Ubuntu-typsnittet publicerat!

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu-typsnittet publicerat!

Inlägg av mghg »

Ubuntu-typsnittet publicerades den 28 september. Mark Shuttleworth har skrivit på sin blogg att typsnittet är nytt och vackert, och att publiceringen är en milstolpe värd att firas.

Bild

I det relativt långa blogginlägget beskriver Mark hur Canonical Design, designfirman Dalton Maag och Ubuntu-gemenskapen tillsammans arbetat fram ett typsnitt baserat på de sex egenskaper som värderas av Ubuntu och Canonical: samarbete, frihet, precision, tillförlitlighet, skicklighet och tillgänglighet.

Arbetet har involverat många, det har inte varit lätt och licensieringen är ännu inte helt löst. Alla användare av Maverick Meerkat skall fr.o.m. nu ha det nya typsnittet installerat. Men det är flera kulturer som saknar glyfer (teckenbilder) och Mark bjuder in till bidrag från ubuntu-gemenskapen.

Läs mer på Marks blogg http://www.markshuttleworth.com/archives/537 .
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Ubuntu-typsnittet publicerat!

Inlägg av Hund »

Suddigt och jobbigt för ögat att läsa. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Zeadar
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Zeadar »

I nuläget så kan man nästan bara skriva 'Ubuntu' snyggt med den fonten. ::)

Men den slipas nog lite mer hoppas jag.
Bild
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Hund skrev:Suddigt och jobbigt för ögat att läsa. :P
Skämtar du? Alla reaktioner jag har sett är enbart positiva, inklusive kommentarer från erfarna beta-testare i trådarna http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=233&t=50384 och http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 3&p=412459

Observera att exemplet i mitt inlägg ovan är en bild som kan uppträda suddigt om den komprimeras av www-läsaren (t.ex. Opera för mobiltelefoner).
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag får hålla med MGHG här, jag tycker det är en väldigt tydlig och lättläst font.

Tänk på att vi läser genom ordbilder, inte bokstav för bokstav, så det är ordbilden man koncentrerar sig på när man designar ett typsnitt med utgångspunkt utifrån läsbarhet. Jag tycker dom gjort ett jättebra jobb med den biten här och kör själv typsnittet genom hela systemet. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:Jag får hålla med MGHG här, jag tycker det är en väldigt tydlig och lättläst font.

Tänk på att vi läser genom ordbilder, inte bokstav för bokstav, så det är ordbilden man koncentrerar sig på när man designar ett typsnitt med utgångspunkt utifrån läsbarhet. Jag tycker dom gjort ett jättebra jobb med den biten här och kör själv typsnittet genom hela systemet. :)
+1
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

???

Man kan då eventuellt förstärka fonten med en liten lov till "Detaljer" i fontinställningarna och där dra på Full eller Medium hinting...

Knivskarp för mig själv !
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

mghg skrev:
Skämtar du? Alla reaktioner jag har sett är enbart positiva
Jag håller med Hund.

Men jag tänker inte fördömma typsnittet ännu. Det känns mest som ett kontrastproblem med just det där bild-exemplet, iaf i kombination med den bildskärm jag sitter vid för tillfället. Jag misstänker att lämpligare för- och bakgrundsfärger skulle göra en stor skillnad.
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Konservburk skrev:
mghg skrev:
Skämtar du? Alla reaktioner jag har sett är enbart positiva
Jag håller med Hund.

Men jag tänker inte fördömma typsnittet ännu. Det känns mest som ett kontrastproblem med just det där bild-exemplet, iaf i kombination med den bildskärm jag sitter vid för tillfället. Jag misstänker att lämpligare för- och bakgrundsfärger skulle göra en stor skillnad.
Reaktionerna från Hund och Konservburk förvånar mig. ???

För det första kan man inte bedöma ett helt typsnitt utifrån en illustrativ bild i ett foruminlägg eller blogg. Jag har själv märkt att bilden är knivskarp i min dator men suddig i min mobiltelefon, olika www-läsare på olika tekniska plattformar ger olika resultat och det trodde jag var uppenbart.

För det andra så finns det mängder med öppen information om Ubuntu-typsnittet om man vill göra en bedömning, eller så installerar man Maverick.

För det tredje så hade jag inte för avsikt att återge hela blogginlägget från Mark Shuttleworth, men jag tycker att det ändå borde framgå att det är mycket arbete som har lagts ner och att professionella typsnittsdesigners har varit inblandade. Om jag har förstått saken rätt så skedde den första större presentationen av det nya typsnittet i samband med Maverick-UDS i maj och då berättade Bruno Maag att typsnittet skulle bli "fully hinted" vilket innebär att det skall visas perfekt på vilken skärm som helst. http://ubuntudevelopers.blip.tv/file/3618693/ Men då krävs det alltså att man installerar typsnittet.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Jag testade maverick ännu en gång. Typsnittet är knivskarpt. Mycket bra. (Tyvärr hittar inte madicken mitt ljudkort så jag är tillbaka i Lucid :( )

Det är skillnad på en bild av en banan och en bild av en bild av en banan. För att inte tala om bananen själv.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Finns det nåt paket så att man kan få typsnittet i lucid?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hylas skrev:Finns det nåt paket så att man kan få typsnittet i lucid?
Kollar man Webup8 så hänvisar man hit......

https://launchpad.net/ubuntu/maverick/i ... l-0ubuntu1

Nedladdning
http://launchpadlibrarian.net/56649133/ ... u1_all.deb

Funkar troligen även med Lucid......

Sen går man då in i Meny System > Inställningar > Utseende > Fonter och ändrar till Ubuntu.....
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag är Ubuntu member och fick access till det privata förådet för länge sedan. Jag har testat fonten själv, både då och nu. Jag gillade den inte då och jag gillar den inte nu.
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Hund skrev:Jag är Ubuntu member och fick access till det privata förådet för länge sedan. Jag har testat fonten själv, både då och nu. Jag gillade den inte då och jag gillar den inte nu.
Att inte gilla ett typsnitt är en sak, att skriva att det är suddigt är något annat.

Vi har alla vår egen syn på vad som är snyggt och tycker man att ett typsnitt inte ger hög läsbarhet så är det så. Det jag blev förvånad över var just ordet "suddigt" som jag tolkade som oskarp visning på en bildskärm.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

pun skrev:
Hylas skrev:Finns det nåt paket så att man kan få typsnittet i lucid?
Kollar man Webup8 så hänvisar man hit......

https://launchpad.net/ubuntu/maverick/i ... l-0ubuntu1

Nedladdning
http://launchpadlibrarian.net/56649133/ ... u1_all.deb

Funkar troligen även med Lucid......

Sen går man då in i Meny System > Inställningar > Utseende > Fonter och ändrar till Ubuntu.....
Ok. Tack för länken och paketet. Testar direkt :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

mghg skrev:Det jag blev förvånad över var just ordet "suddigt" som jag tolkade som oskarp visning på en bildskärm.
Jo jag har själv inte sett någon klaga på "suddigheten" i någon engelsk diskussion.

Ett utsökt alternativ till denna font är Liberation font från Redhat.

Sen är det här då TTF-fonter dvs snarlika MS diton och det är kanske där skon klämmer.... ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mghg skrev:
Hund skrev:Jag är Ubuntu member och fick access till det privata förådet för länge sedan. Jag har testat fonten själv, både då och nu. Jag gillade den inte då och jag gillar den inte nu.
Att inte gilla ett typsnitt är en sak, att skriva att det är suddigt är något annat.

Vi har alla vår egen syn på vad som är snyggt och tycker man att ett typsnitt inte ger hög läsbarhet så är det så. Det jag blev förvånad över var just ordet "suddigt" som jag tolkade som oskarp visning på en bildskärm.
Typsnittet är fint. Men det är för suddigt för mig vid mindre text, typ 6-10. Jag försökte få till det fint men hur jag än gjorde blev jag inte nöjd. Kändes som Windows och deras hemska fonter som dom använder sedan Vista.
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Hund skrev:
mghg skrev:

Typsnittet är fint. Men det är för suddigt för mig vid mindre text, typ 6-10. Jag försökte få till det fint men hur jag än gjorde blev jag inte nöjd. Kändes som Windows och deras hemska fonter som dom använder sedan Vista.
Intressant synpunkt. Med min högst begränsade typografikunskap låter det som att man inte fått till "fully hinted" på ett bra sätt för små storlekar, men jag låter hellre någon typograf dra slutsatser ... ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev: Typsnittet är fint. Men det är för suddigt för mig vid mindre text, typ 6-10. Jag försökte få till det fint men hur jag än gjorde blev jag inte nöjd. Kändes som Windows och deras hemska fonter som dom använder sedan Vista.
Har du kört det med Ubuntu eller är det Arch.....

Kollade deras wiki och det krävs visst lite extra "pillrande" för att typsnitt ska visas korekt.... >:D
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Tycker typsnittet är helt onödigt. Öppnar man OpenOffice, så hittar man det som Umpush. Ett mera runt typsnitt likt ubuntulogon skulle vara förväntat.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"