skulle behöva hjälp med att sätta upp TC regler i Shorewall.
Då jag har: ett "internet kort" som g¨r mot internet, och 2 st interna nätverkskort (dem interna har olika ip adressnät, med olika regler för att släppa ut trafik mot internet, då det ena kortet bara släpper ut vissa portar).
Så vill ha hjälp med att få upp TC regler i Shorewall som styr att det ena interna kortet t.ex. bara kan utnyttja 10 Mbit/s ner och 5 Mbit/s skicka.
Går det att lösa på något sätt? med Shorewall TC regler?
eller måste man ha iptables?
Vilket är bäst att sätta upp tc regler i?
Funkar shoreall brandväggen med iptables?
Vilken är mest "utvecklingsbar" / har mer funktioner för framtida behov?
Shorewall + TC regler (trafic control)
Re: Shorewall + TC regler (trafic control)
Körde shorewall förut, och det är helt ok. Har dock ingen koll på QoS eller liknande.
iptables används oavsett vilken brandvägg du kör. Shorewall är bara ett script (skrivet i perl har jag för mig) som bygger IPtables regler.
Samma sak med UFW, Firestarter och alla andra brandväggsapps.
Tog ett bra tag innan det kom IPv6 stöd till Shorewall (anlednigen till att jag slutade använda det). Mest framtidssäkert och flexibelt är nog att lära sig IPtables direkt.
iptables används oavsett vilken brandvägg du kör. Shorewall är bara ett script (skrivet i perl har jag för mig) som bygger IPtables regler.
Samma sak med UFW, Firestarter och alla andra brandväggsapps.
Tog ett bra tag innan det kom IPv6 stöd till Shorewall (anlednigen till att jag slutade använda det). Mest framtidssäkert och flexibelt är nog att lära sig IPtables direkt.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Re: Shorewall + TC regler (trafic control)
Okej, hur gör man med ip tables ?
Samma som med shorewall? eller är iptables krångligare?
Samma som med shorewall? eller är iptables krångligare?