från webkamera till talsyntes
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
från webkamera till talsyntes
Hej
har en tanke att ta en bild av en sida i en bok med webkamera, konvertera bilden med ett ocr-grogram och låta en talsyntes läsa högt för mig.
Har sett det i windowsmiljö men det var inte tillgängligt för oss dödliga.
Är det nogon som har bra ideér om detta?
har en tanke att ta en bild av en sida i en bok med webkamera, konvertera bilden med ett ocr-grogram och låta en talsyntes läsa högt för mig.
Har sett det i windowsmiljö men det var inte tillgängligt för oss dödliga.
Är det nogon som har bra ideér om detta?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: från webkamera till talsyntes
Det låter inte allt för knepigt, om än lite pilligt.
Vi börjar väll från början; ta en bild med webkameran är ju inte problem, kan göras med cheese, eller vad man nu föredrar.
OCR är lite knepigare, det ställer ganska höga krav på bilden som ska läsas av, är det mycket skräp och artefakter i bilden så blir inte inläsningen bra. Här finns en lista över några tillgängliga program:
http://www.linux-ocr.ekitap.gen.tr/
Hur det ligger till med talsyntes på svenska har jag inte så bra koll på, men programmet
espeak finns i förråden.
Sen när man väl fått alla delar att fungera var för sig så är det bara att kombinera dem.
Vi börjar väll från början; ta en bild med webkameran är ju inte problem, kan göras med cheese, eller vad man nu föredrar.
OCR är lite knepigare, det ställer ganska höga krav på bilden som ska läsas av, är det mycket skräp och artefakter i bilden så blir inte inläsningen bra. Här finns en lista över några tillgängliga program:
http://www.linux-ocr.ekitap.gen.tr/
Hur det ligger till med talsyntes på svenska har jag inte så bra koll på, men programmet

Sen när man väl fått alla delar att fungera var för sig så är det bara att kombinera dem.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Hej
nu har jag fått igång talsyntesen med hjälp an tråden
Talsyntes:____"För Folk I Tiden" och det fina arbete Konservburk och Hans Linde har gjort. Nu ska jag få bilden från kameran (Logitech Webcam Pro 9000) att bli text. de ocr-program jag läst om använder inte .jpg medan Cheese inte lämnar annat format.
Jag kommer att leta vidare.
nu har jag fått igång talsyntesen med hjälp an tråden
Talsyntes:____"För Folk I Tiden" och det fina arbete Konservburk och Hans Linde har gjort. Nu ska jag få bilden från kameran (Logitech Webcam Pro 9000) att bli text. de ocr-program jag läst om använder inte .jpg medan Cheese inte lämnar annat format.
Jag kommer att leta vidare.
wxcam sparar i .tif det är en bit till på väg 

- Konservburk
Bry dig inte så mycket om bildformatet. Du kan alltid konvertera ett format till ett annat, t.ex. med imagemagick. Du bör hur som helst ändå använda imagemagick eller liknande för att förbehandla kamerabilderna så att teckenigenkänningen får det så lätt som möjligt.
Exakt hur du ska förbehandla bilderna för bästa resultat beror helt på hurdana bilder din webbkamera genererar. Bifoga gärna en exempelbild där du har fotat en sida ur någon bok med din webbkamera.
Exakt hur du ska förbehandla bilderna för bästa resultat beror helt på hurdana bilder din webbkamera genererar. Bifoga gärna en exempelbild där du har fotat en sida ur någon bok med din webbkamera.
Det blir inga bra bilder än för det behövs lite mer anpassning av ljus och något som håller boken på plats, men tanken är att det ska gå betydligt fortare och enklare än att köra i skaner för där tar varje sida en evighet att köra.
- Bilagor
-
- 2010-09-14-195800.jpg (157.87 KiB) Visad 3180 gånger
-
- 2010-09-14-195800.jpg (157.87 KiB) Visad 3180 gånger
Jag trodde jag skickade med en tif bild men det blev dubbletter tifbilden ligger på 5,5 mb så det funkar inte att skicka men den håller samma kvalite
- Konservburk
Om du zoomar in tif-filen, ser du då samma komprimeringsartifakter som i jpg-filen?
nu har jag tittat på båda bilderna (jpg och tif) det är två dåliga bilder men tif bilden håller for en kraftig zomning medan jpg blir ännu grötigare. för att få bättre bildkvalitet behövs bättreljus och slätare bok det är jag medveten om men hur får jag bilden "översatt" till editerbar text som jag kan spara och som jag kan få uppläst.
Min dröm är att ha en ikon på skrivbordet, klick bok under kameran och det kommer uppläst i högtalaren.
som steg på vägen och som bonus får jag texten från boken även i en dokumentsfil.
till bilderna igen tif-bilden behöver inte sparas, när den är skannad kan den "försvinna"
Min dröm är att ha en ikon på skrivbordet, klick bok under kameran och det kommer uppläst i högtalaren.
som steg på vägen och som bonus får jag texten från boken även i en dokumentsfil.
till bilderna igen tif-bilden behöver inte sparas, när den är skannad kan den "försvinna"