Hjälp med partition
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hjälp med partition
Jag har installerat båda Ubuntu och Windows 7. Jag har en partition på vardera. Jag tänkte partitionera hårddisken så att jag har en stor partition där jag lägger allt utom program på som t.ex. dokument och filmer. Denna partition vill jag komma åt från båda os:en. Hur gör jag det?
Re: Hjälp med partition
Skapa partitionen och använd antingen NTFS eller FAT32 som filsystem så kan du använda den av både Ubuntu och W7.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det hela beror lite på vad du har på disken. Det finns ju lite begränsningar i hur många primära partitioner som man kan skapa...
Jag tycker att du borde kunna göra så här:
Du får lov att krympa windows partitionen, om du vill ta plats därifrån.
Sedan installerar du om ubuntu. Gör en stor partition för data som du formatterar med tex ntfs. Sedan skapar du en utökad partition, där du skapar root partitionen, /home och swap. (en /home partition underlättar om du vill installera om)
Jag tycker att du borde kunna göra så här:
Du får lov att krympa windows partitionen, om du vill ta plats därifrån.
Sedan installerar du om ubuntu. Gör en stor partition för data som du formatterar med tex ntfs. Sedan skapar du en utökad partition, där du skapar root partitionen, /home och swap. (en /home partition underlättar om du vill installera om)
Varför ska jag installera om ubuntu? Jag kan lägga till att jag måste installera om windows snart om det är till någon hjälp.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Här kommer ytterligare några synpunkter 
Mitt senaste Ubuntu installerade jag på ext2 filsystem. Detta bl.a. för att enklare kunna nå Ubuntu från Windows i samma maskin. (Via Windowsnätverk når man däremot alltid Ubuntu oavsett filsystem.) Windowsdrivern fsdriver - som läser Ubuntupartitionerna från Windows - funkar inte med ext4.
Det utmärkta backupprogrammet partimage klarar inte heller ext4.
Men det är ju inte den officiellt rekommenderade metoden, tror jag. ext4 tror jag rekmmenderas.
Man MÅSTE inte ha en separat ntfs-partition. Ubuntu läser den vanliga Windows systempartitionen bra också, förstås.
Om du tycker det kommer för många förslag så säg till så får vi försöka enas

Mitt senaste Ubuntu installerade jag på ext2 filsystem. Detta bl.a. för att enklare kunna nå Ubuntu från Windows i samma maskin. (Via Windowsnätverk når man däremot alltid Ubuntu oavsett filsystem.) Windowsdrivern fsdriver - som läser Ubuntupartitionerna från Windows - funkar inte med ext4.
Det utmärkta backupprogrammet partimage klarar inte heller ext4.
Men det är ju inte den officiellt rekommenderade metoden, tror jag. ext4 tror jag rekmmenderas.
Man MÅSTE inte ha en separat ntfs-partition. Ubuntu läser den vanliga Windows systempartitionen bra också, förstås.
Om du tycker det kommer för många förslag så säg till så får vi försöka enas

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Därför att windows anser att det är ensam i universum och ignorerar alla andra system. Men du har en poäng det är ingen som helst nytta med att installera om ubuntu om du ändå måste installera om windows. Dessutom om du har disken partitionerad på ett sätt som gör att du kan skapa fler partitioner utan att göra om någon till en utökad partition så behöver du inte heller egentligen inte installera om.Wiiner skrev:Varför ska jag installera om ubuntu? Jag kan lägga till att jag måste installera om windows snart om det är till någon hjälp.