Val av Linux för laptop; 10.04 fungerar perfekt

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Swedish Berserk

Re: Val av Linux för laptop

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej igen! Jag själv är ganska ny med Linux. Har kört Ubuntu i ca 2-3 månader. Jag brukar läsa recensioner på en sida som heter desktoplinuxreviews.

Ubuntu recension: http://desktoplinuxreviews.com/2010/04/ ... ucid-lynx/

Xubuntu recension: http://desktoplinuxreviews.com/2010/05/ ... nux-10-04/

Han skriver lite om de olika distrarna. Vilka program de kommer med osv. Kan vara värt att läsa igenom.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

rkl skrev:Hej och tack för tipset.

Jag har svårt att avgöra om det är bättre att köra XUbuntu än Ubuntu. Datorn fungerar OK med Ubuntu, såvitt jag kan se nu.

Har sökt utan framgång för en jämförelse mellan dessa två. De finns tydligen bägge i version 10.04 LTS.

Rimligen finns det väl en jämförelse någonstans.
Varför inte prova Xubuntu och sen förändra den om du tycker att något saknas, jag har Xubuntu på min bärbara och Ubuntu på min statinära dator. Fördelen med att ha Xubuntu från början på en lite äldre dator med cirka 500 mb minne är att den inte känns långsam och jag har eftersom kompletterat programmen på den och tagit bort det jag inte behöver, kort sagt skräddarsytt den för mina behov. Fönsterhanteraren i Xubuntu är bra och man kan fixa till den lika bra som i Ubuntu.
rkl

Inlägg av rkl »

Jag laddade ner xubuntu till den gamla datorn och försökte bränna en skiva. Läsaren klagade på skivan jag lade i brännaren; det var en DVD skiva (hade ingen annan) och brännaren klarade antagligen inte av att bränna den.

Med iso filen ned laddad, finns det något sätt att installera xubuntu direkt från den filen, och lägga detta OS parallellt med Ubuntu 10.04 LTS som jag redan kör på datorn? Detta för att kunna växla mellan dem och pröva??

Tacksam för tips och råd.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan behålla Ubuntu-installationen och i den installera paketet xubuntu-desktop
Vid inloggningsskärmen ändrar du sedan mellan Gnome och Xfce4 (xubuntu)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"