Kan min hårdvara avslöja vem jag är?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Kan min hårdvara avslöja vem jag är?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Men att dom kan se det skiter jag i, det är mer hur dom kan det jag är intresserad av, hehe... ;D
Jo men en dator sprider ju info omkring sig..... >:D

Man kan ju tänka sig en mofierad version som funkar som den här.

http://www.spyber.com/

Rullar man ner på sidan så kommer då OS-info.

Blir fortfarande inte "nojjig" över detta.... ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Frågan är om det går att manipulera den infon på något sätt. Inte för att det är nödvändigt, mest för att veta om det går.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Frågan är om det går att manipulera den infon på något sätt. Inte för att det är nödvändigt, mest för att veta om det går.
Jo det går att manipulera mycket enkelt......

about:config > useragent

Däremot är det besvärligare att manipulera en Mac-adress samt IP-adress hanteringen via operatören.

Och det är mycket bra för att hålla ordning på Internet så att det inte blir "laglöst"...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Blir fortfarande inte "nojjig" över detta.... ;)
Hehe, jag är inte ett dugg nojjig, jag lider av wikipediati där sjukdomstillståndet innebär att obesvarade frågor utövar ett högt tryck på kraniet inifrån. I riktigt svåra fall kan det dessutom leda till Hyper-Cerebral Electrosis. ;D

Vad gäller min ISP (Tele2) eller min tidigare ISP (ComHem) så har båda dessa sett vilka enheter som ligger uppkopplade på mitt nätverk, detta utan webläsare igång o.s.v... Jag bara undrar hur dom kan det. Vad är det som identifierar t.ex. OS utifrån? Är det tjänsterna tro? Konfigurationen av portarna? Jag fattar inte, jag trodde allt sånt obfuscerades av en router - och i mitt fall har jag ju t.o.m. två routrar... Skumt iaf...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:Blir fortfarande inte "nojjig" över detta.... ;)
Hehe, jag är inte ett dugg nojjig, jag lider av wikipediati där sjukdomstillståndet innebär att obesvarade frågor utövar ett högt tryck på kraniet inifrån. I riktigt svåra fall kan det dessutom leda till Hyper-Cerebral Electrosis. ;D

Vad gäller min ISP (Tele2) eller min tidigare ISP (ComHem) så har båda dessa sett vilka enheter som ligger uppkopplade på mitt nätverk, detta utan webläsare igång o.s.v... Jag bara undrar hur dom kan det. Vad är det som identifierar t.ex. OS utifrån? Är det tjänsterna tro? Konfigurationen av portarna? Jag fattar inte, jag trodde allt sånt obfuscerades av en router - och i mitt fall har jag ju t.o.m. två routrar... Skumt iaf...
Jo....Hyper-Cerebral Electrosis låter farligt..... ;)

Jag vet faktiskt inte hur de löst det tekniskt..... PTS har den här diplomatiska skrivningen.

http://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/I ... ig%20spara
1. Vilka uppgifter om mig finns hos min operatör?

För att kunna bedriva verksamhet behandlar operatörerna ett stort antal olika uppgifter. Kontakta din operatör för mer detaljerad information om vilka uppgifter just den operatören lagrar.

Till de uppgifter som operatörerna behandlar hör:

Uppgift om abonnemang (vem som är abonnent, uppgifter om abonnentens nummer och adresser m.m.).
Innehållet i ett elektroniskt meddelande (all information som utbyts eller överförs i elektroniska kommunikationstjänster).
Annan uppgift som angår ett särskilt elektroniskt meddelande (uppgifter som är direkt anknutna till ett överfört meddelande, t.ex. trafikuppgifter och lokaliseringsuppgifter).

Trafikuppgifter är uppgifter som behandlas för att vidarebefordra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller för att fakturera detta meddelande, bl.a. uppgift om vilka nummer eller adresser som har kommunicerat med varandra och när det skett.

Lokaliseringsuppgifter är uppgifter som visar den geografiska positionen för terminalutrustningen för en användare (terminalutrustning är t. ex. en mobiltelefon).

Så det är ju bara att ringa och fråga..... troligen får du inget svar av 1:a linjens support för det står nog inte bland deras "Frågor & Svar"... >:D
jegul
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av jegul »

FRA vet allt..
m!rage

Inlägg av m!rage »

Läste på IDG för ett tag sen att hemsidor dessutom kan se ens urklipp, men det kanske bara var en bugg i Windows/IE. Någon som hört talas om det?
pun skrev:...
Förutom då om man kör Windows för då skickas all hårdvaruinfo till MS när man aktiverar, byter man sedan hårdvara så går det inte att aktivera utan man får ringa "damen" på MS och begära omaktivering... :P om hon är på bra humör så kan det gå..... och MS vill man ju inte utsätta sig för... :P
Det stämmer inte riktigt, jag brukar flytta OEM-licenser till höger och vänster utan problem. Någon gång har jag behövt aktivera över telefon, men behövde då bara prata med den automatiska svararen där man knappar in en radda siffror i telefonen och får några tillbaka att knappa in i datorn
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

m!rage skrev:
pun skrev:...
Förutom då om man kör Windows för då skickas all hårdvaruinfo till MS när man aktiverar, byter man sedan hårdvara så går det inte att aktivera utan man får ringa "damen" på MS och begära omaktivering... :P om hon är på bra humör så kan det gå..... och MS vill man ju inte utsätta sig för... :P
Det stämmer inte riktigt, jag brukar flytta OEM-licenser till höger och vänster utan problem. Någon gång har jag behövt aktivera över telefon, men behövde då bara prata med den automatiska svararen där man knappar in en radda siffror i telefonen och får några tillbaka att knappa in i datorn
Det har jag gjort också flera gånger utan problem, men har också råkat ut för att behöva ringa och försöka övertyga om att licensen var giltig, detta trots att det bara var en ominstallation på samma hårdvara. ::)

Om hemsidor kan att se vad som finns i urklipp så är det ju riktigt läskigt. :o
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

m!rage skrev: Det stämmer inte riktigt, jag brukar flytta OEM-licenser till höger och vänster utan problem. Någon gång har jag behövt aktivera över telefon, men behövde då bara prata med den automatiska svararen där man knappar in en radda siffror i telefonen och får några tillbaka att knappa in i datorn
Jo men poängen för just den här diskussion är ju att MS samlar på en massa info vad en användare har för hårdvarubestyckning......

Sen vet jag själv att man kan rabbla siffror via en tonvalstelefon men det är ju rent "groteskt" alternativt att behöva prata med aktiveringsdamen hos MS... :P

Sen finns det ju vissa enorma "noobs" som går i taket med antalet aktiveringar på en enskild licens och blir portad .... >:D

För att återgå till Topic så har då MS aldrig erkänt exakt vad de samlar in.... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev: [...] MS samlar på en massa info vad en användare har för hårdvarubestyckning... [...]
Fast en bra sak med att ett OS gör det är ju för drivrutinsbiten, spec. om man kopplar det till fel/bugrapportering...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev: [...] MS samlar på en massa info vad en användare har för hårdvarubestyckning... [...]
Fast en bra sak med att ett OS gör det är ju för drivrutinsbiten, spec. om man kopplar det till fel/bugrapportering...
Jo men nu är ju syftet att förhindra installationer på flera datorer..... :P

Sen måste MS veta mycket om världens datoranvändare..... >:D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev:
Jo men nu är ju syftet att förhindra installationer på flera datorer..... :P
Skulle snarare säga att det är ett av syftena. ;)
Sen måste MS veta mycket om världens datoranvändare..... >:D
Vilket alla tillverkare av OS skulle vilja såklart... ;)

Och jag är inte den som försvarar MS som ni vet, men just sett till att ett OS håller kolla på hårdvaran av olika skäl eller att FF skickar crashrapport inkl. webadressen (om man godkänner det) är ju inte helt fel - så länge dom sköter anonymitetsbiten bara...

Annars är väl Google dom som vet mest om 'allt'... ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Och jag är inte den som försvarar MS som :P ni vet, men just sett till att ett OS håller kolla på hårdvaran av olika skäl eller att FF skickar crashrapport inkl. webadressen (om man godkänner det) är ju inte helt fel - så länge dom sköter anonymitetsbiten bara...

Annars är väl Google dom som vet mest om 'allt'... ::)
Jo jag skickar gladeligen crashrapporter när jag tex kör Firefox 4 och jag litar på Mozilla. ;)

Däremot litar jag INTE på MS som enligt uppgift ska ha allt det här för en korrekt WPA aktivering. ( nu är det inte längre något problem eftersom jag inte kör Windows privat)
What hardware gets checked?

The WPA system checks ten categories of hardware:

Display Adapter
SCSI Adapter
IDE Adapter (effectively the motherboard)
Network Adapter (NIC) and its MAC Address
RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.)
Processor Type
Processor Serial Number
Hard Drive Device
Hard Drive Volume Serial Number (VSN)
CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM
http://aumha.org/win5/a/wpa.php

Rena nonsens.......
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Om hårdvaran är innehållet i burken, så är väl det mesta helt öppet för hela världen. I detta forum kan man se vem som är online. Googlar man på författarsignatur kan man hitta "fotavtryck" hemsidor osv. ibland hela namnet helt genast. Använder den personen Facebook, kan det lätt hända att integriteten är helt nersolkad och helt öppen läsning för en eventuell arbetsgivare.

En god regel är därför att använda ett vårdat språk. Att undvika de ord, som får "klockor" att ringa. Också ett häftigt humör är skäl att hålla reda på. Man kan säga att storebror ser och vet allt, som går längs kablarna. Han vet bara inte om det är jag eller frun, som knaprar på tangenterna. Enda skyddet är som en avklädd sparv bland miljoner andra i samma flock.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

EH, mjo, men vi pratar om en hiskelig mängd data här, mer än vad som kan analyseras typ... Men hamnar man på nån 'span'-lista, är politiskt engagerad i nåt extremare o.s.v. så är det ju en annan femma dock...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:EH, mjo, men vi pratar om en hiskelig mängd data här, mer än vad som kan analyseras typ... Men hamnar man på nån 'span'-lista, är politiskt engagerad i nåt extremare o.s.v. så är det ju en annan femma dock...

Njau.... till det som listades så bör ju även MS registrera mer som tex IP-adress...

Jag accepterar att en operatör samlar på info just pga av att de är en operatör.

Däremot att ett mjukvaruföretag samlar på sig en massa info finner jag som befängt... :P
Användarvisningsbild
-=IGGE=-

Inlägg av -=IGGE=- »

pun skrev:
farmfield skrev:
Men att dom kan se det skiter jag i, det är mer hur dom kan det jag är intresserad av, hehe... ;D

kartan stämmer inte men allt det andra
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

-=IGGE=- skrev: kartan stämmer inte men allt det andra
Varken kartan eller ISP stämmer för mej. :-X
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

När det gäller ISP och geografisk lokalisation så beror det nog på hur bra databaser man har tillgång till. Många företag har ju också sin IP knuten till företaget.

Vilken sida man länkat från till den aktuella sidan och OS/browser sparas nog av många, verkar det som. För att leta i browserns historik eller kolla hur länge användaren ligger kvar på sidan etc måste sidan använda AJAX (som ju är helt vanlig JavaScript, standard och enkelt idag).

Men just det här med urklippen hör man ju talas om ibland. Speciellt med IE. Jag har dock inte sett någon sida som har gjort det. Någon gång har jag fått frågan i IE "Vill du göra dina klipp tillgängliga för denna site?". Jag tycker inte de borde kunna spionera på urklippen utan surfarens godkännande i alla fall?????
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

-=IGGE=- skrev:
pun skrev:
farmfield skrev:

kartan stämmer inte men allt det andra
Att kartan inte stämmer kan bero på flera orsaker..... spyber tar det som finns och gör troligen en traceroute, tracerouten slutar då på den telestation där man är ansluten (om det är ADSL) kan då skilja längre sträckor, jag är 2 km från min telestation och kartan stämmer med telestationen.

En operatör gör då inte så här för de har ju full koll på vart en fysisk anslutning går, dvs via en fysiskt ansluten koppartråd (om ADSL).

Sen vet då varje operatör precis vad som är anslutet...... precis som Farmfield påpekar... jag blev förvånad när min support BBB kunde se min HTC hero lur.....

Men det här stör inte mig ett dugg..... för de som inte har "rent mjöl i påsen" ska inte ha en chans att förverkliga sina syften med Internet.... :P
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"