..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Det är under senaste året 3 ungdomar i Stenungsund som blivit dödade av tåg som går igenom samhället.
Jag har aldrig tidigare haft något emot tåg, men nu börjar jag undra hur det egentligen kan vara tillåtet att låta ett flera ton tungt fordon som har oerhört lång bromssträcka, skära igenom ett samhälle och rusa fram i hög fart. Det är ju järnvägsövergångar överallt i samhället, det är knappast troligt att detta är sista gången det händer.
Varje gång gymnasieungdomarna ska till torget eller Mcdonalds så måste dom korsa järnvägen och det är den senast olycksdrabbade övergången som används mest. Jag undrar vad som hade hänt om det varit bilolyckor istället, då hade det väl redan gjorts något, men när det gäller tågen så händer ingenting. Det hjälper ju inte med signaler och bommar när dom inte fungerar. http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.446 ... dsolyckan-
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
Nej, det är märkligt. Annars är dom ju duktiga att sätta 30-gräns på vägar i närheten av skolor, hur svårt skall det vara att hastighetsbegränsa tåg genom ett samhälle liksom..?
Satt själv på det tåget och kände dessutom en utav ungdomarna.
Det jag blir mest negativ över är informationen som gavs på tåget. Jag kan förstå att personalen var berörda (vilket man såg) men efterkommande kunde hållt oss bättre informerade då vi satt i 2.5 timmar. . Dessutom var det ingen som sa annat än att det skett en olycka, att någon blivit påkörd fick man gissa sig fram till.
Tråkigt när sånt här händer. För alla inblandade...
Katt skrev:Satt själv på det tåget och kände dessutom en utav ungdomarna.
Det jag blir mest negativ över är informationen som gavs på tåget. Jag kan förstå att personalen var berörda (vilket man såg) men efterkommande kunde hållt oss bättre informerade då vi satt i 2.5 timmar. . Dessutom var det ingen som sa annat än att det skett en olycka, att någon blivit påkörd fick man gissa sig fram till.
Så är det alltid. Har setat på ett tåg när nån hoppade i stockholm, då sade de bara att det skett en "olycka".
Samma sak när ett annat tåg körde på nån här hemma. De sa bara att ett tåg före hade vart i en olycka...
Just då det hänt, så kan man itne vara säker på exakta händelseförloppet, så det är nog bättre för passagerarna att det inte ges ut bloddrypande detaljer, tycker jag.
Tåg borde gå på en separat vall som antingen ligger en bra bit över över eller går under marken. Det är sanslöst med tågen genom samhället.
Det är ofta nåt strul med tåg i Stenungsund, är det inte felaktiga signaler så är det urspårade industritåg. Många av godstågen är dessutom lastade med farliga kemikalier till/från industrierna. Problemen har diskuterats i många år men ingenting görs. Det enda som händer är att tågtrafiken ökar och att man bygger ut stationerna för att skapa mötesplatser för att köra ännu fler tåg. Säkerheten händer det dock ingenting med.
Precis, man borde behandla tåg som motorvägar: inga korsningar i samma plan. Att de går genom samhällen är en annan sak, tåg måste ju ha sina stationer på platser dit många enkelt kan gå eller cykla då det ska kunna ersätta bil.
vulfgar skrev:
Det är ofta nåt strul med tåg i Stenungsund, är det inte felaktiga signaler så är det urspårade industritåg. Många av godstågen är dessutom lastade med farliga kemikalier till/från industrierna. Problemen har diskuterats i många år men ingenting görs. Det enda som händer är att tågtrafiken ökar och att man bygger ut stationerna för att skapa mötesplatser för att köra ännu fler tåg. Säkerheten händer det dock ingenting med.
Just det. Sträckan är enkelspårig och man har ofta problem med signalerna. Detta gör att tåget ofta är försenat, vilket säkert medför ökad stress att "köra ikapp". Den där banan är farlig...
Så har det hänt igen. En äldre man den här gången, på exakt samma ställe. Ingenting har under tiden gjorts för att förhindra såna här olyckor. Ren skandal!
vulfgar skrev:Så har det hänt igen. En äldre man den här gången, på exakt samma ställe. Ingenting har under tiden gjorts för att förhindra såna här olyckor. Ren skandal!
Må han vila i frid och jag beklagar familjens sorg.
Jag kom att tänka på en undersökning om vad en människa är värd. Det var några år sen nu och jag kommer inte ihåg om det var på tv eller vad det var men det spelar kanske mindre roll. Hur som helst räknade Trafikverket på vad ett människoliv är värt. Om det är ett olycksdrabbat område räknar de först ut hur många som dör per år och sedan jämförde de med hur mycket det skulle kosta att åtgärda det. Om det dog en per år och kostade mer än en miljon brydde de sig inte om att åtgärda problemet. Nu kanske det här mer är banverkets domäner men förmodligen gör de liknande kalkyler...
I detta fallet borde övergången stängas helt eftersom den uppenbarligen är farlig och det finns fler övergångar. Dessutom borde tågens hastighet i samhället sänkas rejält, särskilt persontågen har bra fart igenom.
Det tåget satt jag på. En jävla smäll kan jag säga. Adrenalin upp över öronen och 100 % flyktbenägen. En person framför mig började skratta direkt efter smällen Chock, kanske. Eller "Ignorance is bliss" empiriskt verifierat.
Tåg som skär igenom ett samhälle på det viset är ju vansinnigt. Har varit ytterligare ett antal incidenter även efter det med sopbilen. Måste erkänna att jag inte litar på bommarna, kollar ordentligt efter tågen varje gång jag kör i den korsningen, men det är ju svårt åt ena hållet eftersom stora fordon måste stanna på spåret när dom lämnar företräde för trafiken söderifrån. Det är ju också ganska stor turtäthet mellan tågen.
Men det lär väl aldrig bli nån förändring där, banverket bryr sej inte och kommunen kan väl aldrig bestämma sej för vad som ska göras.
Man ska kanske skrota järnvägarna och bygga motorväg på stambanan istället.
Och landsvägar på övriga järnvägar.
Bommar och stolpar ställer till det för de stackars bilisterna.
Det syns ju tydligt på bilden i artikeln > http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.109 ... ter-olycka att det är trafikfarligt att ha sådana stålstolpar i närheten av en väg...
Det händer grejor där hela tiden, som väl är är dom flesta inte med personskador, men tillräckligt många döda för att inse att det inte är något att skämta om.
Hela trafiksituationen kring Nösnäskorsningen är minst sagt rörig och frågan är om det kommer att bli ännu rörigare när dom lägger om så att trafiken från leden söderifrån ska lämna företräde för trafiken från Ucklumsvägen. Enda vettga lösningen är en planskild korsning men det ska säkert dö och skadas några till först.