Lucid på EEE 901?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Lucid på EEE 901?

Inlägg av zorro_ac »

Installerade Ubuntu 10.04 på min EEEpc 901 istället för XP, allting fungerar direkt, ljud, kamera, touchpad, 3gmodem, wifi, osv... MEN den vill frysa lite då och då, ibland enbart vissa fönster o ibland hela X11..

verkar oftast vara när man ska skriva in sitt lösenord för att ändra i systemet (installera firefox plugin, ändra inställningar i thunderbird, nätverksinställningar mm.) men oxå när man ska uppdatera systemet.
tangentbordet kan också sluta fungera helt plötsligt och enda lösningen är att starta om.

är detta nån vanlig bugg eller ska ja prova installera om?
vad gör egentligen kärnan som eeebuntu använder sig av?

det är ju en ssd hårddisk i denna och det hade ja ingen tanke på när ja installerade så jag partitionerade EXT4 filsystem och swap partition.

detta har ja läst inte ska vara bra på ssd diskar?

HJÄLP, trivs verkligen med ubuntu men just nu är den långt ifrån tillförlitlig..
ubot

Re: Lucid på EEE 901?

Inlägg av ubot »

ssd-diskarna slits varje gång Ubuntu skriver till ssd-disken och eftersom ext3, ext4 osv är journaliförande filsystem som loggar vad som händer i systemet så innebär det slitage på disken. Jag har snackat med många personer om det här problemet och "typ alla" säger att slitaget inte är värre än att det tar flera år att slita ut disken, vilket gör att din dator kommer att vara hopplöst gammal innan disken ger upp. Jag tror inte att du behöver bry dig om att köra med ett icke journalförande filsystem för diskens skull, men däremot så är ssd-diskarna i netbooksen rena skämtet när det kommer till prestanda. Det är riktigt billiga skräp-ssd-diskar som sitter i netbooks. Jag hade själv en Acer Aspire One 110 med ssd-disk på 8GB och nu har jag en Acer Aspire One 532h med vanlig hårddisk. Det är en stor skillnad i prestanda mellan datorerna och då är RAM-minnet samma, processorn obetydligt bättre på 532h:an. Det största problemet med att köra med ett journalförande filsystem på din ssd-disk är att disken är långsam och att det nog drar ner hastigheten på hela datorn att Ubuntu skriver till ssd-disken då och då. Slitaget tror jag inte du behöver oroa dig för.

Min AAO med ssd-disk var seg som sirap ibland. Jag stängde av Ubuntus avancerade skrivbordseffekter i System -> Preferences -> Apperance -> Visual effects och då fick jag upp farten lite. Jag rekommenderar att du gör det om det inte är gjort - stänger av avancerade skrivbordseffekter alltså. Ok, Ubuntu blir inte riktigt lika snyggt, men så seg som min AAO var så var det fullkomligt outhärdligt med avancerade skrivbordseffekter.

Så här står det om Ubuntu 10.04 på Asus EeePC 901:
In Ubuntu 10.04 Netbook: everything working perfect (camera, audio, Wifi, Wifi to WPA2, Bluetooth, etc.) but out of the box not the hibernate. External monitor works perfectly (Fn-F5).
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... 0Eee%20901
Det står alltså ingenting om att tangentbordet ska sluta fungera då och då. Jag misstänker att det är ssd-disken som helt enkelt segar ner systemet så enormt mycket att du upplever att tangentbordet slutar fungera. Jag minns det där med fönster som fryser (blir gråa om du kör med avancerade skrivbordseffekter) och hur hela Ubuntu slutar att svara på ett bra tag. Det var min ssd-disk som helt enkelt var kass tillsammans med att datorn (grafikkortet?) inte fixade avancerade skrivbordseffekter. :(
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

okej. jo jag känner att disken är segare än en vanlig men det är inte så att datorn segar ibland utan den fryser totalt så ja måste göra en omstart.
altså inte bara att fönstret blir grått utan ibland fryser den bara till och man kan vänta flera timmar, händer nada.
ibland så fryser bara dialogrutan så man kan inte trycka på varken avbryt / ok / ja / nej eller vad det nu kan vara men den går att minimera så man kan fortsätta med annat..

startar jag tex firefox genom terminalen får jag inget felmeddelande när den fryser heller

och den "tappar" tangentbordet, det är iofs inte så ofta men nån gång då och då..
hjälper inte att logga ut å in igen, ej heller att starta om X men vid fullständig reboot så funkar det..

jag tror jag ska prova att installera om det igen (har löst likn oförklarliga problem i tidigare ubuntu förut)
vilket filsystem bör jag använda på SSD disken?

bortsett från dessa problem så flyter det på riktigt bra, mkt snabbare än XP trots att jag har visuella effekter på normal..
OCH om hibernate betyder vilo-läge så funkar även det som det ska för mig.
ubot

Inlägg av ubot »

Ja, en ominstallation kanske inte är helt fel. Kör med standardinställningarna för filsystemet då.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

får prova det..

vad har ni att säga om kerneln som används i eeebuntu?
är det bara för att få igång alla hårdvaruprylar såsom wifi, ljud, kamera mm? isf är den onödig i mitt fall men den kanske har något mer syfte?
ubot

Inlägg av ubot »

zorro_ac skrev:får prova det..

vad har ni att säga om kerneln som används i eeebuntu?
är det bara för att få igång alla hårdvaruprylar såsom wifi, ljud, kamera mm? isf är den onödig i mitt fall men den kanske har något mer syfte?
Eeebuntu eller Aurora kanske inte är så dumt. Så här säger Wikipedia:
Includes an Asus Eee PC specific kernel which is tuned for Eee's hardware (e.g., Wi-Fi module, function keys).
och
Integrates the eeepc-tray ACPI utility to control ACPI events and toggle certain devices on the Eee on/off.
Det står på Wikipedia att senaste releasen bygger på Ubuntu 9.04 så Aurora ligger ju några steg efter Ubuntus releaser.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"