utöka Ext4 partionen

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
296an
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

utöka Ext4 partionen

Inlägg av 296an »

Tjena Jag är helt ny med linux och nu har jag installerat Linux desktop version 10.04 LTS och nu undrar jag hur man utökar Linux partionen för jag råkade trycka in så att linux partionen är på ca 4,7gb, jag har en 160gb hårddisk varav 150 gb ligger och är opartitionerad :-\
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: utöka Ext4 partionen

Inlägg av pun »

Nu är det en nyinstallation det är frågan om så då behöver du förmodligen inte tänka på det här med backuper.

Gparted som du nu ska köra är ett kraftfullt partioneringsprogram, tyvärr så kan man inte garantera att det alltid funkar, precis lika om man gör liknande i Windows.

Hursomhelst

- Boota med en liveskiva (eftersom det är en systempartition så måste man det)

- Alt-F2 > gksudo gparted

Gparted startar

Nu kommer du åt dina partioner och kan då ändra storleken på dito, när man ändrat storleken så klickar man sedan på Utför > Apply

Och hoppas det går bra.......

Gparted får INTE köras utan backuper om det finns ett behov av sådana !!!
296an

Inlägg av 296an »

Okej tack, ska prova direkt ;D men ska jag alltså köra Demo version och sen öppna terminalen eller när den där svarta skärmen med vit text där man kan välja mellan "try" och "install"??
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

296an skrev:Okej tack, ska prova direkt ;D men ska jag alltså köra Demo version och sen öppna terminalen eller när den där svarta skärmen med vit text där man kan välja mellan "try" och "install"??
Jo du ska köra demo/try och inte install...... dvs live-läget.
296an

Inlägg av 296an »

Jag provade att starta gparted och försökte ändra storleken på partionen men man kunde inte göra mer än 4,7gb, det här är konstigt.

jag gjorde en ny partion som var på 35gb och den gick hur bra som helst att ändra volymen, så tycker du att jag ska göra om en helt ny installation??

om nån vet så skulle jag vara tacksam, jag skulle vilja ha linux liggandes på ca 35gb och sedan windows 7 på 110gb :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ok..... Windows 7 nämnde du inget om.... ::)

Den nya partitonen, vad skapade du den med för filsystem ? Ubuntu använder EXT4 som standard.

Hursomhelst så ska du nu kunna krympa den tomma partitonen och öka på 4.7GB partitionen.

Kolla även noggrant att 4.7GB partitonen verkligen är en Ubuntu/Linux partition..... (så det inte är din återställningspartition) kolla vilket filsystem det är !

Sen tycker jag inte om "Rysk Roulette" utan backuper men det kanske du har... ???
296an

Inlägg av 296an »

den nya partionen jag gjorde var en ext4 och sen typ valde jag "/" det fanns massor av välja mellan som /user, /boot och sånt, visste inte vilken så jag tog den första som fanns.

hur ser man att det är inte en återställnings partion, och jag har ingen backup just jag bryr mig inte direkt just för att jag har inte installerat så mycket mer än några tema och Wine o lite andra saker, men skulle man kunna göra en backup och sen återställa den på 35gb partionen??

asså ska den tomma partionen vara "ej allkolerat" eller nåt annat??
och där där om windows 7 det glömde jag säga innan.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo, Windows 7 partitionen kan också ryka om det blir nåt fel, därav behovet av backuper..... ::)

Hursomhelst

Du har din 4.7 GB partition, sen har du en tom skapad partition som även den ska vara med EXT4 för att utesluta fel.

Om du minskar storleken på den tomma så ska du kunna öka storleken på din 4.7GB partition.
296an

Inlägg av 296an »

så att jag ska göra den tomma partitionen till ex4 sen dra ner volymen så att jag kan dra upp den på 4,7? ska prova det nu :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"