Skrivbordet försvann efter uppdatering [LÖST]
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Skrivbordet försvann efter uppdatering [LÖST]
Hej, jag installerade Ubuntu på en gammal stationär dator under helgen. Provade först att köra direkt från CD - inga problem. Installerade från CD: och provade - inga problem.
Körde sedan en uppdatering och startade om. Nu har skrivbordet försvunnit, bara bakgrunden finns kvar.
Hur gör jag för att återställa skrivbordet. kan i och för sig göra om installationen för att få den fungerande versionen men vill gärna ha en uppdaterad och fungerande version.
Körde sedan en uppdatering och startade om. Nu har skrivbordet försvunnit, bara bakgrunden finns kvar.
Hur gör jag för att återställa skrivbordet. kan i och för sig göra om installationen för att få den fungerande versionen men vill gärna ha en uppdaterad och fungerande version.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Skrivbordet försvann efter uppdatering
Vad händer om du trycker [alt]+[f2]..?
Om du får upp 'Kör program' så testa skriv in nautilus och se om det går igång.
Om det är så att du fått ngt strul med uppdateringen så kan du testa starta datorn i återställningsläget, välj 'root' längst ner och skriv,
Följt av retur. Sedan kan du testa,
...så plockar den senaste uppdateringarna.
Om du får upp 'Kör program' så testa skriv in nautilus och se om det går igång.
Om det är så att du fått ngt strul med uppdateringen så kan du testa starta datorn i återställningsläget, välj 'root' längst ner och skriv,
Kod: Markera allt
dpkg --configure -a
Kod: Markera allt
apt-get update && apt-get upgrade
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Hej, tack för svaret men det gick inte.
När jag trycker Alt+F2 får jag upp fönstret "Kör program"
När jag sedan skriver "nautilus" öppnas fönstret "Filbläddraren". I övrigt är skrivbordet tomt. Det finns ingenstans där man kan välja "root och skriva in kommandon.
Hälsningar Björn
När jag trycker Alt+F2 får jag upp fönstret "Kör program"
När jag sedan skriver "nautilus" öppnas fönstret "Filbläddraren". I övrigt är skrivbordet tomt. Det finns ingenstans där man kan välja "root och skriva in kommandon.
Hälsningar Björn
-
LÖST
Kom på att jag kunde öppna terminalfönstret. Körde sedan Synaptic och uppdaterade allt som kunde uppdateras. Nu fungerar det!!
/Björn

Kom på att jag kunde öppna terminalfönstret. Körde sedan Synaptic och uppdaterade allt som kunde uppdateras. Nu fungerar det!!
/Björn
-
Bara delvis löst
Nej, det löste sig inte helt. Det såg OK ut efter uppgraderingen men när jag nu loggar in...
Skrivbordet med de ikoner mm. jag lagt där syns. Däremot finns ingen menyrad högst upp och ingenting längst ned.
Är det något man kan slå av/på???
Skrivbordet med de ikoner mm. jag lagt där syns. Däremot finns ingen menyrad högst upp och ingenting längst ned.
Är det något man kan slå av/på???
Re: Skrivbordet försvann efter uppdatering [LÖST]
Kolla om du får upp en kommandoruta via Alt-F2
Kör sedan killall gnome-panel
Ev hoppar skrivbordet igång....
Kör sedan killall gnome-panel
Ev hoppar skrivbordet igång....
-
Re: Skrivbordet försvann efter uppdatering [LÖST]
Ja, det gör det, men jag måste tydligen ge kommandot varje gång jag slår på datorn.
Finns det något sätt att göra samma sak automatiskt vid start?
Finns det något sätt att göra samma sak automatiskt vid start?