Jag ska köpa en ny HDD till min laptop men jag vet inte vilka diskar som brukar funka bäst. Den som sitter i nu (en Samsung) är den enda 2,5" disk jag ägt.
Finns det någon som kan rekommendera en bra disk? Har hört att Samsung brukar ha bra diskar. Western Digital har jag hört både bra och dåligt om.
Hos Misco.se hade de bara Seagate och WD. Nån som vet nåt om Seagate?
Ny 2,5" HDD till laptop [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Kontakt:
Ny 2,5" HDD till laptop [LÖST]
Senast redigerad av 1 I_can_see_the_light, redigerad totalt 11 gånger.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Ny 2,5" HDD till laptop
Seagate är kanonbra. Men snackade nyligen med ägaren av Microstore här i Gbg och han berättade att alla dom större tillverkarna var rätt jämlika i kvalitén idag, Hitatchi, Samsung, Seagate & WD (+nån till)...I_can_see_the_light skrev:Jag ska köpa en ny HDD till min laptop men jag vet inte vilka diskar som brukar funka bäst. Den som sitter i nu (en Samsung) är den enda 2,5" disk jag ägt.
Finns det någon som kan rekommendera en bra disk? Har hört att Samsung brukar ha bra diskar. Western Digital har jag hört både bra och dåligt om.
Hos Misco.se hade de bara Seagate och WD. Nån som vet nåt om Seagate?
Det enda utöver det är väl att WD låter mest, ja om dom inte löst det, medan Seagate tillhör dom tystaste.
Sen har vi ju det här med RPM... En 7200 är ju betydligt snabbare men å andra sidan suger den mest batteri... Så den avvägningen får man göra själv...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Kontakt:
Tack för svar, har funderat en del på Seagate så då är det kul att nån kan intyga att de är bra.farmfield skrev:Seagate är kanonbra. Men snackade nyligen med ägaren av Microstore här i Gbg och han berättade att alla dom större tillverkarna var rätt jämlika i kvalitén idag, Hitatchi, Samsung, Seagate & WD (+nån till)...
Det enda utöver det är väl att WD låter mest, ja om dom inte löst det, medan Seagate tillhör dom tystaste.
Sen har vi ju det här med RPM... En 7200 är ju betydligt snabbare men å andra sidan suger den mest batteri... Så den avvägningen får man göra själv...
Läste ett test igår, Seagate Momentus kontra WD Blue. WD vibrerade mer men Seagaten var aningen (fast knappast märkbart) högljuddare. Lutar nog mot en Seagate ändå.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Samsung gör nog de tystaste diskarna. Har några stycken.
Har dock en "WDC WD5000BEVT-75ZAT0" i min macbook som snurrat på i över ett år under hårt arbete.
Låter knappt något (iof Alu chassi), men den rekommenderas.
(men det lär ju finnas modernare som är 100ggr bättre...)
Har dock en "WDC WD5000BEVT-75ZAT0" i min macbook som snurrat på i över ett år under hårt arbete.
Låter knappt något (iof Alu chassi), men den rekommenderas.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Mina erfarenheter är ju tyvärr lite outdated då jag slutade sälja hårdvara 2007, det är ju 100 års utveckling som skett efter det, ja, sett till övrig utveckling utanför IT alltså...I_can_see_the_light skrev:Tack för svar, har funderat en del på Seagate så då är det kul att nån kan intyga att de är bra.
Läste ett test igår, Seagate Momentus kontra WD Blue. WD vibrerade mer men Seagaten var aningen (fast knappast märkbart) högljuddare. Lutar nog mot en Seagate ändå.

Vad jag fått utgå ifrån nu är vad Abbe på Microstore sa förra veckan och sett till returer/garantiåtaganden så var det enligt honom ingen större skillnad mellan tillverkarna iaf... Och det är ju skillnad mot 2000-2003 när 90% som kom tillbaka var IBM (nuv. Hitatchi) Deskstar och en del WD. Seagate var det typ inga returer av alls & Samsung var inte representerat på hårddiskfronten alls, back then...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Kontakt:
Och så var vi tillbaka på ruta ett
får väl dra lott kanske
Skämt åsido, om det inte är nån skillnad vad gäller kvalité så får man väl helt enkelt gå på känn. Kanske man ska ta och stödja Samsung i alla fall, de har ju bra stöd för Linux på skrivarsidan också.
**EDIT: Blev en 250GB Seagate Momentus trots allt. Har på känn att det kommer bli bra

Skämt åsido, om det inte är nån skillnad vad gäller kvalité så får man väl helt enkelt gå på känn. Kanske man ska ta och stödja Samsung i alla fall, de har ju bra stöd för Linux på skrivarsidan också.
**EDIT: Blev en 250GB Seagate Momentus trots allt. Har på känn att det kommer bli bra