Byta från windows 7 till ubuntu
Byta från windows 7 till ubuntu
Är nu trött på Windows och vill pröva någonting nytt. Har använt Ubuntu förut men till mitt problem nu istället. Har lagt in ubuntu på min usb sticka och jag antar att det bara är att stänga av datorn och boota upp med usb minnet i? Men nu vill jag inte bli av med alla mina dokument/bilder som jag har på burken. Har INTE något sätt att ladda upp bilder/dokument på bränna till cd eller ett annat usb minne att lägga över dem till. Finns det något sätt jag kan behålla "vissa" saker från windows dvs bilderna och dokumenten till ubuntu?
Lite rörigt förklarat men jag hoppas ni förstår och har en simpel lösning åt en nybörjare.
/Plusle
Lite rörigt förklarat men jag hoppas ni förstår och har en simpel lösning åt en nybörjare.
/Plusle
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Byta från windows 7 till ubuntu
Hej och välkommen till forumet! 
Det finns två vägar att gå,
1. Du installerar Ubuntu i en Dual-boot, dvs. har både Ubuntu och Windows parallellt installerade och väljer system vid uppstart av datorn.
2. Sopa allt vad Windows heter och installera Ubuntu rakt upp och ner.
Jag skulle rekommendera metod nummer ett till att börja med, så kan du fixa en singel-installation vid ett senare tillfälle. I det fallet får du också med dig inställningar och (tror jag) dokument också via migreringsassistenten som finns i installationsprogrammet i Ubuntu.
Du bör dock se till att defragmentera hårddisken från Windows innan du gör en dualboot-installation så att ingen data skrivs över.

Det finns två vägar att gå,
1. Du installerar Ubuntu i en Dual-boot, dvs. har både Ubuntu och Windows parallellt installerade och väljer system vid uppstart av datorn.
2. Sopa allt vad Windows heter och installera Ubuntu rakt upp och ner.
Jag skulle rekommendera metod nummer ett till att börja med, så kan du fixa en singel-installation vid ett senare tillfälle. I det fallet får du också med dig inställningar och (tror jag) dokument också via migreringsassistenten som finns i installationsprogrammet i Ubuntu.
Du bör dock se till att defragmentera hårddisken från Windows innan du gör en dualboot-installation så att ingen data skrivs över.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Den simpla och enkla sanningen är att man MÅSTE backupa sina filer.
Sen om det kniper så kan man då köra gparted som är ett partioneringsprogram och krympa sina partioner samt då skapa utrymme för en Ubuntupartition som körs med ett helt annat filsystem.
I med Ubuntu-skivan och sedan när skrivbordet är uppe.
Alt-F2 > gksudo gparted
Dina filer blir då kvar på en krympt Windowspartion men kan läsas av Ubuntu automagiskt.
Nu kan krympningen misslyckas så därför behövs en BACKUP.... !
Sen om det kniper så kan man då köra gparted som är ett partioneringsprogram och krympa sina partioner samt då skapa utrymme för en Ubuntupartition som körs med ett helt annat filsystem.
I med Ubuntu-skivan och sedan när skrivbordet är uppe.
Alt-F2 > gksudo gparted
Dina filer blir då kvar på en krympt Windowspartion men kan läsas av Ubuntu automagiskt.
Nu kan krympningen misslyckas så därför behövs en BACKUP.... !
Tack och bock för svaren, har minneskortet i mobilen som rymmer allt som jag vill spara. Då är frågan kommer det gå att få in det i ubuntu då, kommer det att känna igen mobilen vilken är en relativt ny Nokia 5800. Dualboot och allting lät lite för avancerat för mig, vill helst bara ha ett operativsystem och sedan svära mig fördärvad över wine eller någonting liknande. Så tror ni att det funkar med mobilen?
Jo mobilen kopplas nog upp men du ska inte ha några förhoppningar att du får en synkronisering som med Windows. Enbart "crap"-mjukvara för närvarande för Linux. Stör inte mig det minsta eftersom jag använder Gmail som bollplank inkl Googles kalender.Plusle skrev:Tack och bock för svaren, har minneskortet i mobilen som rymmer allt som jag vill spara. Då är frågan kommer det gå att få in det i ubuntu då, kommer det att känna igen mobilen vilken är en relativt ny Nokia 5800. Dualboot och allting lät lite för avancerat för mig, vill helst bara ha ett operativsystem och sedan svära mig fördärvad över wine eller någonting liknande. Så tror ni att det funkar med mobilen?
- CryingFreeman
Icke då.Plusle skrev: Dualboot och allting lät lite för avancerat för mig

Men du väljer såklart själv hur du vill köra.

Det enda jag vill få fungera är att jag kan dra och släppa filerna i dokument på ubntu, någon synkronisering behövs inte ihuvudtaget då jag använder min mobil till att ringa med och ingenting annat. Om det inte fungerar så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, men ett konkret svar på ja/nej vore bra. Det är det nyaste ubuntu som jag pratar om.
/Plusle
/Plusle
- CryingFreeman
Enligt den här tråden fungerar det utmärkt med Nokia 5800Plusle skrev:Det enda jag vill få fungera är att jag kan dra och släppa filerna i dokument på ubntu, någon synkronisering behövs inte ihuvudtaget då jag använder min mobil till att ringa med och ingenting annat. Om det inte fungerar så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, men ett konkret svar på ja/nej vore bra. Det är det nyaste ubuntu som jag pratar om.
/Plusle
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1049778
Det enklaste sättet att vara säker är att boota upp på USB-stickan och koppla i telefonen för att se så att den funkar.

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om det handlar om backup av några GB filer kan du installera molnbaserade backuptjänster i Windows. Då du backat upp filerna installerar du Ubuntu på datorn. Då allt är färdigt, systemet uppdaterat och allt fungerar, installerar du samma molntjänster i Ubuntu, loggar in på samma konto och tankar ner filerna igen. Därefter kan du använda molnet som backup för viktiga dokument.
Två tjänster som jag direkt kan komma på är:
Dropbox: http://www.dropbox.com/
och Spideroak: https://spideroak.com/.
Det finns fler om man letar.
De ger 2GB fritt lagerutrymme, tillsammans alltså 4 GB. Om man vill ha mer kostar det.
Två tjänster som jag direkt kan komma på är:
Dropbox: http://www.dropbox.com/
och Spideroak: https://spideroak.com/.
Det finns fler om man letar.
De ger 2GB fritt lagerutrymme, tillsammans alltså 4 GB. Om man vill ha mer kostar det.
Jag kan inte tänka mig att det är något problem med en Nokia-lur för närvarande (om man enbart vill flytta filer)Plusle skrev:Det enda jag vill få fungera är att jag kan dra och släppa filerna i dokument på ubntu, någon synkronisering behövs inte ihuvudtaget då jag använder min mobil till att ringa med och ingenting annat. Om det inte fungerar så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, men ett konkret svar på ja/nej vore bra. Det är det nyaste ubuntu som jag pratar om.
/Plusle
Luren detekteras även med Network-managern. (en bra bit ner)
https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager/Hardware/3G
Bara att tuta och köra !

- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag har testat att koppla in en Sony Ericsson Vivaz Pro med SD-kort i en dator med Ubuntu 10.04.1 LTS, om man väljer "Masslagring" när telefonen frågar om USB-läge så dyker minneskortet upp som vilken USB-disk som helst. Och eftersom Sony Ericsson Vivaz Pro och Nokia 5800 bygger på samma Symbian S60-version så bör det fungera alldeles utmärkt för Nokia 5800.Plusle skrev:Det enda jag vill få fungera är att jag kan dra och släppa filerna i dokument på ubntu, någon synkronisering behövs inte ihuvudtaget då jag använder min mobil till att ringa med och ingenting annat. Om det inte fungerar så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, men ett konkret svar på ja/nej vore bra. Det är det nyaste ubuntu som jag pratar om.
/Plusle
Det konkreta svaret är alltså att det bör vara ja, men jag råder bestämt till att göra som Crying Freeman rekommenderar: "Det enklaste sättet att vara säker är att boota upp på USB-stickan och koppla i telefonen för att se så att den funkar.

Vad jag antar Pun menade med sitt förrförra inlägg var att det för Ubuntu inte finns någon motsvarighet till program för synkronisering mellan Outlook och telefonens kontaktbok och kalender. Det är t.ex. meningslöst att välja "PC-suite" när telefonen frågar om USB-läge, det enda man får är laddning (vilket kan vara nog så viktigt

TILLÄGG: Vulfgar har nedan klargjort att det fungerar utmärkt att ansluta en Nokia 5800 för att lagra filer. Däremot var det inte korrekt av mig att skriva att det är 'meningslöst att välja "PC-suite" när telefonen frågar om USB-läge' eftersom Vulfgar påpekat att detta läge används om man vill använda telefonen som modem.
Dessutom var det inte helt sant att påstå att det "för Ubuntu inte finns någon motsvarighet till program för synkronisering [med] Outlook", eftersom det visst finns synkroniseringprogram men de är inte så bra.

Senast redigerad av 1 mghg, redigerad totalt 11 gånger.
Nej och det är enbart "crap"..... "Wammu" har gjort ett försök men det sätter jag skräpstämpel på.mghg skrev: Vad jag antar Pun menade med sitt förrförra inlägg var att det för Ubuntu inte finns någon motsvarighet till program för synkronisering mellan Outlook och telefonens kontaktbok och kalender. Det är t.ex. meningslöst att välja "PC-suite" när telefonen frågar om USB-läge, det enda man får är laddning (vilket kan vara nog så viktigt).
Nu handlar det då om att utbyta enstaka filer och då ska det inte vara några problem.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hmm, postade en grej i tråden men den publicerades aldrig - udda...
Hur som helst ville jag påpeka att synk med mobilen enklast löses via 'molnet' t.ex. med Gmail och Echange-protokollet. Då synkar mobilen mail, kontakter & kalender mot Google och sen kan du synka datorn likadant, så synkar du utan behov av att koppla ihop mobilen med datorn...'
Sen, för att flytta bilder, musik o.s.v., så kör man det via kabel såklart...
Hur som helst ville jag påpeka att synk med mobilen enklast löses via 'molnet' t.ex. med Gmail och Echange-protokollet. Då synkar mobilen mail, kontakter & kalender mot Google och sen kan du synka datorn likadant, så synkar du utan behov av att koppla ihop mobilen med datorn...'
Sen, för att flytta bilder, musik o.s.v., så kör man det via kabel såklart...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det var antagligen dumt att posta ett inlägg med en förklaring om vad Pun menade i sitt inläggpun skrev:Nej och det är enbart "crap"..... "Wammu" har gjort ett försök men det sätter jag skräpstämpel på.mghg skrev: Vad jag antar Pun menade med sitt förrförra inlägg var att det för Ubuntu inte finns någon motsvarighet till program för synkronisering mellan Outlook och telefonens kontaktbok och kalender. Det är t.ex. meningslöst att välja "PC-suite" när telefonen frågar om USB-läge, det enda man får är laddning (vilket kan vara nog så viktigt).

Skämt åsido, om jag skulle skrivit något så borde det varit att det inte finns någon bra motsvarighet till synkroniseringsprogram. Och med det förtydligandet antar jag att Pun och jag är överens.
Exakt!pun skrev: Nu handlar det då om att utbyta enstaka filer och då ska det inte vara några problem.
- vulfgar
- ung forumnörd
Nokia 5800 funkar utmärkt ihop med ubuntu, jag har en sån. Använd masslagring om du ska använda den till att spara filer, den funkar då som ett USB-minne. Använde PC Suite om du vill använda den som modem, det funkar också utmärkt "Out of the box".
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Tack så mycket allihopa då ska jag pröva med det nu så återkommer jag lite senare och säger om det vart topp eller flopp
Mvh Plusle
Mvh Plusle
- farmfield
- Kontakt:
Men PC Suite fungerar väl inte i Ubuntu..?vulfgar skrev:Nokia 5800 funkar utmärkt ihop med ubuntu, jag har en sån. Använd masslagring om du ska använda den till att spara filer, den funkar då som ett USB-minne. Använde PC Suite om du vill använda den som modem, det funkar också utmärkt "Out of the box".
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag synkar aldrig kalender eller så och har ingen aning om ifall det funkar, men det funkar perfekt för att använda mobilen som modem, jag har kört så halva våren, då vår internetanslutning strulade och hela semsestern. Man måste ha mobilen i PCSuite-läget för att modembiten ska funka, men då hittas det automatiskt och en guide för att ansluta startas första gången. Det funkar lika bra vare sej man har usbswithmode (eller vad det heter) eller inte installerat, det är bara att tuta o köra.farmfield skrev:Men PC Suite fungerar väl inte i Ubuntu..?vulfgar skrev:Nokia 5800 funkar utmärkt ihop med ubuntu, jag har en sån. Använd masslagring om du ska använda den till att spara filer, den funkar då som ett USB-minne. Använde PC Suite om du vill använda den som modem, det funkar också utmärkt "Out of the box".

För att spara/hämta bilder, musik och andra filer är det Masslagring som gäller och då funkar mobilen som vilket USB-minne som helst.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Aah, då missförstod jag dig, sry. Trodde du menade att man behövde Nokias PC Suite installerat på burken.vulfgar skrev:Man måste ha mobilen i PCSuite-läget för att modembiten ska funka, men då hittas det automatiskt och en guide för att ansluta startas första gången.
Försökte få allt att funka igår men lyckades inte, sen kom jag på att mitt usb minne bara är 1gb stort och jag läste att det inte gick att installera med ett sådant litet minne, antingen så läste jag fel eller så är det så? Så jag provade att lägga in ubuntu på mobilminneskortet och stoppade den i en "usb sticka" och körde in den i datorn, istället för ingenting vid bootup fick jag då en svart ruta med ett blinkande " _ " och hur mycket jag än väntade så hände ingenting, rensade även ut precis ALLT ifrån mobilminnet. Men nu har jag slut på idéer har ingen cd rom läsare heller och inget annat minne att tillgå.
Några tips nu?
Några tips nu?