Har planer på att bygga en liten hemmaserver, men är inte särskilt erfaren här, men gillar utmaningar. Man sitter ju ändå ca 16 av dygnets timmar framför datorn.
* Tanken är då att jag skall ha den för central lagring av data (har 4 datorer i nätverket hemma).
* Man skall få upp en gemensam hårddisk/hårddiskar på varje klient.
* Hantera mailen, (dvs ligga på min server där jag kan hämta och läsa dem från olika datorer, mobil och även utifrån via webb-gränssnitt). Mailen är nog den viktigaste punkten.
* Köra torrents.
* FTP, (gärna kunna logga in utifrån och hämta filer, vet inte om detta är FTP eller om man löser då andra vägar, OpenVPN kanske?).
* Webbsidan skall INTE ligga här. Den skall ligga kvar hos one (bara mailen som skall hem). Känns stabilare om något skulle hända min uppkoppling.
* Kunna köra backuper av data på klienterna.
* Gärna ha ett webb-inloggning på servern så jag slipper ha skärm till den, (den skall stå luftigt men dumt till).
Vad kan man mer tänkas behöva?
Vilket operativsystem skall man köra, linux/ubuntu/ubuntuserver eller annat? (om ubuntu server, vilket alternativ skall man välja i början)?
Behöver man köra någon DNS för ovan saker, eller funkar det med dyndns och länka routern till Servern?
Kan även nämna att datorn som tänks användas är en P4 på 2GHz, 3GB RAM.
Många frågor som söker svar.