Ingen bild på svt play 10.04 [LÖST]
Ingen bild på svt play 10.04 [LÖST]
Hello.
Har ett lite knepigt problem som det säkert finns ett enkelt svar på.
Får varken spelare/ bild eller ljud på svt play. På svtś vanliga sida ser jag filmerna och alla andra flashbaserade sajter funkar. Har avinstallerat nonfree flash och ersatt med adobe men utan resultat. Dessutom flimrar helskärmsläget men bara på aftonbladet och inte t ex youtube. Vadan detta?
Edit: För att krångla till det ytterligare kan jag berätta att t ex svt play live rapport går att titta på utan problem... :s
Får varken spelare/ bild eller ljud på svt play. På svtś vanliga sida ser jag filmerna och alla andra flashbaserade sajter funkar. Har avinstallerat nonfree flash och ersatt med adobe men utan resultat. Dessutom flimrar helskärmsläget men bara på aftonbladet och inte t ex youtube. Vadan detta?
Edit: För att krångla till det ytterligare kan jag berätta att t ex svt play live rapport går att titta på utan problem... :s
Senast redigerad av 2 holygr4le, redigerad totalt 14 gång.
"Det är lättare att tro på en lögn du hört 1000 gånger än en sanning du hör för första gången..."
- ronax
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ingen bild på svt play 10.04
En snabb forumsökning gav bla detta: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... t=svt+play
Kanske kan hjälpa dig?
Mvh
Kanske kan hjälpa dig?
Mvh
Free your mind and your ass will follow.
Nej jag har inget liv för tillfället! Det är därför
jag sitter och spammar forum på nätterna
Nej jag har inget liv för tillfället! Det är därför
jag sitter och spammar forum på nätterna

Njae... tyvärr.
Är ju bara i svt plays "mediabibliotek" problemet finns så jag greppar det inte riktigt. Tacksam för mer hjälp.
Är inte helt novis men tydligen tillräckligt loko för att inte få detta att funka.
Är ju bara i svt plays "mediabibliotek" problemet finns så jag greppar det inte riktigt. Tacksam för mer hjälp.
Är inte helt novis men tydligen tillräckligt loko för att inte få detta att funka.
"Det är lättare att tro på en lögn du hört 1000 gånger än en sanning du hör för första gången..."
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det här med helskärm är ett elände. Jag kör en 'förlängd' skärmyta där 1920x180 visas på min skärm och 1024x768 visas på min TV. Så här fungerar det för mig.holygr4le skrev:Hello.
Youtube: Helskärn visas i mitten med ungefär 1/4 av skärmstorleken.
SVT Play: Helskärm visas som 20x30px i mitten av skärmen. Och nej, jag skrev inte fel, hehe. 20x30 typ. Mini.
Vimeo: Fungerar klockrent.
Aftonbladet: Visas som helskärm men centrerat sett till bägge mina skrivbord, så typ 2/3 visas på skärmen och 1/3 på TV'n.
CNET TV: Fungerar klockrent.
Så imo är problemet hur/vilka funktioner Flash-spelaren anropar, hur dom som gjort den löst funktionen helskärm - vilket då kan lösas på en massa olika sätt verkar det...

Gällande spelaren i sig själv på SVT Play är det inga problem, den fungerar för mig med Ubuntu 10.04 64Bit + Adobe Flash 64Bit.
Edit:
Not: Nedanstående gäller endast 64-bitars system!
Använder själv en Flashversion från PPA't SevenMachines, du kan ju testa den och se om den fungerar bättre än den i Ubuntu's förråd. Lägg till PPA't i terminalen med:
sudo add-apt-repository ppa:sevenmachines/flash
Sen, innan du kör in deras version så se till att du har alla andra Flash-pluggar avinstallerade - gå in i Synaptic, uppdatera först förråden, sen sök på Flash & avinstallera allt. När det är gjort skall du installera paketet flashplugin64-installer - och i Synaptid högerklickar du & väljer installera + verkställ som vanligt då.
Not: Det finns en bug/osäkerhet i vissa versioner av Flash64bit - jag kan inte garantera att detta paket inte har det - själv har jag ignorerat detta men lika bra att klargöra detta.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Tack men kör 32-bitars...
Alltså... har provat allt "vanligt". Har avinstallerat alla versioner av flash och installerat "Commonly used restricted packages for Ubuntu" och allt funkar perfekt FÖRUTOM svt play. Helskärm funkar bra och tidigare fanns det en "knapp" på svt där man valde flash eller annat men nu får jag inte ens upp en spelare. Alltså där klippet skall visas är det grått = tomt. Ingen frame ingenting. Men på startsidag för svt när jag vill se ett klipp funkar det utmärkt. Fattar inte alls...
Edit:

Alltså... har provat allt "vanligt". Har avinstallerat alla versioner av flash och installerat "Commonly used restricted packages for Ubuntu" och allt funkar perfekt FÖRUTOM svt play. Helskärm funkar bra och tidigare fanns det en "knapp" på svt där man valde flash eller annat men nu får jag inte ens upp en spelare. Alltså där klippet skall visas är det grått = tomt. Ingen frame ingenting. Men på startsidag för svt när jag vill se ett klipp funkar det utmärkt. Fattar inte alls...
Edit:

Jag vet inte om du kör med 32-bits eller 64-bits, men så här gör jag när jag får Flash att fungera i 32-bitars Ubuntu 10.04: Är det paketet flashplugin-installer som du använder på 32-bitars Ubuntu? Annars är det kanske idé att avinstallera alla dina Flash-grejer och testa flashplugin-installer istället? Om du nu inte redan har gjort det alltså.
Ett annat tips är ju att testa Google Chrome (eller Chromium) med inbyggt stöd för Flash. Jag tror att Chrome/Chromium använder "ett annat" Flash än vanliga flashplugin-installer, men det kanske någon annan kan utveckla mer.
Kod: Markera allt
sudo aptitude install flashplugin-installer
Ett annat tips är ju att testa Google Chrome (eller Chromium) med inbyggt stöd för Flash. Jag tror att Chrome/Chromium använder "ett annat" Flash än vanliga flashplugin-installer, men det kanske någon annan kan utveckla mer.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 14 gånger.
Ha ha ha... Helt sjukt...
Tack för tipsen men jag insåg någonstans att jag gjort rätt och hade koll på vilka plugins och flashinstallationer som borde fungera...
Problemet var pluginet "flashblock" som skapar en "knapp" man klickar på där flashfilmer visas vilket har fungerat alldeles utmärkt på alla sajter! Men tydligen så får man inte fram klippen bakom på svt utan dom försvinner med frame och hela skiten.
Så tråd löst.
Tack för tipsen men jag insåg någonstans att jag gjort rätt och hade koll på vilka plugins och flashinstallationer som borde fungera...
Problemet var pluginet "flashblock" som skapar en "knapp" man klickar på där flashfilmer visas vilket har fungerat alldeles utmärkt på alla sajter! Men tydligen så får man inte fram klippen bakom på svt utan dom försvinner med frame och hela skiten.
Så tråd löst.

Aha, vad bra att det löste sig! Jag har haft samma typ av "strul" med NoScript-pluginet i Firefox. Ibland får man acceptera en sida flera ggr för att videospelaren ska dyka upp.holygr4le skrev:Ha ha ha... Helt sjukt...
Så tråd löst.