Uppgradering 9.10 till 10.04 - datorn låser sig

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Helgeson
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Uppgradering 9.10 till 10.04 - datorn låser sig

Inlägg av Helgeson »

Jag har under några år kört Ubuntu och tidigare uppgraderingar har fungerat OK. Bestämde mig i dag för att uppgradera från 9.10 till 10.04. När jag startar om efter installationen får jag upp texten Ubuntu med några prickar som rör sig under texten men sedan är det stopp. Nu sitter jag fast och kommer inte åt mina gamla filer. Sh-t!
Finns något att göra eller är det bara att ta fram en skiva och installera på nytt? Jag är ingen fantom på Ubuntu men hittills har det fungerat bra för mig. Maskinen är en 5-6 år gammal Thinkpad R50e som funkat helt OK.
Kan någon hjälpa?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppgradering 9.10 till 10.04 - datorn låser sig

Inlägg av webaake »

Händer det nåt om du trycker ctrl + alt + F1 samtidigt, när inloggningsrutan är framme ?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Det kommer inte så långt att inloggningsrutan (där jag skriver användarnamn och lösenord) dyker upp. Det hänger sig innan dess. Däremot har jag lyckats komma igång genom att köra igång med en annan kernel (2.6.31-22-generic) och väntar jag tillräckligt länge drar den i gång den vägen. Den klagar dock på vägen att något saknas i /etc/apparmor/initran???? något men den tuffar i gång ändå.
Är det till någon hjälp?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Startar Lucid med den kärnan är det bara att tacka och ta emot. Vad du kan göra är att se till att alla uppdateringar för Lucid installeras med bl a semaste drivrutiner för grafiken och senaste kärnan. Se om du kan totalt avinstallera apparmor och sedan installera det igen. Du kan även pröva att installera om den nyaste kärnan du hittar i synaptic.

Du kan också felsöka loggarna med hjälp av Systemloggvisaren.
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Tack för tipsen! Jag försökte med att ta bort apparmor men det lyckades inte. Jag vågar inte ge mig in på alltför knepiga vägar så jag får väl starta den här vägen tills det blir dags för uppdatering av systemet och hoppas att något händer då!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Har du använt Pakethanteraren Synaptic?
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Nej, inte Synaptic. Jag är inte klar över hur/vad jag skall göra! Tyvärr!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Testa att starta upp datorn i felsökningsläget. Väl i 'menyn' där väljer du sista alternativet, 'Root Terminal'. Sen kör du,

apt-get update && apt-get upgrade

Så får du alla uppdateringarna. Med lite tur löser detta ev. problem. :)
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Tack Farmfield men det hjälpte tyvärr inte. Fick ett större antal "Misslyckades med..." och ingen vettig väg att gå på slutet. Jag avvaktar och ser om det kommer flera förslag!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Helgeson skrev:Tack Farmfield men det hjälpte tyvärr inte. Fick ett större antal "Misslyckades med..." och ingen vettig väg att gå på slutet. Jag avvaktar och ser om det kommer flera förslag!
Men har du försökt uppgradera tidigare..? Om det finns en misslyckad uppdatering i botten så kan du testa med

dpkg --configure -a

Sedan köra update & upgrade igen.

Eller så kan problemet ligga i att du inte har tillgänglig nätverksuppkoppling i felsökningsläget...
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Farmfield,
Problemet med update & upgrade berodde mycket riktigt på nätverkskontakten. Jag satt ju med en trådlös som inte blev inkopplad! Men - det tråkiga är att trots att både dpkg mm och update-upgrade sedan gick bra finns det ursprungliga felet kvar. Datorn låser sig innan jag hinner till inloggningen. Trist men sant! Om jag inte kör på en tidigare kernel som jag beskrev tidigare.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Helgeson skrev:Farmfield,
Problemet med update & upgrade berodde mycket riktigt på nätverkskontakten. Jag satt ju med en trådlös som inte blev inkopplad! Men - det tråkiga är att trots att både dpkg mm och update-upgrade sedan gick bra finns det ursprungliga felet kvar. Datorn låser sig innan jag hinner till inloggningen. Trist men sant! Om jag inte kör på en tidigare kernel som jag beskrev tidigare.
Vad har du för grafikkort i datorn?
Min bärbara kräver lite handpåläggning för att kunna installera ubuntu 10.04 eller senare tack vare att en annan grafikdrivrutin (noveau) används som default numera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, om...

Testa att, i GRUB, välj den vanliga, sen 'e' så kommer du till ett edit-läge. Där ersätter du 'Quiet Splash' med 'nomodeset' så får vi se vad som händer.
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Tack för tipa Farmfield men jag behöver mer detaljerad beskrivning hur jag skall göra.
ZX Spectrum, jag har förgäves letat efter vilket grafikkort som sitter i, men jag hittar inga uppgifter!
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

ZX Spectrum, om man får tro specifikationerna som Lenovo har är det "Intel 855GM chipset" som sitter i maskinen. Kan det vara sant?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Helgeson skrev:ZX Spectrum, om man får tro specifikationerna som Lenovo har är det "Intel 855GM chipset" som sitter i maskinen. Kan det vara sant?
Det låter så. Dessutom är du långt ifrån ensam om detta problem. Jag hoppas att nedanstående tråd kan vara till hjälp i ditt fall:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1472282

SK

Edit: Här finns en wikisida om hur du (förhoppningsvis) kommer tillrätta med problemet. Ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag att problemet är just ditt grafikkort.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Tack Slamsornas Kung. Ja jag har surfat lite och fått klart för mig att Intel 855 är ett stort problem. Jag hamnade på just den sidan du llänkade till och där finns beskrivet sätt att klara sig förbi. Det finns uppenbarligen senare kärnor än den jag fick vid uppgraderingen som sägs ha löst problemet. Det finns emellertid ett stort problem kvar och det är att jag inte riktigt vet hur man praktiskt genomför operationen. Om det finns någon där ute som med enkla ord kan tala om hur jag skall göra är jag honom/henne evigt tacksam!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Glömde länken till wikin! Här är den:

https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Helgeson skrev:Om det finns någon där ute som med enkla ord kan tala om hur jag skall göra är jag honom/henne evigt tacksam!
Okej. Du har redan lyckats starta i felsökningsläge en gång. Gör det igen, men den här gången skriv:

sudo add-apt-repository ppa:glasen/intel-driver
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

När du gjort det skriv:

sudo add-apt-repository ppa:glasen/855gm-fix
sudo apt-get update && sudo apt-get install dkms 855gm-fix-dkms

...och testa att starta om.

Vi börjar där i alla fall. Till slut får du nog ordning på det hela ska du se!

SK
Helgeson

Inlägg av Helgeson »

Det är fantastiskt! Jag gjorde som du skrev och så småningom försökte jag starta och det höll hela vägen! Sen blev jag övermodig och skulle köra en systemtest (där blev jag "upphängd" förut) och där tog det stopp.
Men tack Slamsornas Kung (och ni andra som kommit med goda råd) för att jag kommit så här långt. Har du några fler tricks att ta till?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"