Partionera [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
swecheck
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Partionera [LÖST]

Inlägg av swecheck »

Hej, när jag installerade ubuntu gjorde jag endast en partition, hade fått för mig att det gick att dela efteråt. Men detta verkar inte funka varje fall inte i Gparted. Är det kört och bara göra om allt eller går det att dela den stora partitionen på något sätt?

Hej!
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Partionera

Inlägg av Konservburk »

Det går att dela, men du kan inte göra det innifrån systemet. Du måste starta med live-skivan och använda gparted därifrån.
swecheck

Inlägg av swecheck »

du menar alltså den skivan som jag installerade ubuntu från?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det beror på vilken skiva du installerade ubuntu ifrån, men troligtvis ja ifall du använde den vanliga desktop-skivan. Då bootar du med den och väljer att provköra ubuntu utan att installera.
swecheck

Inlägg av swecheck »

det gick bra.. ändrade den stora till ca 10gig men nu har jag en som är på 400 som jag skall dela på två och det går ju att göra från gparted med datorna startad på rätt sätt men skall dem båda vara primära med ext2 och kan jag sätta vilken etikett som helst?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Du bör välja ext4 istället för ext2. Primär eller inte spelar egentligen ingen roll så länge du har färre än 4 partitioner totalt per disk.
swecheck

Inlägg av swecheck »

Det ser ut på detta vis och det är den som är på över 400 som ska delas på 2 nästan lika stora, men det finns ju många små, spelar dom ågon roll?
Bilagor
Skärmbild--dev-sda - GParted.png
Skärmbild--dev-sda - GParted.png (55.31 KiB) Visad 1211 gånger
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det ser ut att räcka precis med två till primära partitioner. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom du lika gärna kan välja att göra dem utökade om du vill.
swecheck

Inlägg av swecheck »

Tack så mkt för hjälpen!!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Hej och välkommen till forumet! :)

Ändra gärna rubriken i första inlägget så att det står [LÖST] i slutet. För mer information följ länken: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369 (Nu har jag gjort det i den här tråden men tänk på det i fortsättningen så att andra med samma fråga enklare kan söka efter svaret).

Hälsar
Lao
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"