flash player mm..?
flash player mm..?
hej jag vill kunna lyssna på radio på sr.se och se svt play hur gör jag?
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: flash player mm..?
Välkommen hit! Vi är många här som gärna hjälper till.
För att hjälpa dig så behöver vi veta mer om ditt problem. Kan du vara vänlig och precisera frågan? Vilket system handlar det om? (Ubuntu, Kubuntu eller något annat?)
Vill du ha hjälp med att installera flash? Om ja och om det gäller 32 bit Ubuntu, så rekommenderar jag att du installerar paketet ubuntu-restricted-extras via t.ex. programcentralen. För 64 bit Ubuntu är det lite omständigare. Med lite mer information så kan vi säkert ge dig rätt hjälp.
För att hjälpa dig så behöver vi veta mer om ditt problem. Kan du vara vänlig och precisera frågan? Vilket system handlar det om? (Ubuntu, Kubuntu eller något annat?)
Vill du ha hjälp med att installera flash? Om ja och om det gäller 32 bit Ubuntu, så rekommenderar jag att du installerar paketet ubuntu-restricted-extras via t.ex. programcentralen. För 64 bit Ubuntu är det lite omständigare. Med lite mer information så kan vi säkert ge dig rätt hjälp.
jag har Ubuntu 10.04 LTS sen några dagar. är van vid mac fast bytt till pc och insett att jag inte är intresserad nog för att klara alla omständigheter med windows. uppriktigt sagt är jag totalt ointresserad av linux och ubuntu med fast vill kunna åtnjuta de fördelar www och modern media har att bjuda på.
hur vet jag om det är 32 eller 64?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Öppna ett terminalfönster och skriv/klistra in...
uname -m
Svaret du får, 'i686' innebär att du kör 32-bitars och '86_64' att du kör 64-bitars system.
uname -m
Svaret du får, 'i686' innebär att du kör 32-bitars och '86_64' att du kör 64-bitars system.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
ehh... vad är ett terminalfönster?
det är 64
- mghg
Det verkar som att du har förstått hur man använder ett terminalfönster. Stämmer det?
Mitt förslag är att du börjar med att installera stöd för olika media-typer:
Alternativ 1: Starta "Programcentral för Ubuntu" via Program-menyn, och sök efter "ubuntu-restricted-extras". Välj att installera "Extra proprietära tillägg för Ubuntu" vilket är det svenska benämningen för programpaketet ubuntu-restricted-extras.
Alternativ 2: Öppna ett termianlfönster och ge kommandot
Efter slutförd installation har du tillgång till vanligt använda medie-program, codecs etc. inklusive Flash. Men Flash-stödet är för 32-bit Ubuntu och fungerar inte helt perfekt i ett 64-bit system.
Fortsätt därför med att i ett terminalfönster ge följande kommandon:
Start om Firefox!
Mitt förslag är att du börjar med att installera stöd för olika media-typer:
Alternativ 1: Starta "Programcentral för Ubuntu" via Program-menyn, och sök efter "ubuntu-restricted-extras". Välj att installera "Extra proprietära tillägg för Ubuntu" vilket är det svenska benämningen för programpaketet ubuntu-restricted-extras.
Alternativ 2: Öppna ett termianlfönster och ge kommandot
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Fortsätt därför med att i ett terminalfönster ge följande kommandon:
sudo add-apt-repository ppa:sevenmachines/flash
sudo apt-get update
sudo apt-get install flashplugin64-installer
problem..
jag startade inte om firefox. jag startade om datorn och nu kan jag inte logga in i ubuntu,
kör nu i windows då jag har dual boot
jag startade inte om firefox. jag startade om datorn och nu kan jag inte logga in i ubuntu,
jag missade även i all hast att ge det första komandot.
fan.. tack för all hjälp förresten
fan.. tack för all hjälp förresten
- mghg
Hur går det för dig, Rollinbox? Innebär det ovanstående att du inte kan starta Ubuntu och logga in?Rollinbox skrev:problem..
Menar du kommandot "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" ?Rollinbox skrev:jag missade även i all hast att ge det första komandot.
Om ja och om du kan få igång Ubuntu utan problem, så föreslår jag att du kör om samtliga kommandon från början.
Dessutom glömde jag en detalj och det är att efter installation av ubuntu-restricted-extras ange terminalkommandot
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
Ett huvudsyfte med detta forum är att hjälpa till. Ju fler det fungerar för desto gladare blir vi.Rollinbox skrev: fan.. tack för all hjälp förresten

när jag startar med ubuntu kan jag inte logga in dvs jag kan inte starta ubuntu. upp till höger syns ett fönster med texten: installationsproblem konfigurationens standardvärden för GNOME-strömhanterare har inte installerats korrekt. kontakta din system administratör.
jag fattar inget av det här..
jag fattar inget av det här..
- farmfield
- Kontakt:
Skumt, kan vara en uppdatering som struylat till det. Testa starta om, håll ner [skift] vid uppstarten. När du kommer till startmenyn/GRUB, välj återställningsläget. Väl i dess meny, välj sista alternativer, ROOT. Nu får du en terminalpromt. Skriv...
dpkg --configure -a && reboot
ska jag hålla ner skift när jag slagit på datorn eller efter att jag valt att starta med ubuntu?
okej. jag lyckades hitta till grub fast den sa ""dpkg" unknown comand" eller nåt liknande
lyckedes hitta till root och angav comandot fast kan fortfarande inte logga in
- mghg
Vad händer om du anger följande kommandon ett och ett:Rollinbox skrev:lyckedes hitta till root och angav comandot fast kan fortfarande inte logga in
apt-get install -f
dpkg --configure -a
apt-get update
efter första kom kort text. andra inget. tredje en massa grejer som "misslyckades installeras" tror de stod nåt om blockerade.
har det någon betydelse att jag har både windows och ubuntu? kan det vara så att windows stör på nåt vis?
har det någon betydelse att jag har både windows och ubuntu? kan det vara så att windows stör på nåt vis?
- farmfield
- Kontakt:
Kommandot apt-get update uppdaterar listan på filer i förråden - så där kommer det en lång harang av info, det är 'naturligt'.
Boota om in i återställningsläget, välj 'root' och kör,
Det måste vara nåt som strulat med en uppdatering, kan inte tänka mig nåt annat - dock så borde dpkg --configure -a ha löst det, men kan vara nåt annat där som skummar ur...
Boota om in i återställningsläget, välj 'root' och kör,
apt-get upgrade
- mghg
Hade du anslutit datorn till internet via nätverkssladd? Om inte, har du möjlighet att fixa nätverksanslutning och göra om?Rollinbox skrev:efter första kom kort text. andra inget. tredje en massa grejer som "misslyckades installeras" tror de stod nåt om blockerade.
Det är inte troligt att detta är orsken till ditt problem.Rollinbox skrev: har det någon betydelse att jag har både windows och ubuntu? kan det vara så att windows stör på nåt vis?