Tjo
Har kört Linux till och från i 15 års tid, men aldrig riktigt helhjärtat eller med Linux som "huvud-OS". Därför är jag trots ganska lång (kalendermässig) erfarenhet mycket nybörjare vad gäller Linux i allmänhet, och KDE i synnerhet.
Har nu installerat Kubuntu på min laptop och känner direkt att den känns som en ny (bättre) dator än när jag körde Vista på den.
Ser därför framför mig att jag kommer köra vidare med Linux på denna dator under överskådlig framtid, och därför är jag mer än tidigare intresserad av att konfigurerar skrivbordsmiljön till ett utseende och en känsla som jag trivs med.
Jag stötte på www.kde-look.org som ju innehåller en massa kul grejjer. Kruxet är att jag inte vet riktigt vad alla olika grejjer är för något.
Det finns Themes/Styles för olika KDE-versioner men även för något "Theme-Manager". Window decorations för KDE, men även för Aurorae, deKorator, osv.
Plasmoids, och Plasma themes, vad är det för något?
Kost sagt, jag skulle vilja ha en beskrivning över hur "det visuella" hänger ihop innan jag laddar ner en massa saker som jag inte vet vad det är.
Finns någon bra beskrivning (något jag inte hittat när jag sökt) eller kan någon här förklara kortfattat?
/C
Fönsterhanterare, window decorations, themes, plasmoids ????
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Fönsterhanterare, window decorations, themes, plasmoids
Vad menar du att du vet vad du vill men inte kan formulera vad du vill?
Eller menar du att du inte vet vad du ha hjälp med?
Eller menar du att du inte vet vad du ha hjälp med?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om man återigen tar innehållet på kde-look.org som exempel, så är det finns ju en hel del material att ladda hem under diverse rubriker. Exempelvis wallpapers är ju inte så svårt att lista ut vad det är, men annat är knepigare.
Om jag ser ett screenshot för ett "theme" som finns att ladda ner, så vet ju inte jag om det jag tilltalas av är något som har med ett "theme" att göra, eller om den som lagt upp sitt screenshot har "window decorator" som jag gillar.
Jag kan helt enkelt inte var olika utseenden/egenskaper hör hemma.
Det jag eftersökte, som jag tycker borde finnas att tillgå på kde:s site, är någon form av beskrivning över vilka delar som samverkar (kanske i någon hierarkisk form) till att ge ett visst utseende.
/C
Om jag ser ett screenshot för ett "theme" som finns att ladda ner, så vet ju inte jag om det jag tilltalas av är något som har med ett "theme" att göra, eller om den som lagt upp sitt screenshot har "window decorator" som jag gillar.
Jag kan helt enkelt inte var olika utseenden/egenskaper hör hemma.
Det jag eftersökte, som jag tycker borde finnas att tillgå på kde:s site, är någon form av beskrivning över vilka delar som samverkar (kanske i någon hierarkisk form) till att ge ett visst utseende.
/C
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Min egen väldigt lilla erfarenhet utav sådana här tematweaks är att det funkar ett tag men det verkar som att vid uppdateringar kan det bli grafiska buggar.
KDE är ju ganska snyggt isig och för mig känns det onödigt att ändra i det .
Gäller ochså att kolla att det är för rätt version tweaken är (KDE 3.2 eller KDE4.0 tex) vet att jag tog hem något till amarok en gång som sabbade spelaren och det var inte lätt att bli av med tweaket.Kolla om det finns en hur man tar bort ändringen först så att du vet att du kan bli av med det om det strular.
Sedan vad plasma themes är det ett tema många snygga men enligt min erfarenhet buggiga
http://www.junauza.com/2008/08/10-most- ... r-kde.html
KDE är ju ganska snyggt isig och för mig känns det onödigt att ändra i det .
Gäller ochså att kolla att det är för rätt version tweaken är (KDE 3.2 eller KDE4.0 tex) vet att jag tog hem något till amarok en gång som sabbade spelaren och det var inte lätt att bli av med tweaket.Kolla om det finns en hur man tar bort ändringen först så att du vet att du kan bli av med det om det strular.
Sedan vad plasma themes är det ett tema många snygga men enligt min erfarenhet buggiga
http://www.junauza.com/2008/08/10-most- ... r-kde.html
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är faktiskt lättare att ignorera kde-look.org som sajt. Om du vill installera något därifrån finns det en installerare i inställningen som du försökor ändra på som laddar ner från kde-look.org.Jag stötte på http://www.kde-look.org som ju innehåller en massa kul grejjer. Kruxet är att jag inte vet riktigt vad alla olika grejjer är för något.
Det finns Themes/Styles för olika KDE-versioner men även för något "Theme-Manager". Window decorations för KDE, men även för Aurorae, deKorator, osv.
Plasmoids, och Plasma themes, vad är det för något?
Jag ska se om jag kan förklara lite om de olika teman som finns.
window-decorations Det är hur fönsterramarna ser ut.
Plasma-themes. Ändrar utseendet på plsama, tex panelens utseende.
Plasmoid är en ordvits som har fastnat, det betyder plasma widget.
Det finns även färgteman att ladda ner.
Aurorae, hade jag inte hört talas om tidigare. Det verkar vara en tema motor. Jag behöver läsa på mer innan jag kan svara bättre

Du kan även ändra på splash. Det som visas medan kde laddas.