Hej vänner!
Jag planerar just nu en nätverkslösning för Emmabodafestivalen.
Tanken jag har är att det ska vara två åtskilda nätverk - ett internt och ett externt.
Som router har jag blivit rekommenderad att köra pfSense, men eftersom det är ett OS i sig så blir jag ju begränsad i övrigt. Datorn det ska köras på är ganska kraftfull, så det känns bara dumt att låsa sig.
Så jag fick tipset att köra Ubuntu Server och installera något routerprogram där istället. Finns det? Vad rekommenderar ni?
Här följer mina krav och önskemål:
- Stöd för två Internetanslutningar (RJ45) (och allt där till - lastutjämning osv)
- Gärna framtida stöd för USBmodem (tänker sen när 4Gnätet är utbyggt så är det en bra backup...)
- Stöd för internt och externt nätverk. Vill kunna ställa in en "ratio" som de olika nätverken kan belasta Internetanslutningarna. Nätverken ska vara helt skiljda från varandra. Jag är beredd på att det, beroende på switch, innebär två nätverkskort i burken, men så får det vara.
- Blockering av trafik. Antar att det är standard i alla program - t.ex. att kunna blockera all torrenttrafik.
- Gärna WebUI med olika användarnivåer.
- Gärna stöd för VPN. Har inte satt mig in i det ännu, men det känns som en bra grej att ha med.
Den/de som hjälper mig till lösning riskerar att få en fribiljett till nästa års festival.
Ha det gott,
Alex
Router med intern och extern "uppdelning" / Hjälp mig välja!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Router med intern och extern "uppdelning" / Hjälp mig vä
Jag har tyvärr ingen direkt erfarenhet av området, men länkar kan man ju sprida omkring sig...
http://www.quagga.net/

http://www.quagga.net/
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
Hmm... Försöker kolla in den, men jag kommer inte fram till något.
Ingen med erfarenhet som vill lämna lite tips?
Ingen med erfarenhet som vill lämna lite tips?
-
- Kontakt:
Jag tror att Quaggan klarar många av dina krav. Vad jag vet så finns det ingen annan programvara som är aktuell i den här situationen. (Men jag är inte säker på det.)
Jag instämmer i de du skriver. Hoppas någon som med praktisk erfarenhet kommer in i tråden.
Välkommen till vårt forum emmabodaalex.
Jag instämmer i de du skriver. Hoppas någon som med praktisk erfarenhet kommer in i tråden.
Välkommen till vårt forum emmabodaalex.
EDIT: Tänkte du ha två eller tre kort totalt i maskinen? (Ett för Internet och ett för varje "internt" nätverk?)Jag är beredd på att det, beroende på switch, innebär två nätverkskort i burken, men så får det vara.
-
Får helt enkelt testa det in action och se var vi landar!
Jag har i dagsläget (beställt...) fyra nätverkskort, så två för LAN:en och två för WAN:en är vad jag tänkt mig.
Och tack! Känns som att Ubuntu är framtiden.
Jag har i dagsläget (beställt...) fyra nätverkskort, så två för LAN:en och två för WAN:en är vad jag tänkt mig.
Och tack! Känns som att Ubuntu är framtiden.

-
- Kontakt:
Jag är mycket intresserad av att höra hur det går.
Hoppas du håller oss underrättade. Jag själv kan för lite om detta område för att kunna hjälpa till med detaljerna. Det finns dock många i forum med gott allmänkunnande om Linux så jag hoppas du får det stöd som ev. kommer att behövas.
Om du inte är Linux-freak tidigare så kanske du blir

Om du inte är Linux-freak tidigare så kanske du blir