Uppdathanteraren - vilka filer ska jag uppdatera? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
NinTew
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Uppdathanteraren - vilka filer ska jag uppdatera? [LÖST]

Inlägg av NinTew »

Jag har kört med ubuntu några dagar nu och har låtsats att jag inte sett uppdateringshanteraren som då och då dyker upp. Det är 271 filer som ska uppdateras och jag har en urseg dator. Behöver jag alla dessa uppdateringar eller kan det vara filer som jag inte behöver? Vill ju gärna ta det som kan vara bra för säkerhet och snabbhet men är rädd för att även råka lägga in saker som kanske bara slöar till allt.
Jag har faktiskt kört uppdateringen en gång, det tog många timmar och när den var klar fungerade inte musen. Eftersom jag då hade windowssystemet kvar och inte skulle ha det så började jag om från början och formaterade hela datorn och la in bara ubuntu. Nu fegar jag ut lite när det gäller uppdateringarna och undrar om det finns nån som kan ge nått tips om det är nått jag ska hoppa över eller om jag ska låta den köra igenom allt och hoppas att det inte går åt skogen. Har ju hunnit installera en del grejer och gjort en del inställningar så det skulle inte vara lika kul om jag måste börja om igen.
Senast redigerad av 1 NinTew, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Uppdateringshanteraren - vilka filer ska jag uppdatera?

Inlägg av norhager »

NinTew skrev:Jag har kört med ubuntu några dagar nu och har låtsats att jag inte sett uppdateringshanteraren som då och då dyker upp. Det är 271 filer som ska uppdateras och jag har en urseg dator. Behöver jag alla dessa uppdateringar eller kan det vara filer som jag inte behöver? Vill ju gärna ta det som kan vara bra för säkerhet och snabbhet men är rädd för att även råka lägga in saker som kanske bara slöar till allt.
Jag har faktiskt kört uppdateringen en gång, det tog många timmar och när den var klar fungerade inte musen. Eftersom jag då hade windowssystemet kvar och inte skulle ha det så började jag om från början och formaterade hela datorn och la in bara ubuntu. Nu fegar jag ut lite när det gäller uppdateringarna och undrar om det finns nån som kan ge nått tips om det är nått jag ska hoppa över eller om jag ska låta den köra igenom allt och hoppas att det inte går åt skogen. Har ju hunnit installera en del grejer och gjort en del inställningar så det skulle inte vara lika kul om jag måste börja om igen.
Jag brukar aldrig välja vilka uppdateringar jag ska ta utan tar alla när de kommer, det finns helt klart en orsak varför något ska uppdateras.Jag har 0.2 Mbits/s och vet att det kan ta tid att uppdatera men det får man ta.
Vad har du för underlig mus som inte vill fungera jag har hittills inte haft några problem med varken usbmus eller vanlig mus på de datorer jag har provar Ubuntu på.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Man ska och bör installera alla uppdateringar !

Vissa av uppdateringarna täpper även igen säkerhetshål i mjukvaran !

Vad som oftast trilskar är att det installeras en ny kärna och ibland kan den vara okörbar.

Man håller då bara nere "Shift" när datorn startar så kommer man in i Grub-menyn.

Där kan man då välja att starta med en äldre kärna !!
NinTew

Inlägg av NinTew »

Jag brukar skylla alla fel jag får på windows men vet inte om det funkar nu när det är bortformaterat. ;D Det är nog inget större fel på musen men användaren kan vara lite klantig ibland.

Okej jag får väl bita ihop och köra då. Tack för svaren. Det är väl bara nu första gången hoppas jag som det blir så mycket på en gång.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Re: Uppdathanteraren - vilka filer ska jag uppdatera? [LÖST

Inlägg av vulfgar »

Jo, det är i regel bara första gången efter installationen som det är så många uppdateringar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Uppdathanteraren - vilka filer ska jag uppdatera? [LÖST

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Jo, det är i regel bara första gången efter installationen som det är så många uppdateringar.
Nu misstänker jag då att OP för tråden fått tag på 10.04.0 och inte 10.04.1......
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"