Hårddisk orientering!

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Godspeed
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hårddisk orientering!

Inlägg av Godspeed »

Hej. Det är så att jag precis installerat ubuntu och satt som vanligt och tankade film när jag får en popup som säger att jag inte har så mycket space kvar.

Saken är den att hårddisken i datorn har över 800 gig kvar samt att jag har en extern som är i princip full. Så jag började fråga mig själv vart jag har installerat ubuntu etc och kan inte komma underfund med detta. Så här ser det ut:

http://img22.imageshack.us/i/skrmbildh.png/

Vad jag upptäckte var att inne i filsystem/media kunde jag hitta min hårddisk "OSKAR" igen.

http://img266.imageshack.us/f/skrmbild1.png/

Så vad jag vill veta är varför och gärna få lite klarare bild i hur ubuntu sammordnar allt bland hårddiskarna. Tack.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hårddisk orientering!

Inlägg av farmfield »

Du har 866Gb i mappen 'media'. Om du hovrar med musen ovanför dom olika fälten i diskanvändningsanalysatorn (wtf, vilket namn liksom ::)) så får du popups på vad som ligger var o.s.v...
Godspeed

Inlägg av Godspeed »

Ja precis! och mitt problem är att när jag kopplar in min Hårddisk OSKAR som är fkökfull med grejer så visas den inte bara som sin egen hårddisk utan dyker även upp i den interna hårddisken under media och tar upp all plats på min dator o.O varför?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Godspeed skrev:Det är så att jag precis installerat ubuntu och satt som vanligt och tankade film när jag får en popup som säger att jag inte har så mycket space kvar.
Jag antar att du tankade ner filmerna i Ubuntu och att du lagrade dem i din hemmapp. Då är det nog så att hemmappen är full. Du kan kolla det med kommandot df -h
Godspeed skrev:Saken är den att hårddisken i datorn har över 800 gig kvar samt att jag har en extern som är i princip full. Så jag började fråga mig själv vart jag har installerat ubuntu etc och kan inte komma underfund med detta.
Som jag förstår det så har du installerat Ubuntu inuti Windows, dvs gjort en Wubi-installation.

Vid en Wubi-installation så installeras Ubuntu inte på separata fysiska partitioner på hårddisken utan som filer i Windows. Du hittar dessa "partitioner" i Windows under C:\ubuntu\disks som filerna root.disk och swap.disk där root.disk är den som innehåller systemet inkl din hemmapp. Från Ubuntu kommer du till de filerna via /host/ubuntu/disks.
Godspeed

Inlägg av Godspeed »

Jag har suttit med det här nu i flera dagar och blir inte klokare! Kan inte tanka någonting till "hämtningar" då den är full?

Ja jag har gjort en wubi installation och kör dual boot. Har över 800 gig kvar på den interna hårddisken och nu 80 gig över på min externa.

Vad är det då som gör att "hämtningar" är full? Jag fattar inte!
:'(
Godspeed

Inlägg av Godspeed »

Nu kan jag tanka igen men behöver svar på hur saker är kopplade till hårddiskarna. Gjorde en vanlig wubi installation, förväntade mig då att det skulle intalleras i windows som ligger den interna hårddisken?

Kan det ha med montering på hårddiskarna att gör?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Allt minne som monterats räknas med i t.ex diskanalysatorn.

Din Oskar är troligen en usb-hårddisk så den monterades då automatiskt under /media vid uppstart. Bortsett från systemets partition(er) så kan även partitioner monteras statiskt vilket då specas i filen /etc/fstab. Så det är summan av alla dessa du ser.

När det gäller att ladda ner filer etc så finns en inbyggd spärr på 95% på partitionsnivå. Det innebär att om den partition där användarnas hemmappar (under /home) överskrider använt utrymme på 95% så kan man inte lägga till fler filer ens om den är en enda futtig byte stor. Den enda som har tillgång till de övriga 5% är användaren root. Orsaken till detta är att man ska kunna komma åt (starta) systemet även när det blir "fullt", alltså en ren säkerhetsåtgärd.

Detta var säkert orsaken till att du inte kunde ladda ner fler filer i Ubuntu så bad dig köra kommandot df -h för att verifiera detta vilket du inte verkar ha gjort.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"