Jag försökte iallafall

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
hanzukun
Kontakt:

Jag försökte iallafall

Inlägg av hanzukun »

Jag har sen jag började använda Ubuntu sommaren 2006 tyckt att Ubuntu är bra grejer. Jag tänkte att eftersom jag är nöjd ska min flickvän också få bli nöjd och slippa en över-bloatad OEM-version av Windows. Jag framförde mina synpunkter på varför hon borde byta (säkerhet mm) och först ville hon inte för hon brydde sig ändå inte om virus, ville inte att det skulle fungera annorlunda eftersom hon, enligt sig själv, är dålig på datorer och så vidare. Till slut sa hon att jag fick installera Ubuntu och hon skulle prova, vilket jag gjorde.

Jag installerade på en 4 år gammal Sony Vaio och allt fungerade perfekt. Enda problemet nu var att programmen inte fungerar exakt lika dant som i Windows. Även om hon inte använder Firefox på daglig basis känner hon till det. OpenOffice.org har jag installerat åt henne så det skulle inte vara några problem. De problem som fick henne att efter några dagar vilja använda Windows igen var:
*  hennes vaio är japansk med ett tangentbord med speciella knappar för att byta mellan olika inmatningssätt, samt att teckenuppsättningen inte stämde riktigt (bör dock gå att åtgärda) och att vissa tecken inte kunde matas in med scim,
* Gaim ser inte exakt lika ut som MSN.

Det är nog ett problem att många inte känner igen sig från Windows. Men jag tycker absolut inte att man ska försöka efterlikna Windows hur mycket som helst - lite stolthet måste vi ju ha kvar. Men för ovana användare kan det vara ett stort steg att byta miljö (till och med jag kände mig ovan och lite osäker när jag skaffade Mac, vad tycker då inte en färsking?).

Detta lilla experiment som jag utförde var för att se om en datorovan person lätt skulle klara av att använda Ubuntu. Det gick inte på en gång men jag ska försöka åtgärda problemen och se om jag kan vinna henne över igen (till "den goda sidan").
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Jag försökte iallafall

Inlägg av vulfgar »

Ett par tips på vägen  :)

I den här tråden finns några länkar till tangentbordsprogram som kanske kan vara till hjälp http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4074.0.html

Använd aMSN istället för gaim, det lär likna MSN mer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Själv använder jag aMSN, som går utmärkt att få att se ut mycket som windowsmotsvarigheten.

Utanför ämnet: Utanför ämnet:
Dock kan det lätt anklagas för att vara lite "fult", men jag har inte lyckats sätta fingret på exakt vad det var som gjorde det. Dock insåg jag häromdagen att det faktiskt mest har haft med teckensnittet att göra, och det kan lösas genom att installera Tcl/Tk 8.5.

Tyvärr finns Tcl/Tk bara finns i version 8.4 i förråden, så då måste man antigen kompilera 8.5 själv, eller köra skriptet som finns här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297676. Det scriptet fungerade fint för mig (även om det installerade en del som jag tyvärr inte hade koll på, hatar egentligen att förlita mig på script-lösningar och annat, som Automatix, då jag inte vet vad som händer med min dator).

Och, nej, du har rätt i att man inte skall försöka få Linux/Ubuntu att bli en "bra" Windows-version, men tyvärr är just själva migrationen från Windows till Linux det svåra för många - det är svårt eftersom det inte är exakt samma. Ett klassiskt knep är ju att börja så sakteliga med att köra t.ex. Firefox, OpenOffice, GIMP etc. under Windows ;)

Men det är bra att du försökte iallafall ;D Keep up the good work!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Teknikern

Inlägg av Teknikern »

Jag är ju ny Ubuntuanvändare och jag tänkte till att börja med "nä det här skiten funkar ju inte och det kommer aldrig att fungera med mina applikationer i ett större nätverk".  Efter ett par veckor nu så börjar jag känna mig ganska hemma och det roligaste av allt, blir nån installation fel så är det bara att radera hela programmappen, packa upp en ny och köra igen. Där ligger Windows i lä för ska man avinstallera nåt som skitit sig i starten så kraschar ett dussin program vid nästa start iom. korrupta systemfiler som installationsprogrammet pillat i.

Visst är det lite mixter men jag kommer att byta programvara i alla datorer utom en, som kör en folieskärare och det programmet är inte kompatibelt med linux vad jag vet, men jag ska forska vidare och se om det inte finns nån lösning.
Lita aldrig på en elektriker med svedda ögonbryn!
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Tack för alla tips och påhejningar!

Jag ska se vad jag kan göra för att hon ska bli nöjd. Fortsättning följer...
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag provade med aMSN men kunde inte skriva på japanska. Det får bli att hon får lära sig använda Gaim istället. Förr eller senare måste man ändå lära sig nya saker - till och med Microsofts produkter ändrar ju utseende!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Microsofts produkter ändrar utseende MYCKET just nu. Vi ska utvärdera Office 2007 på jobbet, så jag drog i det i min burk där och kastade mig över Word (ett program som jag aldrig har älskat, men använt, undervisat om, skrivit om och supportat framlänges och baklänges). Nu satt jag där som ett fån och klickade runt utan att riktigt fatta var de gömt de funktioner vi VERKLIGEN behöver.

Den versionen kommer att kosta mycket i support, ny dokumentation, utbildning och allmän förvirring. Då ignorerar jag licenskostnaderna, de är försumbara i sammanhanget.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

En till som inte gillar Word hör jag.........

När jag för första gången kom i kontakt med Visal Basic och Access så trodde jag att det var ett skämt.

Något i stil med.......

Huh?, kan man inte ens göra egna stylesheets?, det kunde man till och med på min gamla Atari ST.

Paint representerar Microsoft ganska bra tycker jag. För alla bra program jag använder kommer aldrig från Microsoft.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Du slår huvudet på spiken, Urban
När jag köpte Word 5 för DOS, fick jag en hyllmeter litteratur i köpet. Det var support!  :) Det var bara att läsa sig till lösningen.
Idag har man samma filosofi som bilindustrin. Sälj en bil och tjäna pengar på servicen istället.

//Martin

http://www.fria-ubuntu-se.org
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"