/media = /mnt? [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

/media = /mnt? [LÖST]

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Funderar på en sak; varför finns /mnt? Det verkar som om /media sköter allt det som /mnt skötte tidigare? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: /media = /mnt?

Inlägg av Konservburk »

Innan 2004 fanns inte någon standard för var monteringen av cdrom och liknande skulle placeras. Många linux-distar använde /mnt/cdrom, /mnt/floppy, osv trots att det stred mot den gamla standarden att /mnt inte fick ha några underkataloger. Andra distar hade /cdrom och /floppy direkt i roten av filsystemet, vilket inte stred mot någon standard, men det blev ohållbart i längden i takt med att antalet monteringspunkter blev fler och fler.

När den nya standarden kom i januari 2004 valde man behålla bakåtkompabiliteten med den gamla standarden och införde därför /media istället för att bara helt enkelt tillåta underkataloger till /mnt.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Vad hade man då /mnt till om man inte fick skapa underkataloger? Jag har dessutom för mig att jag läst i readmen för någon linuxdist att man absolut inte fick montera något direkt mot /mnt för då skulle inte systemet starta eller hur det var
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

m!rage skrev:Vad hade man då /mnt till om man inte fick skapa underkataloger?
Du fick nog göra precis som du ville, men du följde inte FSH-standarden om du hade underkataloger i /mnt. Från början hade man /mnt som ett ställe för tillfälliga monteringar. Exempelvis trycker du in en floppy, monterar den över /mnt, gör vad du ska, avmonterar, och trycker ut floppyn igen.
m!rage skrev:Jag har dessutom för mig att jag läst i readmen för någon linuxdist att man absolut inte fick montera något direkt mot /mnt för då skulle inte systemet starta eller hur det var
Det var troligtvis en linux-dist som inte följde standarden och därför behövde gå ut med en sådan varning, just eftersom standarden tillåter monteringar direkt över /mnt.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Använder altid /mnt om jag grejar med tillfälliga saker. Experimenterar med nåt filsystem, USB-minnen/HDDs osv.
Smidigt att alltid ha samma sökväg. Annars blir det lätt "Jaha, var monterade jag minnet idag då?"
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Konservburk skrev:Innan 2004 fanns inte någon standard för var monteringen av cdrom och liknande skulle placeras. Många linux-distar använde /mnt/cdrom, /mnt/floppy, osv trots att det stred mot den gamla standarden att /mnt inte fick ha några underkataloger. Andra distar hade /cdrom och /floppy direkt i roten av filsystemet, vilket inte stred mot någon standard, men det blev ohållbart i längden i takt med att antalet monteringspunkter blev fler och fler.

När den nya standarden kom i januari 2004 valde man behålla bakåtkompabiliteten med den gamla standarden och införde därför /media istället för att bara helt enkelt tillåta underkataloger till /mnt.
Tack för utförligt svar!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

En följdfråga; var i hela friden tar CD-skivor vägen? Jag hittar lätt DVD under /media. Men om jag stoppar i en musik-CD, eller en tom sådan, så hittar jag dem inte med kommandot

df

Så... var i hela friden är de???

Bästa hälsningar,

SK
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

SlamsornasKung skrev:om jag stoppar i en musik-CD, eller en tom sådan, så hittar jag dem inte med kommandot

df

Så... var i hela friden är de???
Varken musik-CD eller en tom CD har något filsystem och kan därför inte monteras och visas därför inte heller med kommandot df. Du hittar dem istället någonstans under /dev, förmodligen /dev/cdrom.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Konservburk skrev: Varken musik-CD eller en tom CD har något filsystem och kan därför inte monteras och visas därför inte heller med kommandot df
Jag kom på det efter ett tag :oops:

Tack för svar Konservburk!

SK
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"