Flash (YouTube), panelmenyerna och Compiz Cube

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ceviche
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Flash (YouTube), panelmenyerna och Compiz Cube

Inlägg av ceviche »

Installerade Ubuntu 10.04 LTS på en ny HP-laptop (64-bit) och en stationär (32) för två veckor sedan, båda via Wubi. Hade ett par mindre problem med "deprecated" VGA på Nvidia-kortet i den stationära, men inget som inte löstes efter lite googlande.

Dock har jag ett par problem som hänger kvar, där jag inte kan hitta någon lättfattlig lösning för någon som helt saknar erfarenhet av Ubuntu/Linux:

Problemen:

1) YouTubes kontroller (Flash). Alternerar mellan två modeller, där kontrollerna antingen fungerar eller är "stumma" och ej funktionella. Vissa klipp kan man "hoppa fram" i, andra inte. Har försökt flera lösningar, allt från att mecka runt i Compiz till: http://www.youtube.com/watch?v=Jq4V0xQo ... re=related

Flashplugin:en är "10.1 r82", enligt Firefox. Problemet gäller båda systemen.

Flertalet Flash-baserade spel fungerar heller inte ordentligt: tidigare flyttbara objekt är nu orörliga, t.ex. Försöker få lillgrabben att börja använda Ubuntu, vilket är svårt att argumentera för när favoritspelet inte fungerar.

2) Översta panelmenyerna (Applications, Places, Systems). I brist på bättre beskrivning är undermenyerna slöa och "laddar" sakta: 2-3 sekunders väntetid, med viss variation. Gäller båda systemen. Är man tillräckligt envis med bläddrandet i menyerna hänger sig fönsterhanteraren (?) och lämnar en stackars ensam artefakt av menyn kvar på desktop:en.

Har självklart ändrat på animationsinställningar och liknande i Compiz.

3) Stationära: Försöker jag få AA på Compiz-kuben, för att minska kanternas hackighet, via Nvidias applikation händer ingenting. Även om jag "overridar" andra applikationer.
De sunkiga kretsarna på laptopen har inte ens några proprietära drivrutiner att leka med...

Ursäktar på förhand för dålig problembeskrivning, tacksam för all hjälp.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Flash (YouTube), panelmenyerna och Compiz Cube

Inlägg av mrfab »

Nu vet jag inte ett dugg om wubi men det verkar som att alla mer eller mindre har dom här problemen med just wubi.

Mitt förslag blir hämta en alternatecd skapa en lagom stor partion att installera ubuntu på och ha dual boot med windows istället för din nuvarande lösning.
Kan mycket väl tänkas att jag är ute och cyklar här men ett snabbt sökande på tex wubi youtube talar sitt tydliga språk.

/Fab
ceviche
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ceviche »

mrfab skrev:Nu vet jag inte ett dugg om wubi men det verkar som att alla mer eller mindre har dom här problemen med just wubi.
Ok, tack för svaret. Wubi som gemensam nämnare för båda systemen hade jag, ärligt talat, ingen tanke på - snarare någon obskyr inställning i Compiz Settings Manager, Ubuntu Tweak och fel Flashplugin...
mrfab skrev: Mitt förslag blir hämta en alternatecd skapa en lagom stor partion att installera ubuntu på och ha dual boot med windows istället för din nuvarande lösning. Kan mycket väl tänkas att jag är ute och cyklar här men ett snabbt sökande på tex wubi youtube talar sitt tydliga språk.
Testkör väl den stationära med Wubi ett tag till men riktig dualboot låter bättre, ja. Tack, återigen.

När jag ändå har kunniga att fråga:

1) Bästa programmet för beskrivning av systemets hårdvara (i stil med Everest för Win). Installerade enheter, temperatur, fläktvarvtal och liknande samlat på ett ställe, gärna med statistik.

2) Ett (väldigt) enkelt sätt att ta kål på processer/program som slutat fungera. Helst med ett grafiskt interface, då jag i princip ännu inte kan använda ett enda sketet kommando med någon större säkerhet.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

På fråga 2 systemövervakaren lägg till den i din panel.
Programmet kan delvis göra det du frågar om i fråga 1 ochså ,jag själv brukar hålla ett öga på processordiagrammet i panelen man ser på ikonen om processorn drar upp .
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"