nybörjarfrågor om installation av skrivare (Löst)

Skrivare och skannrar
Användarvisningsbild
Hardcore
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

nybörjarfrågor om installation av skrivare (Löst)

Inlägg av Hardcore »

Hej! Jag har köpt mig en Epson Stylus S21 som inte vill riktigt hela vägen. Med den medföljande CD:n installerades den utan problem på min Vista Hårddisk, men hur gör jag för att få igång den på Ubuntu?
OS:et känner igen printern till namnet men den vill inte skriva ut. Är det drivrutinerna som saknas? Jag trodde kanske de fanns där redan om den nu kände igen hårdvaran?
Om jag behöver drivrutiner så finns det att ladda ned på Avasys, men de pratar om att man behöver CUPS. Är CUPS integrerat i Ubuntu?
Sedan vet jag inte riktigt vilken av dessa filer jag ska ladda ned ???
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series-1.0.0-1lsb3.2.i486.rpm
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series_1.0.0-1lsb3.2_i386.deb
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series-1.0.0-1lsb3.2.x86_64.rpm
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series_1.0.0-1lsb3.2_amd64.deb
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series-1.0.0-1lsb3.2.src.rpm
inte så lätta att veta. Jag har 64 bitars CPU men är inte säker på om mitt 10.04 är för 64 bitar. (var nånstans hittar jag infot om det?)
Ska jag ladda ned en fil som passar min version av ubuntu eller min CPU?
Senast redigerad av 1 Hardcore, redigerad totalt 23 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: nybörjarfrågor om installation av skrivare

Inlägg av ubot »

Hardcore skrev:Hej! Jag har köpt mig en Epson Stylus S21 som inte vill riktigt hela vägen. Med den medföljande CD:n installerades den utan problem på min Vista Hårddisk, men hur gör jag för att få igång den på Ubuntu?
OS:et känner igen printern till namnet men den vill inte skriva ut. Är det drivrutinerna som saknas? Jag trodde kanske de fanns där redan om den nu kände igen hårdvaran?
Om jag behöver drivrutiner så finns det att ladda ned på Avasys, men de pratar om att man behöver CUPS. Är CUPS integrerat i Ubuntu?
Sedan vet jag inte riktigt vilken av dessa filer jag ska ladda ned ???
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series-1.0.0-1lsb3.2.i486.rpm
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series_1.0.0-1lsb3.2_i386.deb
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series-1.0.0-1lsb3.2.x86_64.rpm
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series_1.0.0-1lsb3.2_amd64.deb
* epson-inkjet-printer-stylus-s21-series-1.0.0-1lsb3.2.src.rpm
inte så lätta att veta. Jag har 64 bitars CPU men är inte säker på om mitt 10.04 är för 64 bitar. (var nånstans hittar jag infot om det?)
Ska jag ladda ned en fil som passar min version av ubuntu eller min CPU?
Du ska ha en .deb-fil till Ubuntu. .rpm går alltså bort direkt. Därefter är det viktigt att kolla om du har 32-bitars eller 64-bitars Ubuntu installerat. Kommandot

Kod: Markera allt

uname -m
i Terminalen ger svaret i686 om du har en 32-bitars version av Ubuntu, annars har du troligen en 64-bitars. Om du har 32-bitars så ska du använda filen epson-inkjet-printer-stylus-s21-series_1.0.0-1lsb3.2_i386.deb. Du måste också kontrollera att filen är till 10.04 för det är inte säkert att en .deb-fil till en äldre version av Ubuntu fungerar på Ubuntu 10.04.
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

Tack! i686 blev resultatet. Har laddat ned rätt packet men det händer inte så mycket. Inget alls faktiskt.

Search in Epson_Stylus_S21:

Showing 1 of 1 completed job.
▲ ID ▲ Name User Size Pages State Control
Epson_Stylus_S21-14 Preliminärt_översiktsschema_Fortskurs_ASV.doc.pdf hardcore 55k 1 completed at
tis 21 sep 2010 09.46.24

Completed, men nån utskrift får jag inte. Jag gör antagligen något grundläggande fel nånstans (men skrivarn är i alla fall påslagen:))
Förresten så ger det här två skrivarikoner i fönstret för Administration/utskrifter men manualen för drivern föreslog att gå till cups och registrera skrivarn där, men det kanske inte behövdes?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Enligt http://www.openprinting.org/printer/Eps ... Stylus_S21 ska den skrivaren fungera fint med tillverkarens drivrutiner.

Det verkar konstigt om du har 2 skrivarikoner, har du testat att skriva ut från båda? Eftersom det är .deb-filer så borde det funka att installera skrivaren genom att bara köra filen. Du kan också läsa lite på den här sidan http://www.linuxfoundation.org/collabor ... erpackages
men det mesta där är mer generellt för linux, inte specifikt för ubuntu.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hardcore

Re: nybörjarfrågor om installation av skrivare (Löst)

Inlägg av Hardcore »

Jag är inte säker på vad jag gjort som fick den att fungera, men jag plockade ut bläckpatronerna, satte tillbaks dem, tryckte på färgpatronknappen och väntade.
Sedan satte den gång att snällt skriva ut ett testark.
jaja...
Skriv svar

Återgå till "Kontor"