Hej,
Jag har sett att det finns liknande frågor. Där lösning oftast refererar till startup disk creator.
Jag vill inte boota till en iso image utan till sdb1 (ext2) som installerats via dvd. Anledningen är att jag vill slippa frågorna om vilken land och keyboard jag har. Samt att boot via iso verkar väldigt seg.
Problemet med Dvd installationen är att den hookar upp sig på MBR på sda och lägger till grubalternativ. Jag vill att den skall boota från sdb, dvs usb disken.
Jag har surfat runt duktigt, men inte hittat något svar på detta som jag förstår.
Boota från USB till "riktig" xubuntu installation [LÖST]
Re: Boota från USB till "riktig" xubuntu installation
Om du kan starta upp din Xubuntu på sdb1 så installerar du om grub i sdb's mbr med
Annars får du göra det via en Livecd, dvs du monterar då först sdb1 mot monteringspunkten /mnt och därefter installerar du om grub i sdb's mbr med
Sen antar jag att du behöver reparera MBR på sda.
Kod: Markera allt
sudo grub-install /dev/sdb
Kod: Markera allt
sudo mount /dev/sdb1 /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sdb
Re: Boota från USB till "riktig" xubuntu installation
Bowmore, precis vad jag sökte. Detta är dock redan löst.
Självklart går det att välja i installationen. "Advanced" knappen efter att man definierat användare.
Vad det gäller sda så är den som du skriver knasad. Men jag löser det genom att skriva tillbaka en image.
Självklart går det att välja i installationen. "Advanced" knappen efter att man definierat användare.
Vad det gäller sda så är den som du skriver knasad. Men jag löser det genom att skriva tillbaka en image.
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Boota från USB till "riktig" xubuntu installation [LÖST]
Ändrade till [LÖST]
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.