Förlorat rättigheter

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Ausir
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Förlorat rättigheter

Inlägg av Ausir »

På något vänster (eller höger, beroende på hur man är lagd så här i valtider...) har jag problem att starta program, men bara ibland.

T.ex. får jag nu upp en inforuta som säger:

Kod: Markera allt

Unable to create data folder /home/erik/.sudoku/saved.
Error 13: Permission denied
när jag försöker starta sudokuspelet.

Vad göra? Jag är lite sugen på att göra en total ominstallation men jag skulle behöva veta vad som händer med filer jag har sparade på min användares hemkatalog?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förlorat rättigheter

Inlägg av ubot »

Har du installerat spelet genom Ubuntus vanliga program för installationer (Software Center) eller ingår spelet som standard i Ubuntu t.o.m? Eller har du installerat programmen som inte fungerar genom att kompilera koden själv?

Jag tycker du ska ta och kontrollera rättigheterna och ägaren till katalogen du inte har permissions till enligt felmeddelandet.
Posta resultatet från kommandot

ls -l /home/erik/.sudoku/
Det verkar ju lite som om din användare (som kör spelet sudoku) inte har rätt att skapa filer/kataloger i katalogen /home/erik/.sudoku/ i din Hemkatalog. Därför är det bra att se vilka rättigheter som din användare har att röra katalogen.
Är det alltid vissa program som inte fungerar och vissa som fungerar eller händer det att ett program ena gången inte fungerar för att nästa gång helt plötsligt göra det?

Jag googlade lite på ditt problem och här är ett tips på vad som kanske hjälper, men man undrar ju varför filerna blir korrupta:
this sometimes happens when a file in ~/.sudoku gets corrupted
try removing the (hidden) directory ".sudoku" inside your home folder
be advised that this way you'll lose all your saved games...
Användarvisningsbild
Ausir

Inlägg av Ausir »

Tack för snabbt svar. Jag var kanske lite otydlig, sudoku var bara ett exempel, samma lika med Deluge, Firefox etc. Jag har tyvärr inte kommit på vad som har hänt, men någonstans grunnar jag på om det har med att datorn går ner i hibernation eller sleep efter ett bra tag.
ubot

Inlägg av ubot »

Ausir skrev:Tack för snabbt svar. Jag var kanske lite otydlig, sudoku var bara ett exempel, samma lika med Deluge, Firefox etc. Jag har tyvärr inte kommit på vad som har hänt, men någonstans grunnar jag på om det har med att datorn går ner i hibernation eller sleep efter ett bra tag.
Ok, men det hade ändå varit bra om du kollade med kommandot vilka rättigheter och vem som står som ägare till .sudoku. Det är viktigt att programmet har rätt att skriva till katalogen oavsett om det är hilbernation som är inblandat eller inte.

Du har lite inställningar för hur Ubuntu beter sig under Power Managment. Du kan ju alltid testa att ställa in så att datorn aldrig ska gå in i suspend eller hilbernation så länge du har strömsladden inkopplad. Då märker du om problemet försvinner när du låter bli att gå in i hilbernation/suspend.

Jag tror vi behöver lite mer information för att hjälpa dig.

1. Vad har du för dator?
2. Kör du med Ubuntu 10.04? Har du precis installerat Ubuntu eller har du gjort massa ändringar i systemet sedan installationen?
3. Hur har du installerat programmen som krånglar? Är det standardprogram som följer med Ubuntu eller är det program du har installerat själv?
4a. Ser felmeddelandet likadant ut för alla program som krånglar när du försöker starta programmen eller är det olika felmeddelanden?
4b. Vilka felmeddelanden får du om det är olika för olika program?
Användarvisningsbild
Ausir

Inlägg av Ausir »

[/erik@Sephiroth:~$ ls -l /home/erik/.sudoku/
ls: cannot access /home/erik/.sudoku/: No such file or directory
code]

1. M4A785TD-M EVO, AMD Athlon II X3 435 Processor, 4GB DDR3, 1TB Samsung Sata, och ett AMD 5450 tror jag det var jag köpte när IG't gick varmt i somras.
2. Ubuntu 10.04 64-bit, har kört det sen i maj iallafall, då jag uppgraderade 9.10. Massor med ändringar, ja. En av anledningarna till att jag är sugen på att ominstallera allt. Föra över /home-katalogen till servern och formatera om allt. Köra 32-bitar och skita i att en del ramminne försvinner, det spelar mindre roll än allt pyssel det är att få 64-bitarsprogramen att fungera.
3. Det är typ allt som krånglar. Deluge har jag installerat själv, firefox likaså, men inte sudoku, Openoffice mm.
4. Ibland får jag inget felmeddelande, det bara inte startar.
5. Jag gjorde felaktigt en sudo [i]någonting[/i] då jag egentligen skulle använt gksudo, efter det har jag fått ett felmeddelande när jag startar datorn som handlade om .ICEauthority (har googlat och försökt fixat men löser det inte). Jag har även problem med att datorn låser sig om den går in i hibernation och kräver en hårdreset.
ubot

Inlägg av ubot »

Hm, katalogen .sukodu finns ju inte ens i din Hemkatalog.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"