Ubuntu, Xubuntu eller Kubuntu.

mandios

Ubuntu, Xubuntu eller Kubuntu.

Inlägg av mandios »

Min fråga är vad som egentligen är skillnaden mellan Ubuntu, Xubuntu och Kubuntu.
Fisken är snabb....
Användarvisningsbild
Grefven

SV: Ubuntu, Xubuntu eller Kubuntu.

Inlägg av Grefven »

De har, kort sagt, olika skrivbordsmiljöer. Ubuntu - Gnome, Kubuntu - KDE och Xubuntu - Xfce.

Finns mer information på startsidan för Ubuntu-sverige. http://ubuntu-se.org/
Senast redigerad av 1 Grefven, redigerad totalt 15 gånger.
Being noticed can be a burden, Jesus got himself crucified becuase he got himself noticed, so I disappear alot. -Bob Dylan

The Ubuntu Counter Project- user number # 10930
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Såg att det inte stod något kort om Xubuntu:

Xubuntu kör Xfce som skrivbordsmiljö, och är inriktat för att vara lite mer "lättvikt". Det betyder att de applikationer och program som skickas med är valda för att vara "lätta" i bemärkelsen att de drar lite mindre systemresurser. Exempelvis så skickas (har jag för mig) enbart Abiword med som standard, och inte hela OpenOffice (som dock går alldeles utmärkt att installera). Xubuntu är p.g.a. detta oftast ett bättre val om man har en äldre dator, eller vill ha ett något snabbare system. Kan nämna att min Xubuntu-installation drog ca 60MB ramminne efter uppstart.

Det är inga problem att installera Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu(/Edubuntu?) "efteråt", eftersom de finns som meta-paket i pakethanteraren (ubuntu-desktop, xubuntu-desktop, kubuntu-desktop tror jag de heter).

Om du vill känna på skillnaderna mellan Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu så rekommenderar jag dig att ladda ner alla tre .iso-filerna och bränna dem (på låg hastighet) och testa som LiveCD för att se hur det känns, och vilken smak och vilket upplägg di trivs bäst med. Ha bara i åtanke att om du kör systemet från en LiveCD så går det betydligt långsammare än en installation, samt att alla program som finns till alla smaker av Ubuntu. (Ex. så kör väldigt många mediaspelaren Amarok även på Xubuntu/Ubuntu fastän det är en KDE-applikation).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Det är inga problem att installera Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu(/Edubuntu?) "efteråt", eftersom de finns som meta-paket i pakethanteraren (ubuntu-desktop, xubuntu-desktop, kubuntu-desktop tror jag de heter).
Innebär det att man kan, efter installation, välja vid inloggningskärmen vilken skrivbordsmiljö man vill jobba med?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

axel112 skrev: Innebär det att man kan, efter installation, välja vid inloggningskärmen vilken skrivbordsmiljö man vill jobba med?
Absolut! I GDM (den inloggningshanterare som föjler med Ubuntu/Xubuntu) så väljer man "Session", och sedan den skrivbordsmiljö man föredrar, och byter när man känner för det :)

I KDM (tror jag den heter, Kubuntus motsvarighet) vet jag tyvärr inte på rak arm hur man gör, men funktionen finns garanterat.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

;D ;D ;D ;D ;D Tjohooo! Här ska testas 8)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Bör kanske påpeka att de paketen (K/X/ubuntu-desktop) innehåller rätt så mycket, och således tar rätt så mycket plats.

Det går bra att installera t.ex. KDE separat (om man ändå inte tänker använda alla de KDE-applikationer som följer med Kubuntu), men jag vet ej exakt vad som behövs.

Skyll inte på mig om era hårddiskar blir fulla av skrivbordsmiljöer ;D ;D ;D

Kan passa på att rekommendera er att testa några av de mer alternativa fönsterhanterarna, som inte alltid är precis som KDE/Gnome/Xfce. Exempelvis finns Fluxbox, Blackbox, Ratpoison, Ion, Enlightenment, WMII etc. Det finns verkligen en uppsjö, och en hel del av dem är riktigt bisarra, medans andra är mycket trevliga. Jag kör själv det väldigt tangenbordsorienterade Ion3. Kolla in http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6nsterhanterare vetja ;)
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Skyll inte på mig om era hårddiskar blir fulla av skrivbordsmiljöer
Joho, det ska vi göra  ;)

Nä, skämt åsido. Hur är det med avinstallationsmöjligheter? Om man nu laddar hem och installerar, hmm låt säga KDE, kan man få bort alla saker igen?
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

Inlägg av Hellzon »

Följ den här guiden:
http://www.psychocats.net/ubuntu/kde

Poängen är att du ska använda aptitude, som håller reda på vilka paket som lagts in "extra" när du installerar något och kan ta bort allihop igen om du vill det. apt-get och synaptic har tyvärr inte den möjligheten.

EDIT: Och där stod det vilket paket som är "lättviktversionen" av KDE. kde-core, tydligen.
(Det finns motsvarande guider för xfce, gnome och eventuellt fluxbox på den sidan. Leta runt lite.)
Senast redigerad av 1 Hellzon, redigerad totalt 18 gånger.
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Strålande guide! Tack!  ;D

Det blir en sen kväll utan Luuk men med KDE!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Antigen installerar du med Aptitude, och låter det vara ditt goda minne, eller så minns du vilka paket som installerades för att sedan kunna ta bort dem. Dock är detta lite otympligt, men jag hittade de här sidorna:

http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome
http://www.psychocats.net/ubuntu/purekde
http://www.psychocats.net/ubuntu/purexfce

som verkar schysst om man har installerat k/x/ubuntu-desktop och vill bli av med det.

Om man installerar någon annan fönsterhanterare får man förlita sig på Aptitude eller minnet (läs: anteckningar).

EDIT: Kanske skulle lägga in en liten varning: de guiderna kan ta bort saker man kanske vill ha kvar (exempelvis kanske man har installerat Amarok, då försvinner det med). Dock kan man ju alltid installera paketen igen, men ändå, bra att ha i åtanke..
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

EDIT: Kanske skulle lägga in en liten varning: de guiderna kan ta bort saker man kanske vill ha kvar (exempelvis kanske man har installerat Amarok, då försvinner det med). Dock kan man ju alltid installera paketen igen, men ändå, bra att ha i åtanke..
Jag tackar för det.

Ofta är man lite efterklok när man står där med skägget i brevlådan. Men jag har en liten partition på den bärbare, som är relativt nyinstallerad (provade openSuSe 10.2), så den blir bra. Man vill ju inte gärna vara utan arbetsstationen med e-post och dokument...
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Nu laddas det ner...  ;D
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Installerade först Kubuntu - nja, Gnome blir bättre.

Provade att installera Xubuntu också. Det snabbar upp saker och ting på maskinen, men nja, Gnome blir bättre.

Avinstallerade båda och startade om. Sitter nu med Xubuntu inloggning till Gnome... ;D

Det funkar bra men det stör ju lite. Vad är det då för fler saker som inte har tagits bort... Nej, en ren och fräsch ominstallation blir det.
Patric
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Patric »

Ville bara stoppa in ett tack för inläggen i denna tråden. Letade ett tag efter skillnaderna mellan de olika smakerna (W$ användare sedan födseln som tröttnat).

Fastnat för Ubuntu och hoppas att min Live skiva ska funka bra, hehe... Sedan handlar det bara om att "börja om". Det verkar bli en del, så här i början... Lite överväldigande, men det löser sig väl... Med er hjälp, hehe
"Det är när man känner doften av sin egen avföring som man börjar undra vem man egentligen är." - Arne Anka
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Patric skrev: Ville bara stoppa in ett tack för inläggen i denna tråden.
Och det var värt att dra upp en ett år gammal tråd för att säga det?  ;)
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 15 gånger.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"