Linux, datorvärldens elbil?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Linux, datorvärldens elbil?

Inlägg av CryingFreeman »

Läste en artikel som jag ser vissa paralleller till Linuxvärlden i när jag läser den.
Det handlar inte om att vara först med ny, exotisk design, utan att förstå sig på och kunna tillämpa eldriftens princip och våga sig på det själv, eftersom myndigheterna verkligen inte hjälper den miljövänlige bilisten på något särskilt sätt.

Elbilen är redan en bruksartikel, trots att de som har makten i produktionssamhället, de stora tillverkarna, nog helst såg att den förblev en exotisk raritet.

De vill förmodligen inte att de enorma resurser de lagt ned på forskning kring ottomotorn, turboladdare och avancerade automatväxellådor ska bli föråldrade ännu på ett tag, så länge de fortfarande kan dra in pengar.

Och så länge de politiska makthavarna trallar med finns det ingen anledning att överanstränga sig. En prototyp uppvisad på en bilsalong då och då kan räcka för att visa sitt ”miljöengagemang”.
För närvarande har elbilen något av framtidens löjliga blå skimmer över sig, lite à la, "kul, men det kommer aldrig att gå, för så långa sladdar finns inte". Potentiella kunder behöver upplysas om verkligheten och att det inte bara rör sig om exotiska prototyper från Japan, utan att de faktiskt existerar i Sverige och används praktiskt.

Som det ser ut just nu är det väldigt svårt för statsmakter och media att förstå att det inte är ett isolerat, komiskt fenomen, utan något som faktiskt finns och fungerar
Få verkstäder har erfarenhet av elbilar, eftersom de kräver betydligt mindre service än bensinbilar varför teknikerna helt enkelt aldrig har skaffat sig servicevana.
http://www.idg.se/2.1085/1.302509/elbil ... redan-idag

Läsvärd artikel för övrigt. Många entusiaster som verkar hålla på och pula med detta i sina garage, men inget som myndigheterna storsatsar på. Som sagt, jag kan inte hjälpa att dra vissa paralleller..
Registrera dig på våra lokala epostlistor
David Andersson

Re: Linux, datorvärldens elbil?

Inlägg av David Andersson »

paralleller till Linuxvärlden
Verkligen. Det finns en dokumentär "Who Killed the Electric Car?" som beskriver hur GMs elbil uppstod och försvann på 90-talet i Californien. Motarbetad av industrin genom nörd-stämpling och lobbying.

(Filmen är ca 1,5 tim. Det finns också ett ca 0,5 tim magasinsprogram med samma namn som handlar om filmen och bilen, men inte riktigt lika bra.)

Rent hypotetiskt skulle jag kunna be dej googla på filmens namn plus ordet torrent, men låter bli för det tror jag inte man får här. ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kan också rekommendera filmen ovan - lustigt nog från skaparen av Godzilla & Independance Day - fast ta det inte som något negativt, hehe, det är både en seriös och seriöst grym film... ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman

David Andersson skrev: Verkligen. Det finns en dokumentär "Who Killed the Electric Car?"
Jag har sett den. Väldigt bra film. Den beskriver alla samverkande faktorer på ett bra sätt. Och det är ju också en parallell i sig.

Det är inte bara dator-/programvaruindustrin som motverkar Linux, det är också dess användare i viss mån. Kanske ingen populär tanke på just det här forumet kanske, men jag tror att vi delvis kan hitta de "skyldiga" till Linux minimala marknadsandel om vi tittar oss i spegeln.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En sak som jag tror kommer göra mycket för Linux är satsningarna på ARM eftersom Microsoft inte kan konkurrera i det segmentet alls.

Vad jag tror kommer att hända är att det kommer framöver kommer att säljas en himla massa ARM-baserade surfplattor & netbooks. En inte helt liten del av dessa köpare kommer tycka att Android & ChromeOS är begränsande och med det ser vad dom har för alternativ. Och et voilá, Ubuntu is in the air... ;D

Och jag tror Canonical redan fattat detta och att det är en av anledningarna dom satsar så mycket på UNE och Unity...

Läste på Wikipedia att UNE-projektet samarbetar med Moblin, men Moblin & Maemo skall väl slås ihop till MeGoo, så undrar hur aktuellt det samarbetet är... ::)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag skulle vilja hänga med på det glädjetåget, men jag tror att du underskattar trögrörligheten hos den stora massan... :(

Jag tror att man måste gå genom alla PowerUsers.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:Jag skulle vilja hänga med på det glädjetåget, men jag tror att du underskattar trögrörligheten hos den stora massan... :(
Jag tror du underskattar hårdvarutillverkarnas sug efter högre prestanda, bättre batteritid & högre marginaler (mer cash) - det får dom med ARM. Och ARM = Linux, så är det ju.

Sen köper folk vad som finns & är fräckt. Surfplattor är 'fräckt'. Och surfplattor är ARM (i 90% av fallen, iaf det som kommer nu). ARM = Linux. As simple as.

Vad du sen menar med 'powerusers' fattar jag inte...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"