Hejsan alla,
Jag är ny här. Efter att ha bråkat med windows och BSOD i alldeles för många år har jag bestämt mig för att byte huvud-OS. Jag står inte längre ut med Windows, men mitt jobb kräver att jag kan köra Cubase optimalt. Detta går inte, så vitt jag vet. Så jag tänkte att eftersom jag inte blir av med Windows kan jag väl iaf köra allt annat i ett annat OS, och Ubuntu är det jag hört bäst om. Men eftersom jag programmerar mycket tänkte jag att jag kunde köra Ubuntu på en USB hårddisk, så att jag kan växla mellan min laptop och min stationära dator. Skitbra ide, MEN...
Jag har ett problem. Fast innan jag går in på det, tänkte jag berätta hur jag gått tillväga med allting. Jag började med att ladda ner Live CD:n "ubuntu-10.04.1-desktop-amd64.iso", iom att jag har en AMD64 processor, och behövde en vanliga Live CD, så att jag kunde testa operativsystemet först. Efter att ha lekt runt lite i Ubuntu bestämde jag mig för att köra på det, så jag stängde av datorn (detta var min stationära), satte i Live CD:n i min laptop (en Dell Inspiron 1525), och bootade från Live CD:n igen. Sedan valde jag att installera. Jag svarade på alla frågor, valde rätt hårddisk, och i det näst sista steget (har jag för mig), då man får se en sammanställning av alla val man gjort, valde jag avancerat, såg till att "Install Bootloader" var ikryssat, och valde sedan rätt hårddisk att installera bootloadern på. Sedan fortsatte jag med installationen.
Allting gick felfritt, och Ubuntu bootade som det skulle. Sedan gick jag till min stationära dator, och upptäckte att bootloadern Grub (1.97 eller 1.98) bemötte mig med följande text på skärmen, efter att jag valt att boota genom min USB disk:
error: file not found.
grub rescue>
Jag blev fundersam först, men tänkte sedan "Ah, 'grub.cfg' kanske pekar till fel hårddisk. På laptopen är ju USB-disken den andra hårddisken, och på den stationära är det den femte!", så jag testade att installera om Ubuntu för att se om detta var felet (och då välja USB-disken - sde om jag minns rätt, vilket är den femte, och helt rätt disk - att installera grub på). Men ändå bemöttes jag av samma meddelande när jag försökte boota.
Då tänkte jag "Hmm. Den kanske inte hittar 'grub.cfg'?". Jag har för mig att den letar i /boot/grub/ efter filen. Men om detta är fallet, varför hittar den inte filen när rätt hårddisk står i root och prefix etc (har dubbelkollat att det står rätt där)? Jag kan verkligen inte komma på vad det beror på.
Jag har även testat att installera om Grub ifrån LiveCD:n, genom terminalen. Skrev in detta:
sudo mount /dev/sde1 /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sde
Det stod att den installerade MBR där, men förjäves. Samma felmeddelande när jag bootar ändå.
Viktigast är att jag får igång Ubuntu på min stationära. Men då måste jag installera om det varje gång jag byter dator, iom att hårddisken inte är rätt konfigurerad i grub.cfg, eller? Det är inte acceptabelt, så går det isf att komma runt? Har googlat runt i över en vecka, och kollat på alla trådar jag hittat om ämnet både här och i massor av andra forum.
All hjälp är MYCKET välkommen.
Vänliga hälsningar,
Anton
Problem med grub efter installation på USB hårddisk
Re: Problem med grub efter installation på USB hårddisk
Är det verkligen ingen som har någon aning? 

Re: Problem med grub efter installation på USB hårddisk
Spontant gissar jag på att hårddiskassociationen inte stämmer när du byter mellan datorerna, men det är en ren gissning. Det som i menu.lst är hd(0,1) etc.
Något som borde kunna underlätta både för dig och oss som ska försöka hjälpa dig är Boot Info Script på båda datorerna.
Något som borde kunna underlätta både för dig och oss som ska försöka hjälpa dig är Boot Info Script på båda datorerna.