bygga egen hemmaserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
alis5
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

bygga egen hemmaserver

Inlägg av alis5 »

Hej,

Har planer på att bygga en liten hemmaserver, men är inte särskilt erfaren här, men gillar utmaningar. Man sitter ju ändå ca 16 av dygnets timmar framför datorn.
* Tanken är då att jag skall ha den för central lagring av data (har 4 datorer i nätverket hemma).
* Man skall få upp en gemensam hårddisk/hårddiskar på varje klient.
* Hantera mailen, (dvs ligga på min server där jag kan hämta och läsa dem från olika datorer, mobil och även utifrån via webb-gränssnitt). Mailen är nog den viktigaste punkten.
* Köra torrents.
* FTP, (gärna kunna logga in utifrån och hämta filer, vet inte om detta är FTP eller om man löser då andra vägar, OpenVPN kanske?).
* Webbsidan skall INTE ligga här. Den skall ligga kvar hos one (bara mailen som skall hem). Känns stabilare om något skulle hända min uppkoppling.
* Kunna köra backuper av data på klienterna.
* Gärna ha ett webb-inloggning på servern så jag slipper ha skärm till den, (den skall stå luftigt men dumt till).

Vad kan man mer tänkas behöva?
Vilket operativsystem skall man köra, linux/ubuntu/ubuntuserver eller annat? (om ubuntu server, vilket alternativ skall man välja i början)?
Behöver man köra någon DNS för ovan saker, eller funkar det med dyndns och länka routern till Servern?

Kan även nämna att datorn som tänks användas är en P4 på 2GHz, 3GB RAM.

Många frågor som söker svar. :-[
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: bygga egen hemmaserver

Inlägg av pun »

Man måste läsa på samtidigt som man mixtrar med en server.... sen när man mixtrat så installerar man sedan om allting precis som man vill ha det.

Grundläggande "måste"-dokument, Ubuntus serverguide:
http://help.ubuntu-se.org/10.04/serverg ... index.html

Howtoforges guide för 10.04
http://www.howtoforge.com/perfect-serve ... spconfig-3

Hos Howtoforge vimlar det sedan med guider om ditt o datt....

Bara att sätta igång och mixtra..... ;)

(min egen server förpassade jag till det eviga kretsloppet i våras och flyttade upp i molnet istället)
alis5

Inlägg av alis5 »

Tackar för infon.

Har faktiskt redan testat din nedre länk, men jag tyckte att ispconfig hade alldeles för dålig dokumentation och jag hittade förvånansvärt lite info här, (antagligen bara jag som är kass).
Men jag fick känslan av att detta var för lite "större byggen", där man skulle ha fast IP och köra hela sin domän (i mitt fall, inte ha något kvar hos one.com).

Jag behöver riktiga nybörjar-dokumenteringar. :) Annars får man surfa så hejdlöst mycket. Var dock över 10 år sen man läste datakommunikation i skolan. :-\
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo men vitsen med Howtoforges guide är att man får in hur det funkar och hur man ändrar olika saker..... Sedan kan man ju skippa funktioner i guiden.

Det blir säkert 2-3 ominstallationer innan man är nöjd och det spelar ju ingen roll eftersom det bara tar 10 minuter.

Hoppar man över "miixtrandet" så blir allting bara abstrakt i framtiden och man är rädd att göra fel. Jag ser ingen genväg till att mixtra med systemet mha en eller flera guider, spelar då ingen roll om det blir fel, efter det slår man till med slutinstallationen.

Sedan är Ubuntus serverguide bra för att få en översikt.
alis5

Inlägg av alis5 »

Nja, håller halvt med dig.
Jepps, att det är kanon med deras howto där man får ett klart system att "pilla med". Sen som du säger, "bara" till att installera om det några ggr.

Men problemet med deras ispconfig-guide är att den slutar halvägs (som jag fattar det). När man väl har fått igång på ispconfigen så är den ju tom. Skulle vilja ha en ny guide här, men har inte hittat någon bra.
Sen som sagt känns det som om ispconfig inte är för små hemmaservrar utan mer där man kör hela domänen med DNS och allt. Detta känns lite overkill nu i början för mig. Men jag kan mycket väl ha fel på denna punkten. :)

Vet du någon bra howto för att ställa in sakerna i ispconfig (i webbgränssnittet) så länka gärna!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo men du kan ta vilken guide somhelst på Internet, vitsen är att du får känna på en server, lära dig att koppla upp dig mot dito, uppdatera, installera paket, ändra konfigurationer, redigera filer i text-mode, starta om tjänster osv osv.....

När du sitter där och "mixtrar" så blir det aha-upplevelser.

Det finns inget färdigt facit över en server, därmot massor med serverägare som själv tagit sig över tröskeln och fått sin server precis som de vill ha den.

Ta dig bara över "tröskeln" så är det lugnt sen.... ;)
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Ispconfig 2
http://www.howtoforge.com/forums/forumdisplay.php?f=14
Ispconfig 3
http://www.howtoforge.com/forums/forumd ... ne=-1&f=23

Det finns inget mystiskt med Ispconfig som gör att det är en nödvändighet på en hemmaserver programmet är mer för de som önskar driva web-hotell.

Ett tips är att du ser till att ha en router med brandväggsfunktioner framför servern och låter den skicka trafiken vidare till servern då behöver du inte bry dig så mycket över tjänster som du har startade på servern utan kan istället använda routern till att strypa exempelvis SSH och FTP-åtkomst från Internet (WAN).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Håller med Plun. Släng in Ubuntu server och testa lite. Börja med en liten standardinstallation.
Kör igång Samba för NAS delen, när det är klart så kör du igång en FTP.

Bygg bit för bit.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo och låt det ta den tid det tar..... det är förbaskat roligt när man får det att stegvist att funka och man känner att man har full kontroll på servern från en annan burk.... ;)

Sen kör man fast så får man fråga i en tråd och försöka beskriva utmaningen så bra det går.... då får man ofta också bra svar från någon.

Bara att kolla igenom den här deltavlan så hittar man massviss.

Däremot så får man inget "serverat och klart" ..... 8) bara att besegra "tröskeln"....

Ubuntu hade planer på en "Home-server" men skrotade dessa eftersom det är omöjligt att enas angående vad som ska finnas i den....
alis5

Inlägg av alis5 »

Tackar för all info och hjälp!

Jag har nog tolkat ispconfig lite fel. Trodde att det mer var ett gränssnitt för att styra servern.
Kanske skall hoppa detta lite och rikta in mig på andra saker istället, (skall ju ändå inte ha webbsidan liggandes på in server).
Samba kan ju vara en bra start då som sagt. :)

Har ni några tips på bra program som man kan styra (komma åt) server med?
Kikat lite på XAMPP som alternativ, men putty verkar också vara ganska poppis.

Kan även nämna att servern står bakom en router och jag har fått igång portarna så så att jag kan komma åt den via min dyndns-adress.
Har ingen tanke på att ta bort min router, då måste jag ha myyycket mer kunskap innan. :-\
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Håller med. En server hemma är bland det roligaste jag har fixat i Linux-väg. Jag började med Debian 4 stable för några år sedan och kör nu Arch på servern.

Det jag gillade från första början var rtorrent som jag styrde med ssh. Jag kom efter hand på att man kunde kolla på film och lyssna på musik strömmat via servern (låter självklart men det var det verkligen inte för mig) och det gör jag hela tiden numera.

Som alla andra säger: ta en sak i taget. Börja med ssh och få sedan igång ett nätverk (Samba eller NFS kvittar, jag kör båda). Det roliga är att man kan sitta och pilla på det här utan att vara hemma, t.ex med sin mobil-telefon om den har möjlighet till ssh.

Som ajja säger så är det enklaste att köpa en billig router med brandvägg som sköter allt sånt. Ändra också porten i ssh till nåt annat än 22 och tillåt inte inloggning med root så har du säkrat mycket.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

alis5 skrev: Har ni några tips på bra program som man kan styra (komma åt) server med?
Kikat lite på XAMPP som alternativ, men putty verkar också vara ganska poppis.
Här har du standardsätten.... putty är då från en Windowsburk

https://help.ubuntu.com/community/SSH/O ... nnectingTo

(viktigt att då paketet openssh-server är installerat)
alis5

Inlägg av alis5 »

Får väl då lite småstolt tala om att jag nu har putty "up and running". ;D

Får se om man hinner få in samba innan ögonlocken ramlar ihop...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"