Vad tror ni om den här?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Lobivia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Vad tror ni om den här?

Inlägg av Lobivia »

Jag har försökt kolla så bra jag kan om denna (spec längst ner) skulle fungera som Linuxdator (ev dual-boot pga medföljande onyttigheter), men det är alltid svårt att veta. Det jag var mest tveksam till är det inbyggda grafikkortet, men Radeon verkar inte vara helt kört för linuxfolk längre.

Synpunkter mottages tacksamt. Den skall ersätta en ca 6 år gammal burk så för långsam lär den inte vara i alla fall. Finns det alternativ? Jag funderade på att bygga själv men nu har gamla burken havererat och jag har inte tid just nu så det får vara en färdig latmansburk igen.

Jag skulle gärna ha tips om vad jag skall köpa till för att få kontakt med mitt trådlösa nät med så lite krångel som möjligt.

Dator: Compaq Presario SG3-150SC
* AMD Athlon II X2-processor 215
* 4GB arbetsminne, 750GB hårddisk
* ATI Radeon3000 upp till 1915MB grafik
* 10/100 Ethernet LAN, 6-i-1MCR, VGA
* USB-tangentbord och optisk mus
* Windows® 7 Home Premium 64-bitars

Länk: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=5596498

Skärm: HP S2031A

Tack!
David
Senast redigerad av 1 Lobivia, redigerad totalt 1 gånger.
Lobivia

Re: Vad tror ni om den här?

Inlägg av Lobivia »

Jag lyckades få igång gamla datorn igen. Det var en kombination av batteriet på moderkortet slut, gammalt fel på moderkortet som triggades igen av standardinställningarna i bios och dubbla hårddiskar, varav den som var standard att boota från i bios något defekt. Det blir inget datorköp nu men när jag tänker efter kanske det borde vara dags snart ändå.

Mvh
David
Ulthwen
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulthwen »

Ett tips om du letar efter en linuxkompatibel dator kan vara att titta hos försäljare som enbart säljer linuxdatorer, till exempel System 76.

Inte nödvändigtvis för att handla därifrån utan för att se vilka komponenter som ingår.

Om du vill gå igenom enskilda komponenter så finns till exempel http://hardware4linux.info/
Lobivia

Inlägg av Lobivia »

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"