finns det en intresse av flera att starta upp en sådan igen? - jag är intresserad iaf -
Den som är intresserad, PM:a mig så samlar jag ihop ett möte
Vilken form utav aktiviteter är du intresserad utav att driva genom Föreningen?northar skrev:Finns det en intresse av flera att starta upp en sådan igen? - jag är intresserad iaf -
-
- Översättare
Jag skulle vilja syssla med att ha några träffar, kunna ha en ekonomi, remissa något, och kanske allmänt lobba för Ubuntu/linux i t.ex. offentlig sektor m.m.
Men , inriktningen/stadgarna får man arbeta fram på ett uppstartsmöte. Alla har säkert sin bild av vad de helst skulle se är med.
Men , inriktningen/stadgarna får man arbeta fram på ett uppstartsmöte. Alla har säkert sin bild av vad de helst skulle se är med.

- farmfield
- Kontakt:
Vi behöver ha igång föreningen för att hantera cash. Och så behöver vi dra in 20-30.000... 
Och jag skojar inte. Jag kommer lägga upp ett projekt runt en idé i Launchpad, skall bara kolla lite med de jag gärna vill tar tag i det i så fall, men idén kräver nästan att föreningen är igång.
Men ett tag till:

Och jag skojar inte. Jag kommer lägga upp ett projekt runt en idé i Launchpad, skall bara kolla lite med de jag gärna vill tar tag i det i så fall, men idén kräver nästan att föreningen är igång.
Men ett tag till:

-
- Översättare
Okej, då behöver vi några till intresserade bara.. 5 tror jag är minimum. Klart vi ska göra ett nytag.
- farmfield
- Kontakt:
Jag tror jag 'fick' mitt medlemskap i gamla föreningen iom jag sponsrade Backaplanseventet eller vad katten det gällde, men jag blir gärna betalande medlem - dock vill jag inte engagera mig i styrelsen även om jag gärna hjälper till med annat i den.northar skrev:Okej, då behöver vi några till intresserade bara.. 5 tror jag är minimum. Klart vi ska göra ett nytag.
Och här och nu donerar jag också en (för tillfället 'virtell') tusenlapp till föreningen - med utgångspunkt att den då grundas såklart. Vi löser det rent 'tekniska' runt donationen när bankkonton och dylikt skapats framöver.
Sen uppmanar jag naturligtvis er alla - men naturligtvis endast i den mån ni kan - att göra en egen donation, hur liten den än må vara. Jag skall också försöka lösa fram sponsorer på det 'rent ekonomiska planet' och har en idé om varifrån föreningen ev. kan få in nån- eller några lusentappar till.
Jag rekommenderar också den blivande styrelsen att inte sätta en alltför låg årsavgift - och/eller splitta medlemskapsformen i 'aktiva'- & stödmedlemmar - detta för att det för att ett engagemang i föreningen skall betyda något 'mer', att man med sitt inträde avser engagerar sig ytterligare ett steg inom Ubuntu i Sverige.
(Lite på samma sätt som jag hoppas det blir med den nya LoCo-medlems-formen efter omorganisationen.)

I övrigt ett stort smajl & en 'virtuell' tusing från mig. Så håller jag tummarna för att det här går vägen!