OpenOffice vill helt plötsligt inte öppna .doc?
OpenOffice vill helt plötsligt inte öppna .doc?
Har problem med worddokument i OpenOffice.
När jag försöker öppna en fil står det att filen är skadad och att man kan prova att reparera den. När jag gör det så står det bara att filen är skadad och den går inte att öppna?
Några förslag vad det kan bero på?
Har provat att öppna två helt olika filer från olika ställe och minst den ena har fungerat att öppna i windows.
När jag försöker öppna en fil står det att filen är skadad och att man kan prova att reparera den. När jag gör det så står det bara att filen är skadad och den går inte att öppna?
Har provat att öppna två helt olika filer från olika ställe och minst den ena har fungerat att öppna i windows.
Re: OpenOffice vill helt plötsligt inte öppna .doc?
Filen kanske är skadad? Du säger att du har provat i Wndows? Har du provat i Microsoft Office Word eller i OpenOffice Writer i Windows också? Om filen inte fungerar i Word eller Writer så lutar det nog åt att filen är skadad, men om filen fungerar i Word men inte i OpenOffice så undrar man ju. Du kanske ska öppna filen i Word och spara spara om filen under ett annat namn och kanske i ett annat format innan du öppnar i OO Writer? Jag vet inte vad felet är utan försöker bara hitta ett sätt att kringå problemet. Du kan ju alltid testa att skapa en drös väldigt enkla Word-dokument i Windows med filändelsen .doc (och i ett vanligt format) och sedan försöka öppna filerna i Writer för att utesluta att det inte är fel på dina två filer och för att vara säker på att felet är hur OpenOffice läser in .doc-filer. Att du har problem att öppna två filer säger inte så mycket om felet ligger i filerna eller i OO. Det kanske är någon grej i dokumenten som är väldigt bunden till Words funktioner och att OO Writer inte fixar att tolka funktionen? Jag höftar lite bara. Jag vet inte hur du ska lösa problemet.SleepyZZZ skrev:Har problem med worddokument i OpenOffice.
Har öppnat den ena filen i word på en windowsdator utan problem så jag är ganska säker på att problemet ligger i min dator med ubuntu och openoffice.
Har tyvärr ingen windowsdator så jag kan skapa egna worddokument men är som sagt helt säker på att i alla fall det ena dokumentet fungerar precis som det ska.
Har tyvärr ingen windowsdator så jag kan skapa egna worddokument men är som sagt helt säker på att i alla fall det ena dokumentet fungerar precis som det ska.
Edit: Visst finns det en man unoconv. Det är ju jag som inte har installerat unoconv på min dator.
Här är den: http://linux.die.net/man/1/unoconv
Ett annat sätt att föröka lösa problemet är att försöka konvertera .doc-filerna till .odt innan du öppnar i OO. Jag har aldrig testat det, men unoconv är ett program som finns i Ubuntus programförråd och som ska klarar det. unoconv använder någon funktion i OpenOffice så i värsta fall så får du samma problem med att konvertera .doc till .odt med unoconv som du har med att öppna dokumenten i OO.
Jag vet inte hur man använder unoconv och någon man unoconv verkar inte finnas. Här är programmets hemsida: http://dag.wieers.com/home-made/unoconv/

Ett annat sätt att föröka lösa problemet är att försöka konvertera .doc-filerna till .odt innan du öppnar i OO. Jag har aldrig testat det, men unoconv är ett program som finns i Ubuntus programförråd och som ska klarar det. unoconv använder någon funktion i OpenOffice så i värsta fall så får du samma problem med att konvertera .doc till .odt med unoconv som du har med att öppna dokumenten i OO.
Du installerar unoconv genom att i Terminalen skriva:unoconv converts between any document format that OpenOffice understands. It uses OpenOffice's UNO bindings for non-interactive conversion of documents.
Kod: Markera allt
sudo aptitude install unoconv
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 8 gånger.
Ja, det är mycket möjligt att OO inte klarar av att öppna dokumentet. Jag vet inte vad som är problemet, men det är svårt att veta om det är just ditt dokument som OO inte hanterar pga att det innehåller något speciellt eller om det är en inställning i OO som gör att .doc-filer inte fungerar generellt i OO i Ubuntu på din dator.SleepyZZZ skrev:Har öppnat den ena filen i word på en windowsdator utan problem så jag är ganska säker på att problemet ligger i min dator med ubuntu och openoffice.
Det skadar ju inte att testa med unoconv. Så här gör du för att konvertera ett .doc-dokument till .odt med unoconv.
1. Installera unoconv genom att i Terminalen skriva:
2. Stega in i katalogen där du har dokument-filen du vill konvertera. Du stegar med kommandot cd <katalognamn>, t.ex. cd Dokument. Du backar ett steg i filträdet med cd ..
3. När du står i samma katalog som dokuementet ligger i så rekommenderar jag att du först gör en säkerhetskopia om något skulle gå snett i nästa steg. Säkerhetskopiera dokumentet med kommandot cp <filnamn> <namn på kopia>, t.ex. cp hej.doc hej.doc.backup.
4. Testa att konvertera filen med unoconv:
Flaggan -f odt säger att output ska vara i formatet odt. Om man inte har med -f <format> så konverterar unoconv till pdf automatiskt.
1. Installera unoconv genom att i Terminalen skriva:
sudo aptitude install unoconv
3. När du står i samma katalog som dokuementet ligger i så rekommenderar jag att du först gör en säkerhetskopia om något skulle gå snett i nästa steg. Säkerhetskopiera dokumentet med kommandot cp <filnamn> <namn på kopia>, t.ex. cp hej.doc hej.doc.backup.
4. Testa att konvertera filen med unoconv:
unoconv -f odt hej.doc
Jag provade precis att konvertera ett .doc-dokumnet med unoconv -f odt dokument.doc och allt fungerade. .odt-dokumentet gick att öppna i OO. Nu testade jag genom att skapa ett .doc-dokument i OO och sedan konvertera det till .odt-formatet med unoconv så det är långt ifrån säkert att ditt dokument går att konvertera, men det är kanske värt ett försök.
ok konvertering är ett alternativ.
Problemet är bara att jag kommer behöva öppna ganska många dokument eftersom jag pluggar så hade varit kanon med en lösning på problemet?
Ska ju inte vara några problem att öppna ett .doc i OO?
Problemet är bara att jag kommer behöva öppna ganska många dokument eftersom jag pluggar så hade varit kanon med en lösning på problemet?
Ska ju inte vara några problem att öppna ett .doc i OO?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om du har problem med att öppna alla worddokument kan du ha fått in något knas i din användarmapp. Testa att skapa en ny:
Stäng ner OpenOffice, inklusive snabbstarten i panelen (viktigt!). Öppna din hemmapp. Tryck CTRL+h. Då visas en massa filer och mappar med en . i början. De är inställningar för diverse program. leta reda på mappen .openoffice.org. Döp om den till något annat. Starta om OpenOffice och testa om du kan öppna wordfilerna.
Det har nu skapats en ny .openoffice.org mapp. OpenOffice är nollställt. Om du har ändrat en massa inställningar kan du kopiera över det mesta från den gamla omdöpta mappen till den nya. Läs mer här: http://pavel.frimix.se/2009/08/20/anvan ... penoffice/. Annars kan du slänga den omdöpta mappen.
Det är bättre att använda OpenOffice eget format och sedan spara en kopia i pdf eller .doc då du skickar filer. Det går att masskonvertera filer från .doc till .odt med OpenOffice. Läs mer här: http://pavel.frimix.se/2009/10/15/att-k ... ch-enkelt/.
Stäng ner OpenOffice, inklusive snabbstarten i panelen (viktigt!). Öppna din hemmapp. Tryck CTRL+h. Då visas en massa filer och mappar med en . i början. De är inställningar för diverse program. leta reda på mappen .openoffice.org. Döp om den till något annat. Starta om OpenOffice och testa om du kan öppna wordfilerna.
Det har nu skapats en ny .openoffice.org mapp. OpenOffice är nollställt. Om du har ändrat en massa inställningar kan du kopiera över det mesta från den gamla omdöpta mappen till den nya. Läs mer här: http://pavel.frimix.se/2009/08/20/anvan ... penoffice/. Annars kan du slänga den omdöpta mappen.
Det är bättre att använda OpenOffice eget format och sedan spara en kopia i pdf eller .doc då du skickar filer. Det går att masskonvertera filer från .doc till .odt med OpenOffice. Läs mer här: http://pavel.frimix.se/2009/10/15/att-k ... ch-enkelt/.