Automatisk in och utloggning i XP? [LÖST]

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Frgo10
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Automatisk in och utloggning i XP? [LÖST]

Inlägg av Frgo10 »

Innan alla börjar anklaga mig för hädelse så får jag säga att det är i en virtualiseringsmiljö.
Vad jag försöker göra är att sätta upp SeamlessRDP mellan min Ubuntu värd och XP gästen.
Det är i stort sett färdigt, det enda som saknas för perfekt "sömlöshet" är att låta VMet starta under boot i bakgrunden, detta är i sig inget problem.

Problemet är att i XP måste man först logga in och sen logga ut innan XP tilllåter att ta emot RDP anslutningar, detta måstes göra varje gång VMet startar. Detta gör det något svårt att köra XP i bakgrunden.
,
Den automatiska inloggningen är inga problem, utan det är utloggningen, det som hittils poppat upp är att logga ut efter X antal tidsenheter av inaktivitet, frågan som kvarstår då är:
Räknas en RDP anslutning som en "aktivitet"?

Andra idéer mottas med glädje!

Edit: Denna tråd kanske hör hemma bättre i proprietära operativsystem?
Senast redigerad av 1 Frgo10, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Automatisk in och utloggning i XP?

Inlägg av Konservburk »

Frgo10 skrev:Problemet är att i XP måste man först logga in och sen logga ut innan XP tilllåter att ta emot RDP anslutningar
Det låter som ett vansinnigt designval.
Frgo10 skrev:Den automatiska inloggningen är inga problem, utan det är utloggningen, det som hittils poppat upp är att logga ut efter X antal tidsenheter av inaktivitet, frågan som kvarstår då är:

Andra idéer mottas med glädje!
Kanske detta kan hjälpa?
http://ss64.com/nt/logoff.html
Frgo10 skrev:Edit: Denna tråd kanske hör hemma bättre i proprietära operativsystem?
Ja, jag flyttar den dit.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Frgo10 skrev: Den automatiska inloggningen är inga problem, utan det är utloggningen, det som hittils poppat upp är att logga ut efter X antal tidsenheter av inaktivitet, frågan som kvarstår då är:
RDP räknas väl som en aktivitet då det är en aktiv anslutning in mot systemet i sig självt :)
Får jag fråga varför du ska logga ut för?

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Frgo10

Inlägg av Frgo10 »

Pontus Öhman skrev: Får jag fråga varför du ska logga ut för?
Därför att du kan inte vara inloggad på två ställen samtidigt, både lokalt och fjärranslutet.
Konservburk skrev: Kanske detta kan hjälpa?
http://ss64.com/nt/logoff.html
Jo, det kan nog hjälpa, men kan man scripta det till att bara köras en gång under första inloggningen? Kommandot måste ju verkställas utan att jag fysiskt verkställer det.

En annan lösning kanske kan vara att från inloggningsskärmen gå ner i vänteläge, när jag letade efter detta kom det upp många klagomål att efter boot från vänteläge komma till inloggningsskärmen, jag kanske kan använda detta till min fördel?
Men å andra sidan kan jag inte komma åt kommandoprompten från seamlessrdp, så jag får kanske skriva en liten bat fil som gör det år mig.
jegul
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av jegul »

Frgo10 skrev:...
så jag får kanske skriva en liten bat fil som gör det år mig.
Ta en titt på vbs och wsh istället för att göra en bat-fil.
http://www.iopus.com/guides/wsh.htm
Frgo10

Inlägg av Frgo10 »

jegul skrev: Ta en titt på vbs och wsh istället för att göra en bat-fil.
http://www.iopus.com/guides/wsh.htm
Intressant, hur har man lyckats missa detta?

I vilket fall så har jag löst problemet nu!
Jag fortsatte att tänka i Pontus tankebanor och försökte logga in lokalt på en användare och fjärr på en annan, det gillade inte XP, det står tydligen i EULAn att det bara får finnas en användare samtidigt. Detta verkade dock som om MS glömde detta under utvecklingen av SP2 där de implementerade en funktion som tillät just detta, detta togs dock bort ur den slutgiltiga versionen. Till min räddning har det dykt upp patchade versioner av en dll fil som låser upp spärren och tillåter flera anslutningar! Och tekniskt bryter jag ju inte EULAn eftersom det fortfarande bara är en användare på datorn ;)

Hittils har jag bara testat detta med separata konton, och ska man vara petig så drar det onödiga resurser. Men annars funkar allt prima perfekto!

Edit: Hittade precis en annan lösning, under "Local users and Groups" kan man definiera ett Logon script till varje användare. Kommer nog att använda detta också så att jag kan spara det där extra bitarna i minnet till min fjärr användare :)
Det kräver dock att du delar ut en mapp som innehåller scriptet.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"