Kan min hårdvara avslöja vem jag är?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
HerrN
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Kan min hårdvara avslöja vem jag är?

Inlägg av HerrN »

Hej

Jag har hört att det finns ett unikt nummer i varje nätvärkskort som kan avslöja vem jag är. Vad kallas det numret? Länkar i ämnet tas också taksamt i mot.

Finns det även andra saker som kan avslöja min identitet på hårdvarusidan?

Tack för att trevligt forum som snabbt fick mig att känna mig välkommen i gemenskapen.

EDIT: Rubrik
HerrN

Re: Kan min hårdvara avslöja vem jag är?

Inlägg av HerrN »

Första frågan är identifierad som MAC-Adress.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Vad menar du med avslöja vem du är? Skulle den typ av hårdvara du har säga någonting om dig som person? Eller menar du att hårdvaran ska kunna kopplas till just dig och ingen annan?

Den mesta hårdvaran har nog unika serienummer så att t.ex. just din hårddisk är unik på det sättet. Men det finns inga register som kopplar samman hårdvarans olika serienummer med personuppgifter.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Mac-adressens tillhörighet kan enbart spåras via sin operatör som då måste lämna ut detta info om Polis/Åklagare bedömer det som nödvändigt.

Operatören använder då själv detta info för att kunna bedöma sk "Abuse"-ärenden där en användare brutit mot något i avtalet med operatören.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

IP-adressen är det som vanligen används för att spåra någon. MAC-adressen byts varje gång ett meddelande passerar en router, dessutom är den lätt att ändra ("spoofa").
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ycc skrev:IP-adressen är det som vanligen används för att spåra någon. MAC-adressen byts varje gång ett meddelande passerar en router, dessutom är den lätt att ändra ("spoofa").
Jo givetvist änvänds IP-adressen det är ju grunden till att allting funkar på Internet.

Och frågeställningen i den här tråden var då om någon kunde spåras via MAC-adressen och den infot har då våra operatörer PLUS då utdelad IP-adress.

När en IP-adress delas ut så registreras/kollas även MAC-adressen och båda registreras.

Och det är mycket bra ! ;)
HerrN

Inlägg av HerrN »

Ursäkta mitt sena svar.

Jag menar information som går att koppla till just min dator men det är bara information som skickas över nätet som är intressant. Tex hårddiskens serienummer skickas väll inte i väg av datorn?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

HerrN skrev:Ursäkta mitt sena svar.

Jag menar information som går att koppla till just min dator men det är bara information som skickas över nätet som är intressant. Tex hårddiskens serienummer skickas väll inte i väg av datorn?
Nope, en hårddisks serienummer är inte synlig.

Förutom då om man kör Windows för då skickas all hårdvaruinfo till MS när man aktiverar, byter man sedan hårdvara så går det inte att aktivera utan man får ringa "damen" på MS och begära omaktivering... :P om hon är på bra humör så kan det gå..... och MS vill man ju inte utsätta sig för... :P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kort fråga ang. MAC-adressen... Är det bara 'operatören' som kan se den..? Den går inte att identifiera utifrån operatören?

Tänker på dom som använder anonymitetstjänster, proxyservrar, TOR o.s.v...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Kort fråga ang. MAC-adressen... Är det bara 'operatören' som kan se den..? Den går inte att identifiera utifrån operatören?

Operatören använder Mac-adressen när det ges ut en IP-adress....så en operatör har ju alltid koll på vilka som är anslutna.

Sen kan man då tro sig vara säker med anontjänster......för den som bara vill vara anonym så är det nog inga trubbel.. däremot för den som har brottsliga baktankar så är nog skyddet bräckligt.. >:D

Det mest kända fallet i Sverige under senare år är Stakkato-fallet, snubben med en egen SSH-snurra...

http://www.nsc.liu.se/~nixon/stakkato.pdf

Han trodde sig vara "osynlig" men gjorde ett antal tabbar och sedan sattes troligen NSAs signalspaning upp och han spårades..... 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det var bara en generell fråga, jag använder själv inte nån sån tjänst, dock så är proxy käckt för att komma åt lands-spärrat material, BBC Play t.ex...

Anledningen till att jag frågar är att jag själv blir lite paff när operatören kan se vilket (vilka) OS som är uppkopplade, detta trots att jag sitter bakom deras modem/router som i sin tur är kopplad till en trådlös router vilken datorerna ansluter till - ändå så ser dom direkt på Tele2's tekniska service att jag sitter i Ubuntu, sonen i Windows o.s.v, hehe... Och detta är ju inget jag bryr mig om eller så, bara att jag förvånas över att man kan se sånt 'utifrån'...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Det var bara en generell fråga, jag använder själv inte nån sån tjänst, dock så är proxy käckt för att komma åt lands-spärrat material, BBC Play t.ex...

Anledningen till att jag frågar är att jag själv blir lite paff när operatören kan se vilket (vilka) OS som är uppkopplade, detta trots att jag sitter bakom deras modem/router som i sin tur är kopplad till en trådlös router vilken datorerna ansluter till - ändå så ser dom direkt på Tele2's tekniska service att jag sitter i Ubuntu, sonen i Windows o.s.v, hehe... Och detta är ju inget jag bryr mig om eller så, bara att jag förvånas över att man kan se sånt 'utifrån'...
Njau..... hittar du en proxy med fart så varsegod.... >:D

Jag har inga problem med att den operatör man har kan se det här..... operatören själv använder ju infot för att avgöra "Abuse"-ärenden.

Sen finns det då en mer känslig sida av det här och det är då lagringen av trafikdata.

Frågor o Svar från PTS
http://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/I ... uppgifter/

Har jag inte heller något problem med eftersom jag inte sysslar med något brottsligt...... hit räknar jag då även fildelning och det ska väl vara om man är så körkad så att man sätter upp en DC-hub som man får finna sig i att det kan bli ett straff. Men spårningen av den sköter ju andra.... ;)

Nema problemas.... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Njau..... hittar du en proxy med fart så varsegod.... >:D
Kommer inte ens ihåg vilken jag använde sist, bara att den låg i UK då, hehe... Men den klarade att strömma från BBC iaf... Kanske hade tur den dan bara... ;D
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

farmfield skrev:Kort fråga ang. MAC-adressen... Är det bara 'operatören' som kan se den..? Den går inte att identifiera utifrån operatören?

Det är bara operatören som kan se den. MAC-adressen byts vid varje routerpassage.

Tidigare fanns uppgifter om att man måste rapportera byte av MAC till operatören. Men jag tror inte det stämmer. Jag kan ju köra min dator direkt i LAN-jacket i min grannes lägenhet eller byta dator i min lägenhet. När jag satte in router senast tryckte jag inte på "kloning-knappen" i routern och jag antar att en ny MAC-adress uppenbarade sig för operatören. Det funkade ändå. (man kan ju alltså skriva in vilken MAC man vill i många routrar och det är ju den som sedan visas utåt till första routern.)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Men hur katten kan min ISP se vad jag sitter i för OS då? Det ligger ju två routrar mellan mig & dom..?

Och att det inte har med MAC-adressen att göra fattar jag ju, hehe, det är en separat fråga... ;) ;D
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag visste inte att de sparar OS hos operatören det var illa.

Anropar man en websida så skickas en http-header. Den läses enkelt och standardiserat. Det går att se vilken sida du anropar, vilken sida du klickade länken på för att komma till den aktuella sidan, vilken webläsare och OS du kör. Fast det går att fejka.
Senast redigerad av 3 ycc, redigerad totalt 24 gång.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Om du anropar oepratörens websida så kan dom också se hur bred skärm du har och en hel del annat. Det går också att se hur länge du legat kvar på sidan.

Web-servern kan faktiskt se vilka sidor som finns i historiken i din webläsare. Den kan inte göra en lista på hela historiken, men den kan se om man varit på en bestämd sida.

ubuntu-se:s web-server skjulle alltså kunna kolla hur stor del av våra besökare som har varit på ubuntu.se. Ganska kusligt va!

(Självklart bara ett extremt och orealistiskt exempel från min sida, men att kolla om man varit å en viss sida, det går.)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Lite kusligt att det går att se just webbhistorik. :o
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, att FF skickar user-agent med lite info är en sak, men det är inte det jag pratar om här. När jag haft strul med bredbandet och ringt teknisk support så har jag vid tillfälle fått frågan om jag (vid tillfället) sitter på Ubuntu- eller Windowsdatorn, något dom alltså ser i realtid därifrån... Jag förstår inte hur det är möjligt att genom modem/router samt ytterligare en router se vilka datorer som är kopplade på mitt nätverk, vilka OS dessa kör o.s.v...

Dom har t.o.m. sett när min Hero var uppkopplad en gång...

Men att dom kan se det skiter jag i, det är mer hur dom kan det jag är intresserad av, hehe... ;D
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag hade ingen aning om att de ahde rätt att kolla sådana saker. Om en ISP frågade om jag sitter vid ubuntudatorn skulle jag nog kolla med advokat.

Min gissning är att de kör data genom en http server och vaskar fram det som de vill veta ur http-headern.

hhtp-headern och IP behålls hela vägen i transporten.

Jag visste inte att det var lagligt att spioinera på det sättet.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"