Brandvägg

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Avos

Brandvägg

Inlägg av Avos »

Jag utsätts för phishing på facebook. Någon postar videoklipp i mitt namn.Jag byter passord på mail och FB varje dag, men allt fortsätter ändå. Då kan jag ju bara dra slutsatsen att någon går genom brandväggen ? Finns det fler förklaringar ?Ufw finns väl som standard ? Idag installerade jag ett konfigprogram till den. Jag vet inte så mycket om sådant. Kan någon ge tips om vad man kan göra. Jag har även något som heter "firestarter", men den verkar inte trivas med nätverkskortet.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brandvägg

Inlägg av webaake »

Netfilter/Iptables heter den egentliga brandväggen i Ubuntu och Firestarter m fl är bara GUI's till den. På vilket sätt krånglar firestarter? Vad har du för nätverkskort? Har du en extern router/brandvägg? Kan du ge lite mer info?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Googlade på "ubuntu hacked facebook" och hittade bl a detta:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1406705

samt detta:
http://lifehacker.com/5505400/how-id-ha ... e=true&s=i

Bägge pekar på att det inte är brandväggen utan andra saker, som tex tillägg till firefox/facebook som ställer till det.
Avos

Inlägg av Avos »

webaake skrev:Netfilter/Iptables heter den egentliga brandväggen i Ubuntu och Firestarter m fl är bara GUI's till den. På vilket sätt krånglar firestarter? Vad har du för nätverkskort? Har du en extern router/brandvägg? Kan du ge lite mer info?
Jag har en acer 7220 laptop där allt är inbyggt förstås. Jag tror att den inte känner av att det finns ett nätverkskort. Inget jag iofs behöver. Men brandväggen tror jag fungerar via den andra brandväggskonfiggen. Fast jag vet inte om det är någon speciell konfigg jag ska lägga in.
Avos

Inlägg av Avos »

webaake skrev:Googlade på "ubuntu hacked facebook" och hittade bl a detta:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1406705

samt detta:
http://lifehacker.com/5505400/how-id-ha ... e=true&s=i

Bägge pekar på att det inte är brandväggen utan andra saker, som tex tillägg till firefox/facebook som ställer till det.
Tja, hur åtgärdar man det ? Hur får man veta vilka tillägg det kan vara frågan om ? Ska läsa detta senare, just nu måste jag rusa..
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag har en acer 7220 laptop där allt är inbyggt förstås. Jag tror att den inte känner av att det finns ett nätverkskort. Inget jag iofs behöver. Men brandväggen tror jag fungerar via den andra brandväggskonfiggen. Fast jag vet inte om det är någon speciell konfigg jag ska lägga in
Kan du förklara lite? Kör du trådlöst? Spelar ingen roll för Ubuntus inbyggda brandvägg. Om de fungerar hantears de alla av brandväggen via Firestarter.

Vad är det för andra brandvägg du har?
Avos

Inlägg av Avos »

webaake skrev:
Jag har en acer 7220 laptop där allt är inbyggt förstås. Jag tror att den inte känner av att det finns ett nätverkskort. Inget jag iofs behöver. Men brandväggen tror jag fungerar via den andra brandväggskonfiggen. Fast jag vet inte om det är någon speciell konfigg jag ska lägga in
Kan du förklara lite? Kör du trådlöst? Spelar ingen roll för Ubuntus inbyggda brandvägg. Om de fungerar hantears de alla av brandväggen via Firestarter.

Vad är det för andra brandvägg du har?
Jag har bara standardbrandväggen. Firestarter är väl bara ett konfiggprogram ?
Eftersom jag redan har ett sådant kanske man kan ta bort firestarter ?Jag kör trådlöst, men om du menar att problemet sitter i firefox är det väl lika bra att jag felsöker på den istället ?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Behåll du firestarter så länge och undersök tilläggen i FF, så får vi se.
Skriv svar

Återgå till "Internet"