Crosspost, ursäkta, svara här hellre än i den gamla tråden där jag skrev detta först!
Jag skulle ladda ner böcker från tpb.se (helt lagligt och borde verkligen vara säkert+inte intressant att sprida virus på). Plötsligt fick filhämtaren krupp och började tala om nerladdade GB av ...GB. Jag tänkte att det nog var räknaren som var fel och lät nerladdningen fortsätta ett tag (har smalband^^). Till slut gav jag upp, avbröt och startade om. Sedan dess är datorn full och vägrar köra mer än något program i taget. aMSN funkar inte även om jag inte har något annat igång. Jag har letat efter stora filer, först såklart där jag skulle lägga talböckerna, men hittar inget skumt någonstans. Dvs ännu skummare än om någon stor klump synts så jag kunnat ta bort den. Jag hämtade avast för linux, men datorn har inte tillräcklig mycket minne för att kunna köra det.
Virus i eeebuntu? [LÖST]
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Virus i eeebuntu? [LÖST]
Senast redigerad av 1 simonsays, redigerad totalt 6 gånger.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Virus i eeebuntu?
Om du har fyllt rootfilsystemet kan det vara ett problem. Du kan leta efter stora filer så här, öppna en terminal och kör:
Det hittar filer som är större än 1 GB, du kan ändra det som står efter -size + till t.ex. 1000M eller 1000000k om du föredrar att ange storleken i nått annat format, sedan kan du radera dem från terminalen med:
Du kan verifiera att rootfilsystemet är fullt genom att köra
/Micke
Kod: Markera allt
sudo find / -type f -size +1G -exec ls -lh {} \; | awk '{ print $8 ": " $5 }' 2> /dev/null
sudo rm <filnamn>
df -h

-
70 % används, borde väl inte vara mer än att datorn funkar någorlunda, eller?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Chansen att du fått skadlig kod i systemet är nästintill obefintlig.
Frågan är då vad som är fel.
Har du hårddisken delad i flera partitioner eller mer än en hårddisk i datorn?
Frågan är då vad som är fel.
Har du hårddisken delad i flera partitioner eller mer än en hårddisk i datorn?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Det borde inte ställa några problem. För att få mer info posta utdatan från dessa kommandon:simonsays skrev:70 % används, borde väl inte vara mer än att datorn funkar någorlunda, eller?
df -h
free -m
Kolla även om det är något program som körs där som verkar mysko. Kan kanske vara svårt att avgöra själv, försök i så fall ta en bild på fönstret med så mycket utav infon som möjligt och bifoga den här på forumet.
Det är inte lätt när det är svårt!
-
Till slut installerade jag om allt och la in Eb4/Aurora, så jag antar att jag ska markera det här problemet som löst (?). Å ena sidan behöver jag inte hjälp med detta lägre; å andra sidan finns det kanske inte en perfekt lösning för någon annan som undrar samma sak och söker fram den här tråden...
Tack för er hjälp i vilket fall!
Tack för er hjälp i vilket fall!