Uppgradering 9.10 till 10.04 - datorn låser sig

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppgradering 9.10 till 10.04 - datorn låser sig

Inlägg av SlamsornasKung »

Helgeson skrev:Det är fantastiskt! Jag gjorde som du skrev och så småningom försökte jag starta och det höll hela vägen! Sen blev jag övermodig och skulle köra en systemtest (där blev jag "upphängd" förut) och där tog det stopp.
Men tack Slamsornas Kung (och ni andra som kommit med goda råd) för att jag kommit så här långt. Har du några fler tricks att ta till?
Okej. Lite framsteg här, kul! När du skriver ”systemtest” - vad menar du då, mer specifikt. Och, tolkar jag dig rätt att du nu inte längre kan starta din dator, efter detta ”systemtest”?

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Helgeson
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Helgeson »

Nej, riktigt så illa är det inte. När jag säger systemtest menar jag: System-Administration-Systemtest högst upp till vänster. Varför? Nyfiken tror jag!
Datorn går fortfarande att starta på normalt sätt så grundproblemet verkar vara löst, dvs att den låste sig vid start. Om du har möjlighet att hjälpa mig med det här lilla problemet är jag naturligtvis glad, det kan ju finnas andra sammanhang där den kanske låser sig och innebär andra problem.
MVH och tack!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Helgeson skrev:Nej, riktigt så illa är det inte. När jag säger systemtest menar jag: System-Administration-Systemtest högst upp till vänster. Varför? Nyfiken tror jag!
Datorn går fortfarande att starta på normalt sätt så grundproblemet verkar vara löst, dvs att den låste sig vid start. Om du har möjlighet att hjälpa mig med det här lilla problemet är jag naturligtvis glad, det kan ju finnas andra sammanhang där den kanske låser sig och innebär andra problem.
MVH och tack!
Okej. Då är jag med. Bortsett från ovanstående operation, fungerar datorn som den ska i övrigt - kan du surfa, skriva, med mera?

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Helgeson skrev:Nej, riktigt så illa är det inte. När jag säger systemtest menar jag: System-Administration-Systemtest högst upp till vänster. Varför? Nyfiken tror jag!
MVH och tack!
Såvitt jag förstår är (var) ditt problem att du har ett Intel 855 grafikkort - som då är ett välkänt problemkort. Nu har du löst så problemet på den nivån att du kan köra datorn, men när du kör systemtestet så skickar testet troligtvis nån openGL-kod till grafikkortet som den här lösningen du använt för att få igång kortet inte täcker upp - och då kortet (drivrutinen eller X) brakar drar det med sig systemet - typ...
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

SK,
Såvitt jag kan bedöma fungerar datorn OK utom att den låser sig vid en viss typ av operationer, dock inte vid start.

Farmfield,
För en lekman på området verkar din teori vara sannolik och att fixen med 855-kortet löste bara en del av problemet. En universallösning brukar vara svår att hitta men man kan ju aldrig veta.

Finns någon senare kärna än den jag använder (som troligen är 2.6.32) där problemet medd 855 är fullständigt löst?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Helgeson skrev:Finns någon senare kärna än den jag använder (som troligen är 2.6.32) där problemet medd 855 är fullständigt löst?
Dessvärre så är just 855-kortet ett av få kort där det varken finns eller troligtvis kommer en bra lösning - det är ju ett äldre kort och fokus ligger mer på att få nya grejer att fungera än äldre.

Jag kollade upp 855-kretsen nu och såvitt jag förstår är detta inte en fristående krets utan en den är 'integrerad' i chipsetet... Med det tillhör den alltså inte Intel's vanliga grafikkretsar - och gissningsvis har kretsen då inte en drivrutin som är släppt som öppen kod, vilket koden till dom fristående kretsarna är... :-[
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Farmfield,
Det låter ju inte så lovande. Den bästa lösningen kanske är att gå tillbaka till 9.10 där allt fungerat bra alt köpa en ny dator(!).
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, fast 855 borde inte ha funkat 'bra' i 9.10 heller... Så, eftersom det gjorde det i 9.10, borde du kunna iaf kunna få det att fungera 'lika bra' i 10.04 - frågan är bara hur... :-[

Du har inte testat att boota maskinen med en 10.10 LiveCD..? Du borde nästan testa det eftersom den ju ändå lurar runt hörnet... Kanske har du tur och får igång det direkt i Maverick...
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Kanske en idé. Hur är det, kan jag ha två versioner av Ubuntu i två olika partitioner? Som det är nu kör jag bara Ubuntu på hela disken.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Helgeson skrev:Kanske en idé. Hur är det, kan jag ha två versioner av Ubuntu i två olika partitioner? Som det är nu kör jag bara Ubuntu på hela disken.
Jo, det går väl, men jag tänkte mer att testköra det från LiveCD (eller USB) bara för att se om det fungerar 'direkt'...

Fast då utgick jag ifrån att det gjorde det i 9.10, fungerade helt utan handpåläggning o.s.v. vilket det kanske inte gjorde..?
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Nej i 9.10 hade jag aldrig några bekymmer (eller också var det ren tur). Men 10.10 finns väl inte ännu?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Helgeson skrev:Nej i 9.10 hade jag aldrig några bekymmer (eller också var det ren tur). Men 10.10 finns väl inte ännu?
Jodå, den finns i beta. Kanske inget man vill köra som huvudsystem i normala fall men sett till situationen så kan man om inte annat testa att boota upp datorn med 10.10 beta - och om det fungerar så är det ju bättre med en 10.10 beta än med 10.04 'final' som ändå inte fungerar, hehe... ;) ;D

Och en LiveCD på 10.10 beta hittar du här:

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Och skulle den inte fungera, ja du, då får du ju klura själv om du skall gå tillbaka till 9.10 eller vad du vill göra...

Edit: Om 10.10 inte fungerar skulle du ju också kunna testa med LinuxMint där dom hanterar ofria drivare på ett annorlunda sätt än i Ubuntu. Senaste där kanske fungerar direkt. Sen har dom ju en helt ny Debian-baserad variant, den kan också vara ett alternativ att testa. Mint är ju väldigt snarlikt Ubuntu.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Helgeson skrev: Finns någon senare kärna än den jag använder (som troligen är 2.6.32) där problemet medd 855 är fullständigt löst?
Med Maverick så har man testat olika lösningar....

Här har du en Call for testing som gjordes men inte föll väl ut.

Länken för info eftersom man inte väljer den här lösningen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1543787

Det kommer istället bli så här för den här krångelgrafikkretsen. (troligen)

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 00969.html

Lösningen du kör nu är det som gäller förnärvarande och Intel verkar inte särskilt intresserade av att hjälpa till....
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

OK
Med den informationen chansar jag på att testa 10.10 och om det inte fungerar går jag tillbaka till 9.10.
Tack för hjälpen allihop!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Pun

Har du nån koll på varför kortet fungerar i 9.10..? Hänger det ihop med kärnan eller är det nån drivare som inte flyttades med till 10.04 från 9.10..? Om det är det sistnämnda borde man ju kunna få in den på nåt vänster i 10.04 ändå tycker man...

@Helgeson

Testa Mint också, dom är ju väldigt såna att dom skall fixa issues i Ubuntu, göra det ännu enklare... Vem vet, kanske 855-kortet är en sån grej. :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:@Pun

Har du nån koll på varför kortet fungerar i 9.10..? Hänger det ihop med kärnan eller är det nån drivare som inte flyttades med till 10.04 från 9.10..? Om det är det sistnämnda borde man ju kunna få in den på nåt vänster i 10.04 ändå tycker man...
Det beror både på kärnversion där man byggde in KMS samt då drivarversion av inteldrivaren.

KMS är då kernel mode support som jag själv inte förstått vitsen med om man annars kör en kompetent drivare.

Nu är då ALLA distar med senare kärna samt senare INteldrivare drabbade av detta för 8XX kretsarna.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ugh, så det är kombinationen... Det är tveklöst dumt att förändra saker till det sämre. ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Ugh, så det är kombinationen... Det är tveklöst dumt att förändra saker till det sämre. ::)
Njau.... Intels Linuxdrivare är ju ett totalt mörker jämfört med Windows dito (samt då nVidias samt ATIs proprietära linuxdrivare) och nu fick man offra den sämsta hårdvaran för att få det bättre med nyare kretsar.

Trubblet med Intels 8xxx kort är ju sedan också tydligt beskrivet i "Release notes" för Ubuntu 10.04 som åtminstone några borde ha läst.... :P
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Tack för den kängan pun! Även om jag läst något noggrannare hade jag nog inte haft en blek om att det var min dator man talade om.
Nu går jag tillbaka till 9.10 eller rent av 9.04 som båda fungerat bra.
Case closed för min del!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Helgeson skrev:Tack för den kängan pun! !
Nu var "kängan" ämnad åt forumet som sådant.....

Det finns ju vissa viktiga saker om Ubuntu som man enkelt kan klistra upp i deltavlor isf att det mer ser ut som ett "klotterplank".... en ren service för Ubuntuanvändare.

Konkret angående Intels 8xxx drivare så tycker jag själv det är ganska tragiskt hur det blivit.... (därför jag kör nVidia.... ;) )
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"