skype-chatt på japanska

hanzukun
Kontakt:

skype-chatt på japanska

Inlägg av hanzukun »

Jag är i behov av att kunna skriva japanska i skype-chatten. I Skype för Windows och mac fungerar det men inte alls i linux-versionen. Problemet har jag tidigare kommit förbi genom att skriva i textredigerare och sedan kopierat texten till skype. Men det är ju ingen bra lösning, särskilt om jag vill rekommendera ubuntu till folk jag känner. Helt uppenbart ligger felet i skype och jag bara längtar till den dagen då krypteringen blir hackad så att bättre program kan göras för linux (jag vet att det finns ekiga, wengo mfl men folk vill ju kunna kontakta sina skype-kontakter).
Vidare försökte jag med win-Skype i Wine men det låste sig under uppstart då den flashiga skype-loggan visas. Någon som lyckats med detta konststycke?
hanzukun
Kontakt:

SV: skype-chatt på japanska

Inlägg av hanzukun »

Okej, jag har nu kommit på att det finns andra forum än detta, t. ex. Skypes forum. Det fungerar om man skriver

Kod: Markera allt

QT_IM_MODULE=xim skype
Min följdfråga lyder: Hur gör man för att skapa en startare etc som kör detta eftersom jag ogärna vill behöva starta en terminal och sen skriva allt för hand?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det borde fungera att lägga till raden "export QT_IM_MODULE=xim" i filen ~/.gnomerc och sedan starta Skype precis som förrut (logga ut och logga in först). Det påverkar i och för sig alla program, men det kanske inte gör något?
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Tack Lars, men jag klurade och så löste jag det på följande sätt istället:
Jag skapade en textfil .skypexim i hemmappen som helt enkelt bara innehåller:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
QT_IM_MODULE=xim skype
Sen gjorde jag filen körbar och skapade en liten startare i den övre panelen som länkar till den (alternativt kan man ju också låta den starta automatiskt genom att lägga in den i System->Inställningar->Sessioner->Startprogram).
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"