förstår inte riktigt repositories [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
mickenorlen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

förstår inte riktigt repositories [LÖST]

Inlägg av mickenorlen »

jag installerade först lucid gnome. hur kommer jag då åt kdefiler som t.ex dolphin? den finns i software center men det går inte att installera pga unmet dependencies som jag antar alla är kde-software som fanns på installeringsskivan men struntades i att installeras när jag valde gnome.

jag ser att det finns ett alternativ i software sources att hämta från skivan men jag har inte den till hands.

1 Hur går jag nu till väga för att hitta dom här repositoriesarna? langa helst inte bara en direktlänk, utan förklara lite tillvägagångssättet också =)
2 Vad är det för skillnad på en "source" och en repository?
3 Varför har man inte bara hela ubuntuvärlden tillgänglig i en repo? är det bara för att det tar en sekund extra att söka igenom det just när man ska installera ett program?
4 Om jag tycker KDEprogrammen är bättre/fräschare i allmänhet och överväger att byta. Går det? är det värt eller lika bra att bara istallera dolphin om det nu är det jag vill ha (hur tar jag då bort nautilus på ett vettigt sätt?) Vad är egentligen för/nackdelar med KDE och GNOME?

Tack
Senast redigerad av 1 mickenorlen, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: förstår inte riktigt repositories

Inlägg av mcNisse »

1. Det är samma repon för kubuntu, ubuntu och xubuntu. Du har installerat något som gör att beroenden inte kan fixas.
2. Source är källkod, varje förråd kommer med en för källkod. De förråden kan användas för att bygga programmen själv.
3. Se 1.
4. Ja, det går utmärkt. http://www.psychocats.net/ubuntu/index kolla på länken pure kde.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Om du inte nödvändigtvis vill bli av med gnome utan bara ha kde också, så går det utmärkt. Då väljer du vilken variant du vill köra vid inloggningen. Du får kde-varianten (kubuntu) genom att installera kubuntu-desktop
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
mickenorlen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mickenorlen »

ok. så de repos som ingår från första början har alla program som utgör alla buntusar, men jag har installerat något som inte fungerar ihop med dolphin?
hur får jag då veta vad det är?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag gillar aptitude för att lösa sådana här problem.
Starta en terminal och skriv in sudo aptitude. Du har en hjälpsida, http://help.ubuntu-se.org/10.04/serverg ... itude.html
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"