För & nackdelar med Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
svart_-
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

För & nackdelar med Ubuntu

Inlägg av svart_- »

Hej, skulle vilja ha som topic säger för samt nackdelar med att använda Ubuntu.
Skulle även vilja ha reda på hur det är med support.
Tack på förhand J
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: För & nackdelar med Ubuntu

Inlägg av cthulhu »

Valkommen!
Support far du har. av oss. (pa mindre an 10 minuter i detta fallet :))

Fordelar: ALLT!
Nackdelar: Inget!

OK, seriost nu.
Nackdelar:
-Kan inte spela de haftigaste senaste spelen som polarna kor i Windows. Finns dock andra bra och haftiga spel till Linux.
-om du absolut maste ha ett extremt exotiskt program for nagot extremt smalt kanske det inte funkar att losa i Linux. (tex. mjukvara for ett speciellt kretskort som man kopplar till en detektor for radioaktivt sonderfall, for att ta ett exempel fran mitt jobb.)

Fordelar: Allt, faktiskt.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Ubuntu är det självklara alternativet till de större ofria operativsystem som dominerar skrivbordsmarknaden.
I denna mening härbärgeras också de få nackdelar som ubuntu tyvärr dras med, mjukvarumarknadens blickar söker sig oftare till de stora operativsystem vilket gör att en del programvaror och framförallt spel är svåra att hantera med ubuntu ( men inte omöjligt, vi har en del svar på hur man kringgår dessa problem)

Men av samma anledning så utgör också de stora operativsystemen en lockelse för virus, spion, och malwareprogrammakare. Ubuntu är nästan helt förskonat från virii och trojaner. Anledningen är att Ubuntu bygger på linuxarkiteturen som har ett inneboende försvarssystem som är svårare att forcera.
Det är en fördel.
Ubuntu har redan från start ett antal nytto- och nöjesrelaterade program som är i klass med - och i ett flertal fall bättre än det som erbjuds kommersiellt. Om man vill ha fler program finns ett programvarucenter som vars utbud räknas i tiotusental. Inga virii och fritt att ladda ner.

Ubuntu är snabbt. Även lite äldre datorer som har svårt att hänga med t ex vista får en rejäl vitamininjektion med ubuntuinstallation. Detta hänger också ihop att linuxkärnans överlägsenhet. Även apple har en liknande arkitetur i sin kärna vilket gör deras produkter långt mer överlägsna microsofts.

Jag skulle kunna skriva lång essä om fler fördelar men jag stoppar här.

Men angående support kan jag säga att det finns myriader med support- och tipssidor om ubuntu. Ubuntu-se.org och ubuntu.se är de främsta sajterna för just svenskspråkig support.
Du är välkommen att ställa mer riktade och specifika frågor också.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Fördelar:
Stabilt, konfigurerbart, enkelt att installera program(så länge som man installerar från förråden), behöver inget antivirus, ofta bättre inställningar för hårdvara.

Nackdelar:
Måste vara nogran med vilken hårdvara som köps in.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

(forst: ledsen att jag inte har aao pa mitt tangentbord.)

Har du testat att kora Live-CD:n? Det kostar ju inget, och ar helt "safe", dvs. du behöver inte installera något, och gillar du det inte ar det bara att plocka ut CD:n och starta om datorn.

Skulle rekommendera Ubuntu till dig om du tröttnat på:
  • -virus, antivirusprogram, uppdateringar av viruslistor.
    -anti-spyware, etc.
    -installera brandvaggar hit-och-dit
    -bli utsatt for hack-attacker
    -ha program som kraschar, eller fa bla-skarm, eller varningsrutor som meddelar att "forbjuden atgard", "programmet svarar inte" osv.
    -tröttnat pa att ditt operativsystem kraschar, hanger sig, eller brakar med dig och dina program.
    -att dina wordfiler inte ar kompatibla med något annat program, eller ens word självt! (testa att öppna en gammal fil sa far du se hur kul den ser ut)
    -att bli inbyggd i Windows sa att du aldrig skall ha möjlighet att testa något annat.
    -att datorn blir seg av operativsystemet, som fragmenterar sonder din harddisk, som alla Windows-installationer rakar ut for.
    -att de buggar och fel som finns inte korrigeras alls, eller långsamt
    -betala pengar for allt det ovan listade! :o
Om du vågar ta steget att bränna liveCD:n, tror jag du kommer bli positivt överraskad!

Googlar du pa "Ubuntu +[din fraga]" far du miljontals träffar. De flesta ar riktade till nybörjare, och dar kan man lara sig mycket.

Nackdelar:
Måste vara noggrann med vilken hårdvara som köps in.
Det som menas har ar att vissa grafikkort kan strula under Linux for att tillverkaren endast fokuserar pa Windows. Men det mesta funkar direkt.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Fördelar: Allt, precis ALLT!

Nackdelar: Att folk inte tar Ubuntu på allvar och ser vad det ger en som privatperson, småföretag samt storföretag!

Jag kör Ubuntu tex fullt ut på mitt jobb i en Windowsmiljö och det skapar problem på vissa sidor som är hårdkodade för Windows :-\
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag tycker också att det blir lite av slå in öppna dörrar att fråga just här om för och nackdelar. En del belackare av Ubuntu-se.org ser oss lite som en sekt.
Men det är vi inte. Alla jobbar ( det hör till själva sakens natur) för att hitta brister och förbättra Ubuntu; Vi vill veta vad som krävs för att just du ska kunna ha en optimal användarupplevelse, det tjänar vi alla på.

Men kolla gärna runt i "vanliga", allmänt hållna IT-sajter och läs vad som skrivs där. En liten varningsflagg dock. En del journalister, precis som folk i gemen, saknar ofta sakkunskap och är för lata att göra ordentligt research så det blir ibland en del skriverier som är uppåt väggarna.
När du kolla lite kan du väl återkomma igen och ställa lite tuffare frågeställningar
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Nackdel: Det är inte Windows.

Fördel: Det är inte Windows.

;)

Vad man slipper är ju det dåliga i Windows, opålitligheten och den större risken med skadlig kod o.s.v...

Vad man dock måste ha i åtanke är ju programbehoven. Det finns vettiga program för att ersätta dom flesta Windows-program, men det är ju inte samma program. För visst, Firefox och lite sånt är ju samma, men man kan ju inte köra Photoshop eller ett SPCS bokföringsprogram i Ubuntu...

Men om man inte har specifika programbehov man inte kan täcka upp i Ubuntu, då är det väääldigt stabilt och trevligt, enkelt och extremt anpassningsbart. ;D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Du kan läsa mer om vad Ubuntu är här:
http://ubuntu-se.org/drupal/
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om man har ett behov av windowsprogram som inte går att köra i ubuntu eller om man trots detta ändå vill testa ubuntu mer ordentlgit så finns det inget som hindrar att man använder båda systemen parallellt på samma dator. Dett går att ordna på lite olika sätt.

Ett enkelt sätt är att installera ubuntu som ett program i windows. Gillar man det inte så kan man avinstallera det igen.
Man kan ordna sk dual-boot, dvs att man väljer operativsystem när man starta datorn. Vill man byta så får man starta om. Om det bara är något enstaka program man vill köra i windows så kan man isntallera det virtuellt och starta upp windows inuti ubuntu. Det kräver lite mer RAM-minne, men är väldigt enkelt att fixa.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

hela mitt hushåll har varit MS Windowsfritt sedan 2008 . Allt har funkat.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Fördelen för en person utan desto mer dator-intresse ligger nog i att Ubuntu är snabbare, enligt mig.

Vill man bara surfa och läsa e-post, så är windows enkelt om man är van med windows.

Vill man surfa och läsa e-post snabbt, så är ubuntu enkelt om man är van med ubuntu.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Jag tycker den stora styrkan med Ubuntu (och andra distributioner givetvis) är att man som användare har kontroll över sitt system. Inga mystiska fel som i Windows (blåskärm med kryptiska felkoder) eller program som vägrar fungera helt plötsligt.

Allt är transparent och det är en härlig känsla när man inser att man själv kan lösa sina datorproblem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Flyttade tråden till caféet eftersom den inte handlar om support. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
svart_-

Inlägg av svart_- »

Wow kanon med så många svar. Har testat det nu under dagen och det verkar kanon.
Jag menar om det finns någon support? Kostar den något? Kan man använda telefon, epost, chat etc
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Supporten här inne är gratis, men om du vill kan du säkert få någon mot betalning!

Det mesta fungerar i Ubuntu, det bästa är om du lite mer specifikt definierar vad du ska använda din dator till.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

En kostnadsfri support som är lika eller mer kvalitativ än de supportlösningar jag sett för windows ( dock några år sen) är möjlig tack vare en bred kunskapsbas i våra supportfora.
Sen är gränserna mellan producent- och konsumentleden mycket diffusa, tack vare open source-konceptet. Det finns stora möjligheter att söka kontakt med utvecklare och utvecklare. Och därtill också en möjlighet att utveckla eller förbättra program själv.
( Halleluja någon ? ;D )
Men vi i första hand att det ska vara så lite problem och så låga trösklar som möjligt för nya användare, att din dator fungerar som du förväntar dig att den skall göra. Det hjälper vi gärna till med.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fördelar
  • Nybörjarvänligt - Grafisk installation, allting är färdigkonfiguerat med grupper etc, man behöver inte använda terminalen
  • Baserat på öppen källkod
  • Ett bra standardutbud av program
  • Stabilt med sin släppcykel på 6 månader och LTS-releaserna (Long Term Support) vilket lämpar sig bra för serverbruk
  • Programvarucentret gör det enkelt att hitta och installera nya program, att hålla sig uppdaterat är ju väldigt enkelt
  • Formbart - Vill du byta tema så byter du tema, du behöver inte patcha och hacka systemfiler för att kunna byta tema
  • Hårdvara bara fungerar - Inget pyssel med drivrutiner etc (Med vissa undantag för vissa tappade tillverkare)
Nackdelar
  • Pakethanteraren är rätt långsam
  • Släppcykeln på 6 månader är även en nackdel för den som vill ha senaste mjukvaran
  • Även om Ubuntu är baserat på öppen källkod skeppar man med Mono, vilket innehåller giftiga patent från Microsoft
  • Ubuntu vill inte brygga mitt morgonkaffe :(
Det var allt jag kunde komma på nu. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Hund skrev:Släppcykeln på 6 månader är även en nackdel för den som vill ha senaste mjukvaran
För den stora massan skulle jag tvärtom vilja påstå att den är för snabb, vilken normal människa vill sitta och uppgradera sin dator en gång i halvåret? :o Då fins det ju som tur LTS-versionerna, som man kan installera på vänners och kunders datorer, om man vet at de inte är intresserade av att komma igen om ett halvår. :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Peetra skrev:
Hund skrev:Släppcykeln på 6 månader är även en nackdel för den som vill ha senaste mjukvaran
För den stora massan skulle jag tvärtom vilja påstå att den är för snabb, vilken normal människa vill sitta och uppgradera sin dator en gång i halvåret? :o Då fins det ju som tur LTS-versionerna, som man kan installera på vänners och kunders datorer, om man vet at de inte är intresserade av att komma igen om ett halvår. :)
Det beror ju helt på scenario. Jag diggar rolling release idén. Men skulle aldrig använda en distro på servern som kör med rullande schema. :) Jag brukar även köra in senase LTS-utgåvan om jag installerar Ubuntu år andra för att slippa framtida beskymmer för båda parter. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"