/media = /mnt? [LÖST]
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
/media = /mnt? [LÖST]
Hej!
Funderar på en sak; varför finns /mnt? Det verkar som om /media sköter allt det som /mnt skötte tidigare? Eller är jag helt ute och cyklar?
Bästa hälsningar,
SK
Funderar på en sak; varför finns /mnt? Det verkar som om /media sköter allt det som /mnt skötte tidigare? Eller är jag helt ute och cyklar?
Bästa hälsningar,
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- Konservburk
Re: /media = /mnt?
Innan 2004 fanns inte någon standard för var monteringen av cdrom och liknande skulle placeras. Många linux-distar använde /mnt/cdrom, /mnt/floppy, osv trots att det stred mot den gamla standarden att /mnt inte fick ha några underkataloger. Andra distar hade /cdrom och /floppy direkt i roten av filsystemet, vilket inte stred mot någon standard, men det blev ohållbart i längden i takt med att antalet monteringspunkter blev fler och fler.
När den nya standarden kom i januari 2004 valde man behålla bakåtkompabiliteten med den gamla standarden och införde därför /media istället för att bara helt enkelt tillåta underkataloger till /mnt.
När den nya standarden kom i januari 2004 valde man behålla bakåtkompabiliteten med den gamla standarden och införde därför /media istället för att bara helt enkelt tillåta underkataloger till /mnt.
Vad hade man då /mnt till om man inte fick skapa underkataloger? Jag har dessutom för mig att jag läst i readmen för någon linuxdist att man absolut inte fick montera något direkt mot /mnt för då skulle inte systemet starta eller hur det var
- Konservburk
Du fick nog göra precis som du ville, men du följde inte FSH-standarden om du hade underkataloger i /mnt. Från början hade man /mnt som ett ställe för tillfälliga monteringar. Exempelvis trycker du in en floppy, monterar den över /mnt, gör vad du ska, avmonterar, och trycker ut floppyn igen.m!rage skrev:Vad hade man då /mnt till om man inte fick skapa underkataloger?
Det var troligtvis en linux-dist som inte följde standarden och därför behövde gå ut med en sådan varning, just eftersom standarden tillåter monteringar direkt över /mnt.m!rage skrev:Jag har dessutom för mig att jag läst i readmen för någon linuxdist att man absolut inte fick montera något direkt mot /mnt för då skulle inte systemet starta eller hur det var
Använder altid /mnt om jag grejar med tillfälliga saker. Experimenterar med nåt filsystem, USB-minnen/HDDs osv.
Smidigt att alltid ha samma sökväg. Annars blir det lätt "Jaha, var monterade jag minnet idag då?"
Smidigt att alltid ha samma sökväg. Annars blir det lätt "Jaha, var monterade jag minnet idag då?"
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- SlamsornasKung
Tack för utförligt svar!Konservburk skrev:Innan 2004 fanns inte någon standard för var monteringen av cdrom och liknande skulle placeras. Många linux-distar använde /mnt/cdrom, /mnt/floppy, osv trots att det stred mot den gamla standarden att /mnt inte fick ha några underkataloger. Andra distar hade /cdrom och /floppy direkt i roten av filsystemet, vilket inte stred mot någon standard, men det blev ohållbart i längden i takt med att antalet monteringspunkter blev fler och fler.
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- SlamsornasKung
En följdfråga; var i hela friden tar CD-skivor vägen? Jag hittar lätt DVD under /media. Men om jag stoppar i en musik-CD, eller en tom sådan, så hittar jag dem inte med kommandot
df
Så... var i hela friden är de???
Bästa hälsningar,
SK
df
Bästa hälsningar,
SK
- Konservburk
Varken musik-CD eller en tom CD har något filsystem och kan därför inte monteras och visas därför inte heller med kommandot df. Du hittar dem istället någonstans under /dev, förmodligen /dev/cdrom.SlamsornasKung skrev:om jag stoppar i en musik-CD, eller en tom sådan, så hittar jag dem inte med kommandot
df
- SlamsornasKung
Jag kom på det efter ett tagKonservburk skrev: Varken musik-CD eller en tom CD har något filsystem och kan därför inte monteras och visas därför inte heller med kommandot df

Tack för svar Konservburk!
SK